ورشکستگی در یک قدمی OpenAI؛ زیان ۵ میلیارد دلاری در کمتر یکسال

openai

هزینه‌های بالای OpenAI برای آموزش و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی با درآمدهای این شرکت هم‌خوانی ندارد و ورشکستگی حتی آن‌ها را تهدید می‎‌کند.

خبرها حاکی از آن است که سازنده ChatGPT به دلیل هزینه‌های فراوان برای آموزش و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی و استخدام نیروی انسانی، در آستانه ورشکستگی قرار دارد و ممکن است تا پنج میلیارد دلار ضرر کند.

شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، اپل، انویدیا و گوگل با سرمایه‌گذاری در صنعت هوش مصنوعی، سودهای زیادی کسب کرده‌اند و این فناوری را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. تحلیل‌گران دلیل اصلی رشد درآمد و سود این شرکت‌ها را به استفاده سریع و گسترده از هوش مصنوعی در محصولات و خدماتشان نسبت می‌دهند.

OpenAI که یکی از بازیگران مهم در عرصه هوش مصنوعی است، ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ پنج میلیارد دلار ضرر کند. طبق گزارش The Information، احتمال ورشکستگی این شرکت وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در ۱۲ ماه آینده با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شود.

بر اساس گزارش‌ها، OpenAI روزانه تا ۷۰۰ هزار دلار برای نگهداری ChatGPT هزینه می‌کند و این مبلغ ممکن است با پیشرفته‌تر شدن مدل‌ها تغییر کند. این شرکت در مسیر هزینه‌کردن هفت میلیارد دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و ۱٫۵ میلیارد دلار برای استخدام نیروی انسانی قرار دارد که این هزینه‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه برای سال ۲۰۲۴ هستند.

 

someone-using-phone-openai-logo-dark-shadow
-

گفته می‌شود OpenAI با هزینه کمتری به خدمات ابری Azure مایکروسافت دسترسی دارد، اما پیشرفت‌های سریع در توسعه هوش مصنوعی این شرکت را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

طبق گزارش Appfigures، راه‌اندازی GPT-4o به افزایش قابل‌توجهی در درآمد و دانلودهای ChatGPT در گوشی‌های همراه منجر شد. OpenAI سالانه تا دو میلیارد دلار از چت‌بات و یک میلیارد دلار از اشتراک دسترسی به مدل‌های زبان بزرگ درآمد کسب می‌کند که مجموعاً به درآمدی بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

این مبالغ به‌سختی هزینه‌های عملیاتی شرکت را پوشش می‌دهند. شایان ذکر است که OpenAI تاکنون هفت دوره تأمین مالی را پشت سر گذاشته و بیش از ۱۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است و در حال حاضر ارزش آن ۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر، OpenAI حدود ۲۹۰,۰۰۰ از ۳۵۰,۰۰۰ سرور خود را به ChatGPT اختصاص داده است.

 

 اگر علاقه‌مند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکه‌های اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.

منبع خبر: theinformation.com

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر