به زودی با کمک هوش مصنوعی با حیوانات صحبت می‌کنیم

gpt.jpg

مدل‌های زبانی بزرگ به نحوی پیشرفت کرده‌اند که در درک گفتار انسانی به سطح قابل قبولی رسیده‌اند. در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد تمرکز این فناوری بر روی ارتباط با حیوانات افزایش یافته است.

با تصور اینکه با استفاده از گوشی هوشمند، بتوانیم زبان حیوانات را تفسیر کنیم و بفهمیم حیوانات با یکدیگر در چه چیزهایی ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانیم به آینده‌ی فناوری فکر کنیم. ظاهراً، فناوری تشخیص گفتار حیوانات در حال توسعه است و پروژه‌ی گونه‌های زمین (ESP) که توسط آزا راسکین، مؤسس آزمایشگاه موزیلا و بریت سلویل از اعضای تیم بنیان‌گذار توییتر تأسیس شده، هدف دارد رمزگشایی ارتباطات غیرانسانی را با استفاده از هوش مصنوعی بهبود بخشد.

این فناوری می‌تواند به تحقیقات حفاظت از محیط‌زیست کمک کند و به توسعه‌ی ابزارهایی که به دانشمندان کمک می‌کند ویژگی‌های کشف‌نشده‌ی حیوانات، روش ارتباط گونه‌های خاص، نحوه‌ی شکار، غذا خوردن، ایجاد ارتباط با دیگر حیوانات و روش پردازش اطلاعات دریافتی از محیط اطراف آن‌ها را کشف کنند، منجر شود.

تحلیل ارتباطات حیوانی می‌تواند باعث توسعه‌ی ابزارهای نوین شود که به تحقیقات حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کنند. این تحلیل، دانشمندان را قادر می‌سازد تا با استفاده از ویژگی‌های کشف‌نشده‌ی حیوانات، نحوه‌ی شکار، غذاخوردن، ارتباط با گونه‌های خاص و روش پردازش اطلاعات دریافتی از محیط اطراف آن‌ها را کشف کنند.

آیا یک گربه‌ی وحشی از ماهیت انسان‌ها اطلاع دارد؟ آیا حافظه‌ی فیل می‌تواند به انتقال داستان‌های زندگی آن‌ها از نسلی به نسل دیگر کمک کند؟

این پرسش‌ها نشان می‌دهند که ما هنوز به اندازه کافی در مورد زندگی حیوانات و ارتباطات آن‌ها با محیط زیست و یکدیگر، شناخت نداریم. با استفاده از تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی و رمزگشایی داده‌های بیوآکوستیک، می‌توانیم اطلاعات جدیدی در این زمینه به‌دست آوریم. این اطلاعات می‌توانند به تلاش‌های بشر برای محافظت از محیط‌زیست و همچنین تحقیقات علمی قابل‌اطمینان‌ درمورد گونه‌های مختلف جانوری و ارزیابی جمعیت حیات‌وحش کمک کنند. البته باید توجه داشت که دستیابی به این هدف همان‌قدر که جذاب و نوآورانه به‌نظر می‌رسد، واقعاً سخت و پیچیده است و به دانشمندان نیاز دارد که بر روی آن کار کنند.

تحقیقات مرتبط با رمزگشایی ارتباطات حیوانی، بر اساس مدل‌های زبانی بزرگ انجام می‌شوند که در واقع، روش کارکرد مدل‌های استفاده شده برای بهبود عملکرد گوگل Bard یا ChatGPT مشابه آن‌هاست. ابزارهای هوش مصنوعی مولد، تسلط بسیار خوبی در درک زبان دارند؛ زیرا یادگیری ماشینی می‌تواند زبان‌های مختلف، سبک‌ها و زمینه‌های متفاوت را به‌خوبی درک کرده و پاسخ‌های مناسبی ارائه دهد. این پیشرفت‌ها در یادگیری ماشینی و بهره‌گیری از آن در تحقیقات حیوانات، باعث شده که شیوه‌ی تحقیقات این حوزه به‌طور کلی تحت تاثیر قرار گیرد و داده‌های بیشتری از رفتارها و ارتباطات حیوانی جمع‌آوری شود.

گزارش ZDNet نشان می‌دهد که در فرآیند آموزش مدل‌های زبانی بزرگ، حجم بسیار زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود. این مدل‌ها به‌وسیله‌ی این داده‌ها، در فرایند درک ارتباط کلمات و معانی آن‌ها، آموزش می‌بینند. اصولاً، این مدل‌ها از منابع مختلفی مانند وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، تحقیقات و غیره به داده‌های متنی دسترسی دارند.

chatgpt .jpg
-

بعد از آموزش با حجم بالای داده‌های متنی، مدل‌های زبانی بزرگ زیر نظر مربیان انسانی قرار می‌گیرند و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند تا مفاهیم مختلف را بهتر یاد بگیرند و زمینه‌های گفت‌وگو را بهتر درک کنند. این مرحله همچنین باعث می‌شود مدل‌های زبانی بزرگ بتوانند احساسات انسانی را درک کنند و روش کارکرد زبان را به‌طور دقیق یاد بگیرند.

با توجه به تفاوت‌های زبانی در نواحی مختلف جهان، پردازش زبان طبیعی انسان‌ها با چالش‌های خاصی مواجه است، اما به دلیل شباهت‌هایی که زبان‌های مختلف با هم دارند، ایجاد مدل برای پردازش زبان طبیعی بشر بسیار آسان‌تر از ساخت مدل‌هایی است که ارتباطات میان حیوانات را درک می‌کنند.

ESP، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای رمزگشایی ارتباطات حیوانی، کمبود داده‌های اساسی است. برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ که قادر به تفسیر صدا و زبان حیوانات باشند، هیچ زبان نوشتاری حیوانی وجود ندارد و فرمت‌های مختلف ارتباطی بین گونه‌ها، چالش دیگری را ایجاد می‌کند.

ESP در حال حاضر در حال جمع‌آوری اطلاعات از حیوانات وحشی در سراسر جهان است. محققان همچنین در حال ضبط ویدیو و صداهای حیوانات هستند. این داده‌ها، اولین گام برای ساخت مدل‌های پایه‌ای هستند که توانایی رمزگشایی گفتار طیف وسیعی از گونه‌های جانوری را داشته باشند.

همچنین، اینترنت اشیاء (IoT) به افزایش حجم داده‌های مختلف میان حیوانات کمک می‌کند. تنوع دوربین‌های ارزان قیمت، دستگاه‌های ضبط صدا و دیگر دستگاه‌ها به دانشمندان امکان جمع‌آوری داده‌ها از نقاط مختلف جهان و آماده کردن آن‌ها برای تحلیل و استفاده در مدل‌های زبانی بزرگ را می‌دهد.

راسکین، یکی از بنیان‌گذاران ESP، اعلام کرده است که طی ۱۲ تا ۳۶ ماه آینده، احتمالاً به فناوری‌های جدیدی برای ایجاد صداهای مولد و بهبود تفسیر زبان حیوانات خواهیم رسید، و در آن زمان می‌توان از تکنولوژی مذکور برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات استفاده کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر