آمریکا تحریم‌های جدید ساخت تراشه علیه چین اعمال می‌کند

Untitled-1.jpg

دولت بایدن به پکن (پایتخت چین)، هشداری مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید مربوط با تراشه‌های هوش‌مصنوعی و ابزارهای ساخت آنها، در ماه اکتبر (ماه مهر) داد. هدف از اعمال این تحریم‌ها، جلوگیری از ساخت تراشه‌های جدید توسط دولت چین است.

وزارت بازرگانی که وظیفه نظارت و کنترل بر صادرات را دارد، در حال انجام محدودیت‌های صادراتی است که در سال گذشته تصویب شده است. این به‌روزرسانی، مربوط به قوانین هلند و ژاپن، در راستای محدود کردن دسترسی به ابزار ساخت تراشه است. دیگر منابع اعلام کرده‌اند که یکی دیگر از اهداف انجام این کار، بستن راه گریزهایی در رابطه با تحریم‌ ساخت تراشه است.

هدف از تحریم‌هایی که در اکتبر سال گذشته توسط آمریکا اعلام شد، جلوگیری از استفاده تکنولوژی آمریکایی برای تقویت نیروی نظامی چین بود؛ به همین دلیل دسترسی آنها به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته، محدود شد.

9c987d2d8fb79b94beb63c972cb2ed74-copy.jpg
تراشه ساخت آمریکا علیه تراشه ساخت چین -

حدود یک سال از زمان اغاز تحریم‌های آمریکا علیه چین می‌گذرد و اکنون قرار است که تحریم‌های جدیدی علیه آنها آغاز شود. مقامات آمریکایی در هفته اخیر، قبل از اعمال تحریم‌ها، این موضوع را به همتایان چینی اطلاع دادند؛ اما جزئیات این مکالمه در دسترس قرار نگرفته است.

بعد از سرنگون کردن یک بالن جاسوسی چینی توسط دولت آمریکا، تنش‌ها بین دو کشور بالا گرفت. ارائه اطلاعات راجع به تحریم‌ها، قبل از انجام دادن آن، یکی از قدم‌های دولت بایدن در جهت تثبیت روابط با پکن است.

پس از سرنگون کردن بالن جاسوسی، دولت بایدن یک سری از مقامات رده بالا از جمله وزیر بازرگانی، جینا ریموند را به چین اعزام کرد؛ همچنین مشاور امنیت ملی با وزیر امور خارجه چین، وانگ یی مذاکراتی در این رابطه داشته است.

پیتر هال، یک مقام سابق کاخ سفید، در رابطه با اعلام دولت پیش از قرار دادن تحریم‌های جدید گفت: من اطلاعی ندارم که آمریکا به چین خبر داده است یا خیر؛ اما اگر به این صورت باشد، یک نقطه عطفی برای روابط با چین در دست داریم تا از ایجاد سوء تفاهم جلوگیری کنیم.

همچنین وزیر خزانه‌داری، جانت یلن، راجع به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری چین در آمریکا، قبل از انجام این محدودیت‌ها هشدار داد.

ایالات متحده، هلند و ژاپن که کنترل‌کننده تجهیزات تراشه‌سازی در جهان هستند، در اوایل امسال تصمیم به هماهنگی تلاش‌های خود گرفتند. قوانین آمریکا ممکن است بر ASML (بزرگترین تولیدکننده تجهیزات تراشه‌سازی جهان و بزرگترین شرکت هلند) نیز تاثیر بگذارد؛ زیرا قطعات و اجزا استفاده شده در این شرکت، ساخت آمریکا هستند.

تغییر قوانین قبل از انجام دادن آن، توسط آمریکا امر عجیبی نیست؛ بنابراین احتمال تغییر دادن این تحریم‌ها نیز وجود دارد و ممکن است در زمان دستخوش تغییراتی شود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: reuters.com

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر