99 درصد از شارژرهای جعلی ناامن هستند

99 درصد از شارژرهای جعلی ناامن هستند

در طی سالیان گذشته اخبار زیادی در خصوص آتش گرفتن گوشی‌های هوشمند در جای حای نقاط جهان منتشر شده است. به جز گوشی‌های هوشمندی مانند گلکسی نوت 7 که با مشکل سخت افزاری مواجهند، در اغلب موارد علت آتش گرفتن خود به خودی این دستگاه‌ها، استفاده از شارژرهای ارزان قیمت و جعلی ساخت کمپانی‌های شخص ثالث بوده است.

اما به راستی خطر استفاده از این نوع شارژرها تا چه حد است؟ آیا احتمال خطرناک بودن این ابزارهای ارزان قیمت کم است و یا اینکه هر کدام از آن‌ها تهدیدی بالقوه برای امنیت گوشی و کاربر محسوب می‌شوند؟ نتیجه مطالعه اخیری که گروه حمایت از مصرف کننده انگلستان تحت عنوان CTSI (مخفف عبارت Chartered Trading Standards Institute) نشان می‌دهد شارژرهای جعلی خطری جدی برای کاربران می‌باشند.

شارژرهای جعلی این گروه تحقیقات خود را بر روی 400 شارژر مختلف اپل که تمامی آن‌ها از فروشگاه‌های آنلاین و خرده فروشی‌های مختلف سراسر جهان خریداری شده بودند، انجام داده است. جالب این که 397 مورد از این شارژرها در تست‌های اولیه امنیتی رد شده‌اند! این گروه همچنین تعدادی از شارژرهای تهیه شده از سازمان‌های خیریه و فروشگاه‌های لوازم دست دوم را نیز مورد بررسی قرار دادند که 15 تا 27 درصد از این موارد نیز (بسته به محل تهیه آن‌ها) به صورت بالقوه ناامن تشخیص داده شدند.

البته گروه CTSI جزئیات دقیق نوع تست‌های انجام شده را اعلام نکرده و همین طور به خطراتی هم که ممکن است استفاده از این شارژرهای جعلی اپل در پی داشته باشد، اشاره‌ای نکرده است. البته می‌دانیم که این خطرات می‌تواند ناشی از سیم کشی معیوب بوده و موجب ایجاد آتش سوزی در هنگام اتصال گوشی به شارژر شود و یا اینکه با صدمه رساندن به باتری گوشی موجب انفجار و آتش گرفتن گوشی، همانند اتفاقی که برای گلکسی نوت 7 رخ داده بود، شود. اما صرف نظر از نوع خطری که استفاده از این شارژرها می‌تواند داشته باشد، نتایج این تحقیق هشداری جدی است که بیان می‌کند استفاده از شارژرها و کابل‌های ارزان قیمت می‌تواند در طولانی مدت، هزینه‎‌های بیشتری را به کاربران تحمیل کند. همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که هنگام خرید لوازم الکترونیکی دست دوم باید به سلامت پین‌ها و سیم کشی و همچنین هرگونه صدمه فیزیکی در بدنه آن‌ها دقت کافی داشته باشیم تا با مشکلات بعدی مواجه نشویم.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر