مجموعه تریبون که به تازگی نیز دو ساله شده است، در گزارش خود به بررسی و تحلیل رفتار کاربران تبلیغکننده در برنامهریزی و انتشار کمپینهای رپورتاژ آگهیشان و نیز بررسی رسانههای فعال در این حوزه پرداخته است. در حال حاضر بیش از 1000 رسانه و بیش از 8000 کسبوکار از پلتفرم تریبون برای مدیریت و انتشار کمپینهای خود استفاده میکنند.
مجموعه تریبون که به تازگی نیز دو ساله شده است، در گزارش خود به بررسی و تحلیل رفتار کاربران تبلیغکننده در برنامهریزی و انتشار کمپینهای رپورتاژ آگهیشان و نیز بررسی رسانههای فعال در این حوزه پرداخته است. در حال حاضر بیش از 1000 رسانه و بیش از 8000 کسبوکار از پلتفرم تریبون برای مدیریت و انتشار کمپینهای خود استفاده میکنند.
هدف از گردآوری این گزارش، ایجاد شفافیت در آمار موجود در حوزه رپورتاژ آگهی به منظور کمک به کسبوکارها برای اجرای موفقتر و هدفمندتر کمپینهای رپورتاژ آگهیشان است. در صورت تمایل میتوانید فایل کامل گزارش سالانه تریبون را دانلود و مطالعه کنید.
تریبون که از سال 97 به عنوان یک پلتفرمِ انتشار رپورتاژ آگهی فعالیت خود را شروع کرده، با ایجاد شفافیت در قیمتها و ساخت یک ارتباط بی واسطه میان کسبوکارها و رسانهها، توانسته برای کاربران خود ارزشآفرینی کند.
16 میلیارد تومان صرفهجویی در هزینه، معادل 49 بار انتشار رپورتاژ در کل رسانههای تریبون
با شیوع کرونا، تریبون تصمیم گرفت تا در حد توان خود از کسبوکارهای دیگر حمایت کند. در این راستا، 761 رپورتاژ و مبلغی به ارزش 953,339,631 تومان در سال 99 به شرکتهای خلاق و دانشبنیان و بسیاری از کسبوکارهای کوچک هدیه داده شد. اما این تمام ماجرا نیست؛ در طول سال گذشته تریبون با تخفیفهای همیشگی خود در قالب پکیجهای موضوعی، کمپینهای مختلف مثل شنبههای تریبونی، جشنواره یلدای تریبون، تولد 2 سالگی و .. توانست مبلغی معادل 16 میلیارد تومان در هزینه کاربران خود صرفهجویی کند که با این مبلغ میتوان 49 بار در کل رسانههای تریبون رپورتاژ منتشر کرد.
128 سال صرفهجویی، زمان کافی برای خواندن 933 کتاب 50 هزار کلمهای
در سال گذشته تریبون توانسته با ایجاد بستری راحت و سریع برای پیگیری و مدیریت کمپینها و نیز ارائه خدماتی مثل پایش خودکار لینکهای رپورتاژ، زمانی به اندازه 128 سال برای کاربران تبلیغکننده خود ذخیره کند.
3 میلیارد بازدید با سرویس جایگاه خبری تریبون در سال گذشته
تریبون در کنار انتشار رپورتاژ آگهی، در راستای پاسخ به نیاز کاربران، به خصوص برای کمپینهای از جنس روابط عمومی و نیز کمک به برندینگ مجموعهها، سرویس جایگاه خبری خود را معرفی کرد و در طول سال گذشته چندین بار آن را ارتقا داد. در سال ۹۹، تبلیغاتِ قرار گرفته در این جایگاهها بیش از 3 میلیارد بار بازدید داشتهاند که این آمار گواه بر این است که تریبون توانسته با ارائه این خدمت جانبی به بیشتر شدن بازدید رپورتاژ آگهیها و نیز برندینگ مجموعهها کمک کند. در این میان تبلیغاتی که در حوزههای بورس و سرمایهگذاری، پزشکی و سلامت، گردشگری و تفریح بودهاند، بیشترین جذابیت را برای خوانندگان داشتهاند.
رشد 436 درصدی با انتشار بیش از 23000 رپورتاژ آگهی
تریبون در سال گذشته با انتشار 23111 رپورتاژ و مدیریت 8687 کمپین، رشد 436 درصدی در تعداد رپورتاژهای منتشر شدهاش را تجربه کرد.
به طور متوسط در هر ماه 565 تبلیغکننده به تریبون اضافه شدند. با این حال طبق نمودار زیر و صعودی بودن روند به نظر میرسد که در طول زمان کسبوکارهای بیشتری با این حوزه آشنا شده و به دنبال بستری برای مدیریت و انتشار کمپینهایشان بوده و هستند. این در حالی است که 19% از کاربران تریبون در طول سال گذشته بیش از 5 بار خرید داشتهاند و 74% از آنها به طور متوسط، حداقل 2 بار در ماه خرید انجام میدهند.
کسبوکارهای حوزه شما با چه استراتژیای رپورتاژهایشان را منتشر میکنند؟
در فصل سوم گزارش، رفتار کاربران حوزههای مختلف در انتشار رپورتاژها، برنامه زمانبندی انتشار و نیز نحوه لینکسازی آنها به صورت جزئی بررسی شده است. در صورت تمایل میتوانید از طریق این لینک فایل کامل را دانلود و مطالعه کنید.
رفتار کاربران در انتشار رپورتاژها چگونه بودهاست؟
به طور متوسط روزانه 90 رپورتاژ در تریبون منتشر شده است که به ترتیب شنبهها، دوشنبهها و چهارشنبهها پرتقاضاترین روزها برای انتشار بودهاند. این تعداد انتشار روزانه در نیمه دوم سال 99 با رشد 231 درصدی همراه بوده است.
در طول سال ۹۹ با توجه به رپورتاژهای منتشر شده در تریبون ۵ مورد از فعالترین حوزهها در این زمینه، کسبوکارهای حوزه “مالی و سرمایهگذاری”، “گردشگری و تفریح” ، “خودرو و حملونقل” ، “پزشکی، سلامت و زیبایی” و “موبایل و کامپیوتر” بودهاند که در این میان حوزه مالی و سرمایهگذاری بیشترین فعالیت را داشته است. ازطرفی ۸۷٪ از کاربران تریبون به صورت منظم و پیوسته رپورتاژهای خود را برنامهریزی کرده و حداقل دوبار در ماه رپورتاژ منتشر میکنند.
آیا رفتار کاربران در انتشار رپورتاژ، در حوزههای مختلف متفاوت است ؟
با توجه به نموداری که رفتار هر یک از حوزههای فعال در انتشار رپورتاژ را نشان میدهد میتوان دید که 38 درصد از کسبوکارهای حوزه "گردشگری و تفریح"، 34 درصد از کسبوکارهای حوزه "پزشکی، سلامت و زیبایی"، 32 درصد از کسبوکارهای حوزه "خودرو و حملونقل"، 32 درصد از کسبوکارهای حوزه "موبایل و کامپیوتر" و 28 درصد از کسبوکارهای حوزه "مالی و سرمایهگذاری"، حداقل دو بار در ماه رپورتاژ منتشر میکنند.
اما اگر رپورتاژها را از نظر موضوع محتوای منتشر شده بررسی کنیم نمودار زیر سهم هر موضوع را نشان میدهد. در این نمودار به نظر میرسد که موضوع اشتغال و آموزش سهم بیشتری نسبت به پزشکی و سلامت کسب کرده است. در نگاه اول ممکن است این متناقض با دادههای مطرح شده قبلی بنظر برسد اما باید توجه داشت که این نمودار موضوع محتوای منتشر شده را فارغ از حوزه فعالیت کسبوکار نشان میدهد و بسیاری از کسبوکارها در سال گذشته با توجه به شرایط جامعه، فعالیتهای بسیاری پیرامون اشتغالزایی و آموزش داشتهاند.
نحوه لینکسازی محتوای منتشر شده چگونه بودهاست؟
به طور کلی ، 13% از رپورتاژهای منتشر شده در تریبون دارای یک لینک، 16% درصد دارای دو لینک و 67% دارای 3 لینک بودهاند. مابقی نیز بیش از 3 لینک داشتهاند. اما در این بررسی، رفتار کسبوکارهای حوزه "خودرو و حملونقل" کمی متفاوت دیده میشود . نزدیک به 29 درصد از رپورتاژهای منتشر شده توسط کسبوکارهای این حوزه، یک لینک و حدود 25 درصد از آنها دو لینک داشتهاند که به نسبت سایر حوزهها عدد بسیار متفاوتی است.
چند نکته جالب درباره انکرتکستهای استفاده شده در رپورتاژهای منتشر شده
بررسی محتوای رپورتاژها نشان میدهد که کلمات کلیدی از نوع long tail با 66% بیشترین سهم استفاده را در رپورتاژهای منتشر شده در تریبون داشتهاند و naked URLها با 4.7% کمترین سهم را داشتهاند.
پر تکرارترین و پر ارزشترین انکرتکستها در تریبون
کلمه "اینجا" در تریبون، رتبه اول تکرار در بین انکرتکستها را داشتهاست. مشابه این کلمه، کلماتی مثل "لینک"، "این لینک" و "منبع" نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفتهاند که در رتبههای پایینتر آمدهاند. این موضوع میتواند نشاندهنده این باشد که بسیاری از کسبوکارها برای طبیعیتر شدن رپورتاژهایشان از نظر گوگل، در کنار کلمات کلیدی هدفشان از چنین انکرتکستهایی نیز استفاده میکنند.
از طرفی در میان پرارزشترین انکرتکستها نیز کلمه "اینجا"، رتبه اول را به خود اختصاص دادهاست و سپس "لینک" در رتبه دوم قرار گرفتهاست. با توجه به اینکه برای محاسبه ارزش ریالی هر انکرتکست، هزینه رپورتاژ بر تعداد لینکهای داخلی آن تقسیم شده، میتوان گفت که این کلمات علاوه بر اینکه تکرار زیادی داشتهاند اغلب به عنوان تنها لینک در رپورتاژها منتشر شدهاند. نمودار کامل این کلمات در فصل سوم گزارش آورده شدهاست.
پرتکرارترین انکرتکستها در هر حوزه
در ادامه فصل سوم 5 مورد از پرتکرارترین انکرتکستهای هر حوزه بررسی شدهاند. انکرتکستهای "بیمه شخص ثالث" در حوزه مالی، "قیمت گوشی" در حوزه موبایل و کامپیوتر، "کاشت مو" در حوزه پزشکی و زیبایی ، "بلیط هواپیما" در حوزه گردشگری و سفر و نهایتا اسم یکی از برندهای حوزهی خودرو رتبه اول تکرار در تریبون را داشتهاند.
رسانههای تریبون
87 درصد رشد درآمد بین دو نیمه سال
میانگین درآمد ماهانه رسانههای تریبون در نیمه دوم سال 99 به نسبت نیمه اول سال، با رشد 87درصدی به عدد 3,697,438 تومان رسید.
در سال گذشته به طور متوسط هر ماه 206 رسانه در تریبون ثبتنام کردند که با توجه به فرآیند تایید رسانههای ثبتنامی به منظور حفظ کیفیت رپورتاژهای تبلیغکنندگان تریبون، تعدادی از این رسانهها رد شدهاند و در حال حاضر 1000 رسانه در تریبون فعال هستند. از این تعداد رسانه فعال، 43% در دستهبندی خبرگزاریها و سایتهای خبری و سایتهای با موضوع سبک زندگی و مد هستند.
فاکتورهایی سئویی و دستهبندی موضوعی یک رسانه در تقاضا و درآمد آن رسانه چه تاثیری دارد؟
طبق نتایج به دست آمده، رسانههای با قدرت دامنه بین 50 تا 60 بیشترین درآمد را در سال گذشته در تریبون داشتهاند و رسانههای با اسپم اسکور زیر ۱۰ درصد با 71% تقاضا، رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند.
پرطرفدارترین رسانهها در تریبون
خبرگزاری تسنیم، نمناک، مشرق، فرارو، ایلنا، فارس، عص ایران، خبرآنلاین، خبرفوری و جهاننیوز، به ترتیب 10 رسانه پرطرفدار در تریبون هستند که حدود 22 % از رپورتاژهای منتشر شده را به خود اختصاص میدهند.
پشتیبانی در تریبون
یکی از نیازهای همیشگی مشتریان یک کسبوکار خدماتی، دریافت خدمات و پشتیبانی با کیفیت است و این همواره یکی از دغدغههای تریبون بوده است.
در سال گذشته تیم پشتیباتی تریبون 6275 تیکت را بررسی کرده و پاسخ دادهاست. میزان رضایت مشتریان تریبون از پاسخگویی به تیکتها ۸۰٪ بوده و این عدد به این معناست که تریبون به هدف خود در ارتقا کیفیت پشتیبانی رسیده است و با ارائه ساختارها و روشهای جدید در پشتیبانی مشتریان، تمام تلاش خود را میکند تا مشتریان بالاترین میزان رضایت را از پیگیری و پشتیبانی داشته باشند.
نتایج به دست آمده از پرسشنامه زمستان تریبون نیز، شاخص CSAT برای رضایت کاربران از پشتیبانی تریبون را 82% محاسبه میکند که این میزان در مقایسه با بنچمارکهای جهانی که عددی در حدود 61% را برای کسبوکارهای این حوزه اعلام میکنند، مقدار بسیار مطلوبی است.
ثبت نظر