آیا آداپتورهای مک بوک ارزان قیمت امن هستند؟

آیا آداپتورهای مک بوک ارزان قیمت امن هستند؟

شارژرهای اصل مک بوک های اپل بسیار گران قیمت هستند. نمونه های جایگزین ارزان تر نیز موجود می باشند اما داشتن آن ها خیلی امن نیست و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به وجود آورند.

وقتی که مجبور می شوید شارژر مک بوک خود را عوض کنید به جز آداپتور اصلی 85 دلاری گزینه های بسیار زیادی پیش روی شماست. اما آیا خرید یک آداپتور شخص ثالث ایده خوبی است؟ قطعا ارزان تر هستند اما آیا امن هم هستند؟ ما تحقیقاتی انجام داده ایم و جواب، همانطور که انتظار می رود کمی پیچیده است. 

چرا شارژرهای مک بوک انقدر گران قیمت هستند؟ 
کن شیریف تحقیقاتی در این زمینه انجام داد که نتایج آن بسیار تعجب آور است. اول از همه این که اپل از تکنولوژی بسیار پیشرفته استفاده می کند. این آداپتورها از یک میکروپردازنده 16 بیتی استفاده می کنند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، آردوینو اونو از پردازنده 8 بیتی استفاده می کند. 
این میکروپردازنده  بر ولتاژ و جریان آداپتور نظارت دارد و اگر چیزی درست کار نکند آن را خاموش می کند. این قابلیت بسیار امن است و از گرم شدن بیش از حد و مشکلات دیگر جلوگیری می کند. 


همچنین یک تراشه روی سر مگ سیف (MagSafe ) قرار دارد که بین شماره سریال شارژر، نوع و نیرو با مک بوک ارتباط برقرار می کند. این تراشه به شما می گوید که آیا کامپیوترتان به آداپتور مناسب متصل است یا خیر. 
درون این آداپتور اجزای دیگری از جمله خازن، ترانزیستور و اینداکتور قرار دارند که همگی با هم امنیت شما و دستگاهتان را تضمین می کنند. مک بوک به طراحی خوب متعهد است و آداپتورهای مک بوک نشانگر همین فلسفه هستند. 
البته این اجزا 85 دلار نمی ارزند. شیریف تخمین زده که ارزش این اجزا چیزی بین 25 تا 30 دلار است و هزینه اضافی فقط به خاطر نام شرکت اپل است. این شارژر بسیار پیشرفته است و قابلیت های امنیتی زیادی دارد. اما 80 دلار نمی ارزد. 

جایگزین های ارزان تر چطور؟
پس شارژرهای ارزان تر چه؟ شیریف یکی از آن ها را امتحان کرد و یافته هایش اصلا تعجب آور نیست. تکنولوژی خاصی در آن ها استفاده نشده است و ساخت آن بسیار پر از مشکل است و خطر برق گرفتگی را به همراه دارد. 


البته این شارژر خالی از قابلیت های امنیتی نیست، اما به اندازه شارژرهای اپل نیز امن نمی باشد. اگر منبع برق شما مشکل داشته باشد، احتمالا این شارژرها مانند شارژر های اصلی خاموش نمی شوند. 
البته این که آداپتور کجا ساخته شده و فروخته می شود در امنیت آن تاثیر دارد. بسیاری از آداپتورهای ساخت چین وجود دارند که برق گرفتگی ایجاد کرده اند. 
متاسفانه هیچ راهی برای فهم این موضوع که قابلیت های امنیتی لازم در یک آداپتور هست یا خیر وجود ندارد. مشکل دیگر این است که اپل تکنولوژی خود را به شرکت های شخص ثالث نمی دهد. در نتیجه هر شارژری خریداری کنید که توسط اپل تایید نشده، به احتمال زیاد امنیت آن آزمایش نشده است. اپل می خواهد که با وجود هزینه های بی دلیل بالا شما آداپتورهای اصل را برای مک بوک خود تهیه کنید. 

آیا شارژرهای شخص ثالث خطرناک هستند؟
آداپتورهای مک بوک دیگر قابلیت های امنیتی آداپتورهای ساخت اپل را ندارد. آیا این موضوع مهم است؟ می تواند باشد. حتی پیش آمده که آداپتورهای خود اپل نیز خراب شوند و همه این اتفاق ها با وجود تکنولوژی و امنیت استفاده شده در آن ها افتاده است. هیچ شارژر اپلی نیست که احتمال خراب شدن را نداشته باشد، حتی بهترن هایشان. 
در نتیجه اگر یک میکروکنترل گر 16 بیتی که بر امنیت و سلامت آداپتور شما نظارت دارد نیز قابل خراب شدن باشد، یک شارژر بدون این قابلیت چقدر می تواند امن باشد؟ همانطور که گفتیم، این موضوع به شرکتی که این آداپتور را ساخته و می فروشد بستگی دارد. اما از آنجایی که اپل حق امتیاز خود را به کسی نمی دهد به احتمال خیلی زیاد شارژر شخص ثالث از نظر امنیت آزمایش نشده است. 
خیلی زیاد گزارش شده است که شارژرهای شخص ثالث خراب شده اند. بعضی از آن ها جرقه می زنند و آتش سوزی ایجاد می کنند. بعضی از آن ها به گوشی شوک وارد می کنند و یا باعث برق گرفتگی می شوند. بعضی از آن ها منفجر شده اند و جراحات جدی ایجاد کرده اند. شارژرهای خراب باعث آتش سوزی، برق گرفتگی و حتی تلفات می شوند. این موضوع بسیار مهم است و حتی یک جرقه کوچک می تواند یک اتاق را به آتش بکشد. 

اولویت های شما
این که خرید شارژر مک بوک ارزان قیمت ایده خوبی است یا خیر، به اولویت های شما بستگی دارد. آیا حاضرید به خاطر 50 یا 60 دلار اضافی برای خرید شارژر ارزان تر دچار برق گرفتگی شوید و یا خانه شما آتش بگیرد؟ اگر پاسخ شما بلی است پس شارژر ارزان تر را بخرید.اما به یاد داشته باشید که هرچه هم احتمال ایجاد فاجعه پایین باشد، باز هم وجود دارد و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای شما ایجاد کند. 
متاسفانه نمی توانیم بفهمیم که یک شارژر شخص ثالث چقدر می تواند خطرناک باشد. ما نتوانستیم آماری مبنی بر خرابی شارژرهای اپل یا شخص ثالث بیابیم، پس نمی توانیم به صورت دقیق به شما بگویید که چقدر احتمال خطر وجود دارد. اما حتی شارژرهای اپل نیز خراب می شوند پس خرید یک شارژر اپل به این معنی نیست که به هیچ وجه احتمال خطر وجود ندارد. 
همچنین لازم به ذکر است که استفاده از شارژر شخص ثالث به جای شارژر اپل ضمانت نامه شما، از جمله اپل کر (AppleCare)  را از بین می برد. همچنین باید بدانید که شارژرهای خود اپل این ضمانت نامه را دارا می باشند، پس اگر برایتان مشکلی پیش آمد می توانید با اپل تماس بگیرید و شارژر خود را عوض کنید. 
نمی توانیم به شما بگوییم که یک آداپتور ارزان قیمت نخرید. با وجود هزینه های بسیار بالا کاملا قابل درک است که بخواهید پول پس انداز کنید. به خصوص برای محصولات گران قیمت اپل. اما، باید بدانید که یک خانه آتش گرفته برای شما بسیار گران تر تمام خواهد شد. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر