چگونه از کند شدن رایانه خود جلوگیری کنیم؟

چگونه از کند شدن رایانه خود جلوگیری کنیم؟

با گذشت ماه ها و سال ها حتی برترین رایانه ها هم مانند خودروها کند می شوند اما اقداماتی وجود دارند که کاربران می توانند با به کار بستن آن ها از میزان کند شدن رایانه های خود بکاهند و آن ها را تا حد ممکن سرحال و سریع نگه دارند. در این نوشتار به شرح 5 اقدام پایه پرداخته شده است که به شما کمک می کند تا رایانه های خود را در بهترین و سریع ترین حالت ممکن نگه دارید.

-    تعداد برنامه ها و افزودنی ها را تا حد ممکن کم کنید

نرم افزارهای دسکتاپ و افزودنی های مرورگرها از جمله عوامل اصلی کند کننده سرعت یک رایانه به حساب می آیند. هرچه تعداد این نرم افزارها بیشتر باشد سیستم عامل یک دستگاه باید از منابع بیشتری برای کنترل کردن آن ها استفاده کند. قبل از نصب کردن یک نرم افزار حتما این موضوع را در نظر بگیرید که آیا واقعا به آن نرم افزار نیاز دارید یا خیر زیرا این احتمال وجود دارد که نسخه وب مبنا و یا قابل حمل آن نرم افزار نیز وجود داشته باشد.

نرم افزارها و افزودنی های مورد نیاز خود را هر چند وقت یک بار منظم و تمیز کنید؛ به یاد داشته باشید که هرچیزی که روی رایانه شما نصب شده است می تواند سرعت دستگاه را کم کند. نرم افزارهای زیادی در بازار وجود دارند که می توانند مرورگرها و برنامه های رایانه شما را تمیز کنند؛ سی کلینر (CCleaner) یکی از همین نرم افزارها می باشد که بر روی سیستم عامل های مختلفی قابل نصب است و کاملا رایگان می باشد.

تمیز کردن نرم افزارها و مرورگرها علاوه بر این حجم ظرفیت داخلی دستگاه شما را تا حد ممکن افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که افزایش تعداد نرم افزارها و افزودنی ها، کاهش ظرفیت حافظه داخلی دستگاه را به دنبال دارد که به کاهش یافتن سرعت دستگاه نیز منجر می شود. 

-    اجازه ندهید که برنامه ها به طور خودکار اجرا شوند

بسیاری از نرم افزارها این قابلیت را دارند که مادامی که سیستم عامل رایانه اجرا می شود، فعال شوند. این قابلیت شما را قادر می سازد تا در کمترین بازه زمانی ممکن به آن ها دسترسی پیدا کنید با وجود این به یاد داشته باشید که ارائه این قابلیت منجر به کند شدن سرعت رایانه شما نیز می گردد. 

برای این که بفهمید که کدام نرم افزار به همراه سیستم عامل دستگاه اجرا می گردد باید در سیستم عامل ویندوز سر برگ Startup را از قسمت Task Manager و در سیستم عامل مک پنجره Users & Groups را از قسمت System Preferences باز کنید.

برخی از نرم افزارها، مخصوصا آن دسته از برنامه هایی که همیشه با آن ها کار می کنید، به خوبی به طور خودکار اجرا می شوند اما اگر که بتوانید تعداد نرم افزارهایی را که در این لیست قرار می گیرند تا حد ممکن کاهش دهید متوجه افزایش راندمان و سرعت رایانه خود می گردید. گاهی انجام چند فرآیند آزمون و خطای ساده می تواند به شما در یافتن نرم افزارهایی که بیشترین میزان انرژی را از سیستم عامل و سخت افزار دستگاه دریافت می کنند، کمک کند. 

-    امنیت رایانه را اولویت اول خود قرار دهید

یکی از دلایل متعارف کند شدن سرعت یک رایانه بد افزارهای ناخواسته ای هستند که بر روی سیستم نصب می شوند. علاوه بر ویروس های شناخته شده افزودنی های مرورگرها نیز می توانند اطلاعات مرتبط با تبلیغات تجاری و حتی نرم افزارهای مفید را جذب کنند به همین دلیل تنها باید نرم افزارهایی را بر روی دستگاه خود نصب کنید که به آن ها نیاز ضروری دارید. 

بدافزارها و نرم افزارهای تبلیغاتی می توانند به طور مخفیانه نیز بر روی رایانه شما نصب شوند از این رو توصیه می شود که با نصب یک پکیج امنیتی مناسب بر روی رایانه خود از ورود این اطلاعات به رایانه جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که نرم افزارهای رایگان زیادی برای محافظت از رایانه ها ساخته شده است با وجود این پرداختن بهای یک پکیج حرفه ای می تواند انتخاب بهتری محسوب شود. 

-    همه نرم افزارهای نصب شده را به طور منظم بروز رسانی کنید

گاهی بروز رسانی نرم افزارهای دائمی و برنامه ها کار مشکلی به نظر می رسد اما این کار می تواند با پچ کردن باگ های امنیتی، بهینه سازی کدها، اضافه کردن ویژگی های جدید و بهبود سازگاری نرم افزارها با سخت افزارهای نصب شده بر روی دستگاه، سلامت رایانه شما را تضمین کند. انجام این کار مخصوصا در رایانه هایی که از سیستم عامل های جدید تر بهره می برند تا حد زیادی از کند شدن سرعت رایانه جلوگیری می کند به همین دلیل امروزه شرکت های سازنده نرم افزار اکثر محصولات خود را به قابلیت بروز رسانی خودکار مجهز می کنند.

-    رایانه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

بهتر است که هر چند وقت یک بار همه تنظیمات رایانه خود را به حالت اولیه تعیین شده توسط کارخانه سازنده برگردانید. این کار راندمان دستگاه شما را تا حد زیادی افزایش می دهد. در گذشته نه چندان دور مزایای انجام این کار از مزایای حذف کردن و نصب کردن مجدد نرم افزارها کمتر بود اما هم اکنون نسخه های جدید سیستم عامل های ویندوز 10 و مک این روند را به کلی تغییر داده اند به این نحو که کاربر می تواند بدون از دست دادن اطلاعات خود کل سیستم را مجددا به تنظیمات اولیه کارخانه باز گرداند.

برای دست یافتن به این ویژگی در سیستم عامل ویندوز باید از بخش تنظیمات به قسمت Update & security بروید؛ در سیستم عامل مک نیز ابتدا باید رایانه را ری استارت کنید و سپس در هنگام اجرا شدن سیستم عامل کلیدهای ترکیبی Cmd+R را به مدت چند ثانیه فشار دهید؛ بعد از انجام این دو مرحله و ظاهر شدن پنجره جدید باید ابزار Disk Utility را پیدا کنید.

قبل از انجام این کار اطمینان یابید که از همه فایل های مهم خود یک نسخه پشتیبانی تهیه کرده اید و می توانید نرم افزارهای مورد نیاز خود را از اینترنت دانلود و مجددا نصب کنید. 

منبع خبر: gizmodo

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر