هدست Reality Pro اپل کابوسی برای متا و رقبای دیگر خواهد بود

لبتلغانلعنع.JPG

احتمالاً در WWDC امسال، اپل اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را رونمایی خواهد کرد و این امر باعث فعال شدن شرکت‌های فعال در این حوزه شده است.

ورود اپل به بازار محصولات واقعیت مجازی/واقعیت افزوده در زمانی رخ می‌دهد که فروش سخت‌افزار و علاقه‌ی عمومی کاربران جهان به رویای متاورس در حال کاهش است. در عین حال، درحالی‌که برخی شرکت‌ها مثل متا سرمایه‌گذاری هنگفتی در این ایده انجام داده‌اند، اپل از این فناوری به‌طور کامل عقب‌مانده است. اما این شرکت علاقه‌ی زیادی به برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد. در حال حاضر اپل احتمالاً رقبا را در این حوزه تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، اما از ایده‌های مختلف در این زمینه حمایت می‌کند و در نتیجه باعث پیشرفت و استفاده‌ی گسترده‌تر از این فناوری می‌شود.

جورج جیجیاشویلی، تحلیلگر اصلی Omdia، می‌گوید: "هدست اپل نوعی تأییدیه است و روش تعامل با واقعیت مجازی را تغییر می‌دهد. اگر این شرکت محصولی جذاب با برنامه‌ها و عملکردهای کاربردی ارائه دهد، توجهات بسیاری به هدست واقعیت ترکیبی Reality Pro جلب خواهد شد."

با توجه به داده‌های International Data Corporation، بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از اوایل سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با کاهش ۵۴ درصدی مواجه بوده است. همچنین طبق اعلام Wired، بیش‌ از نیمی از افرادی که هدست‌های متا را خریداری کرده‌اند، پس‌ از حدود ۶ ماه، دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. این امر نشان می‌دهد که اولین حضور اپل می‌تواند به رقبای این شرکت کمک کند تا فروش بهتری داشته باشند. جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات IDC، می‌گوید که خبر معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل، توجه بسیاری از کاربران را به‌خود جلب خواهد کرد.

اگرچه اپل در بسیاری از زمینه‌ها اولین شرکتی نبوده که سخت‌افزار جدید معرفی می‌کند، اما در اکثر مواقع موفق به بهره‌برداری از بازار مذکور شده است. به‌عنوان مثال، آیپاد بهترین پخش‌کننده‌ی موسیقی شد و آیفون نیز بلکبری را به زمین فرو ریخت. در حال حاضر، ساخت هدست واقعیت ترکیبی می‌تواند عصر جدیدی را در این حوزه به رقم بزند.

لبتلغانلعنع.JPG
-

با توجه به شایعات و گزارش‌های متعدد، اپل در حال ساخت هدستی با قیمت ۳۰۰۰ دلار است. این هدست از نمایشگرهای پیشرفته، ردیابی چشم و دست و باتری جداگانه استفاده می‌کند. همچنین، متا نیز هدست کوئست ۳ را با قدرت پردازش دو برابر بیشتر از نسل کنونی معرفی کرده است و از پاییز سال جاری با قیمت ۵۰۰ دلار در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، اپل قصد دارد قیمت مدل‌های قبلی کوئست را به اندازه‌ی صد دلار کاهش دهد. اگر شایعات مربوط به قیمت هدست Reality Pro اپل درست باشد، این محصول احتمالاً تنها مشتریان سازمانی و توسعه‌دهندگان را به‌خود جذب خواهد کرد. به علاوه، لنوو نیز هدست واقعیت مجازی با قیمت ۱۳۰۰ دلار معرفی کرده است که قیمتی بین محصولات متا و اپل دارد.

در زمینه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شرکت‌های فعال دیگر نیز با محصولات متفاوت از نظر هدف و قیمت، عرضه‌های خود را انجام داده‌اند. به عنوان مثال، استارتاپ AR Magic Leap هدست دوم خود را با قیمت حدود ۳۳۰۰ دلار و با تمرکز بر مشتریان سازمانی عرضه کرده است. همچنین، این شرکت قصد دارد با متا قراردادی در حوزه‌ی واقعیت افزوده منعقد کند. همچنین، سونی نیز هدست PSVR 2 را با قیمت ۵۵۰ دلار به بازار عرضه کرده است.

چالش اصلی در گسترش استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، قیمت بالای این محصولات است که مانع تمایل اکثر مردم به خرید آن‌ها می‌شود. با ورود اپل به این صنعت، توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بیشتری به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب می‌شوند، به گفتهٔ جیجیاشویلی.

تا زمانی که قیمت هدست اپل کاهش نیابد، به‌طور گسترده در بین خریداران قبول نخواهد شد. همچنین، محصول مذکور باید اپلیکیشن‌های بسیار باکیفیت و کاربردی را ارائه دهد تا در دنیای واقعیت مجازی برجسته شود. با این حال، Reality Pro اپل می‌تواند به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به غیر از بازی، توجه کاربران را جلب کند، به گفتهٔ هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت. احتمالاً با قیمت پایین‌تر هدست‌های متا، این شرکت همچنان در بازار واقعیت مجازی به‌خوبی عمل خواهد کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wired

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر