تابستان سال 2023 به عنوان گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده در تاریخ است

yhjyjyukt.JPG

به نقل از دانشمندان موسسه مطالعات فضایی ناسا (GISS) تابستان سال 2023 گرم‌ترین تابستان زمین از زمان شروع ثبت رکوردهای جهانی در سال 1880 در نیویورک بوده است.

ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت با هم 0.41 درجه فارنهایت (0.23 درجه سلسیوس) گرم‌تر از هر تابستان دیگری در سابقه‌ی ناسا بودند و 2.1 درجه فارنهایت (1.2 درجه سلسیوس) گرم‌تر از میانگین تابستان بین سال‌های 1951 تا 1980 بودند. اوت به تنهایی نیز 2.2 درجه فارنهایت (1.2 درجه سلسیوس) گرم‌تر از میانگین تابستان بود. ماه‌های ژوئن تا اوت به عنوان تابستان هواشناسی در نیمکره شمالی محسوب می‌شوند.

این رکورد جدید از شرایط گرمایی در بیشتر مناطق جهان اتفاق افتاده است که منجر به افزایش حاد آتش‌سوزی‌های مهیب در کانادا و هاوایی شده بود و در عین حال موج‌های حرارتی شدیدی را در آمریکای جنوبی، ژاپن، اروپا و ایالات متحده ایجاد کرده بود، احتمالاً به بارش‌های شدید در ایتالیا، یونان و مرکز اروپا نیز کمک کرده بود.

بیل نلسون، رئیس سازمان فضایی و هواشناسی ناسا گفته است: دماهای ثبت‌شده در تابستان ۲۰۲۳ را نباید تنها به عنوان مجموعه‌ای بی معنی از اعداد دانست؛ این اعداد عواقب واقعی و خطرناکی دارند. از دماهای بسیار گرم در اریزونا و سراسر کشور گرفته تا آتش‌سوزی‌ها در کانادا و سیلاب‌های شدید در اروپا و آسیا، آب و هوای بسیار اقلیمی در حال تهدید جان و معاش مردم در سراسر جهان است.

Nasa-line-graph.jpg
-

اثرات تغییرات آب و هوا، تهدیدی برای کره زمین و نسل‌های آینده هستند، تهدیداتی که ناسا و دولت بایدن به آن‌ها می‌پردازند.

ناسا داده‌های دمای خود را که به نام GISTEMP شناخته می‌شود، از داده‌های دمای سطحی که توسط ده‌ها هزار ایستگاه هواشناسی و همچنین داده‌های دمای سطح دریا از سفینه‌ها و تجهیزات حرارت سنجی دریایی جمع‌آوری می‌کند. این داده‌های ابتدایی با استفاده از روش‌هایی که از فاصله‌های متفاوت ایستگاه‌های دما در سراسر جهان و از اثرات گرمایش شهری که ممکن است محاسبات را تحت‌تأثیر قرار دهند، تجزیه و تحلیل می‌شوند.

تجزیه و تحلیل دما به جای دمای مطلق، انحراف‌های دمایی را محاسبه می‌کند. انحراف دما نشان می‌دهد که چقدر دما از میانگین پایه‌ای که از سال‌های 1951 تا 1980 محاسبه شده، دور شده است.

جاش ویلیس، دانشمند اقلیمی و اقیانوس‌شناس در آزمایشگاه پرواز فضایی ناسا در کالیفرنیا گفته است: دمای بسیار بالای سطح دریا، به عنوان یکی از عوامل اصلی، برای گرمایش استثنایی تابستان مسئولیت داشت. ال‌نینو یک پدیده طبیعی اقلیمی است که به ویژگی دمای بیشتر از معمول سطح دریایی (و ارتفاع بیشتر سطح دریا) در اقیانوس تروپیکال مرکزی و شرقی اقیانوس اقیانوس اطلس معروف است.

تابستان 2023 که رکورد گرما را زده است، روند بلندمدت گرم شدن را ادامه می‌دهد. مشاهدات و تجزیه و تحلیل‌های علمی انجام‌شده در چندین دهه توسط ناسا، اداره اقیانوس‌شناسی و هواشناسی ملی (NOAA) و سایر مؤسسات بین‌المللی نشان داده‌اند که این گرمایش به طور اصلی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان است. در همین حین، پدیده‌های طبیعی ال‌نینو در اقیانوس آرام باعث وارد شدن گرمای بیشتر به جو جهانی می‌شود.

ویلیس همچنین گفته است: با گرمای پایه و موج‌های گرمای دریایی که دهه‌هاست به تدریج به ما حمله کرده‌اند، النینو ما را به طور کامل برای ردکردن همه گونه رکوردها آماده کرده است. موج‌های گرمایی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، بلندتر و گرم‌تر هستند. همچنین، جو می‌تواند اکنون بیشتر آب نگه‌دارد و هنگامی که گرم و مرطوب است، حتی برای بدن انسان به تنظیم دمای بدن سخت‌تر می‌شود.

ویلیس و سایر دانشمندان انتظار دارند که بزرگترین تأثیرات ال‌نینو در فوریه، مارس و آوریل ۲۰۲۴ دیده شود. ال‌نینو با ضعیف‌شدن بادهای تجاری شرقی و حرکت آب گرم از اقیانوس غربی به سواحل غربی آمریکا همراه است. این پدیده می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای داشته باشد و اغلب منجر به بهبود وضعیت‌های خنک و بارانی در جنوب‌غرب ایالات متحده و خشکسالی در کشورهایی مانند اندونزی و استرالیا شود.

گوین شمیت، دانشمند اقلیمی و مدیر مؤسسه مطالعات فضایی ناسا گفته است: متأسفانه، تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است. مواردی که پیش‌بینی کرده‌ایم رخ خواهد داد و اگر به انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای به جو خود ادامه‌دهیم، وضعیت بدتر خواهد شد.

تمام داده‌های دمای ناسا و روش مورد استفاده برای محاسبه دما در اینترنت در دسترس است.

GISS یک آزمایشگاه ناسا است که توسط بخش علوم زمینی ناسا در مرکز پرواز فضایی گادارد در گرین‌بلت، مریلند مدیریت می‌شود. این آزمایشگاه متعلق به موسسه زمین‌شناسی و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا در نیویورک است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: nasa.gov

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر