خرید مک‌بوک پرو M3 با رم ۸ گیگابایتی توصیه نمی‌شود

mac book.jpg

اگر به خرید مک‌بوک پرو M3 با رم ۸ گیگابایتی تصمیم گرفته‌اید، شاید بهتر باشد به خرید کانفیگ‌های دیگر نیز نگاهی بیندازید. مدل‌های جدید لپ‌تاپ مک بوک پرو اپل با پردازنده M3 مجهز شده‌اند؛ اما مک‌بوک پرو 14 اینچ با کانفیگ پایه که قیمت آن از ۱۵۹۹ دلار آغاز می‌شود، تنها دارای ۸ گیگابایت رم است.

در سال ۲۰۱۲، اپل اولین مدل مک‌بوک پرو با نمایشگر رتینا را با ۸ گیگابایت رم معرفی کرد. در حال حاضر، اپل از معماری "رم یکپارچه با پردازنده" استفاده می‌کند؛ بنابراین، این شرکت معتقد است که ۸ گیگابایت رم در مک با سیستم‌های ویندوزی که دارای ۱۶ گیگابایت رم هستند، هم‌ارز است. با این حال، تصمیم اپل برای تجهیز مدل‌های پایه با حداقل ۱۶ گیگابایت رم برای بسیاری از کاربران جلب نظر نکرده است.

یوتیوبر به نام وادیم یوریف تصمیم گرفته است آزمایش‌های متعددی را روی دو مدل ۱۴ اینچی M3 مک‌بوک پرو با ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت رم انجام دهد.


macbook-pro-tech-8gb-16gb

ناگزیر نیست که بپرسیم چرا مک‌بوک با ۱۶ گیگابایت رم در هر دو آزمون متوسط و سنگین عملکرد بهتری داشته است؟ مدل ۸ گیگابایتی در بنچمارک Cinebench دچار افت عملکرد شده و زمان بیشتری برای تکمیل عملیات‌های ادغام عکس در فتوشاپ و پردازش محتوای چندرسانه‌ای در Final Cut و Adobe Lightroom Classic نیاز داشته است.

آزمایش‌ها به صورت عملیات تکی انجام می‌شدند و هیچ برنامه‌ای در پس‌زمینه در حال اجرا نبود. سپس همین آزمایش‌ها با تب‌های باز مرورگر، پخش ویدیوهای یوتیوب، باز کردن ایمیل و انجام وظایفی که در پس‌زمینه اجرا می‌شدند، تکرار می‌شدند تا سناریوهای چندوظیفگی روزمره را شبیه‌سازی کنند.

همانطور که می‌پیش‌بینی شده بود، در نمونه ۸ گیگابایتی، با افزایش اتکا به SSD به‌جای رم، فاصله‌ی عملکرد بین این دو دستگاه افزایش یافت. عملکرد مدل ۸ گیگابایتی به شدت کاهش یافت و یوریف در حین رندر بلندر و خروجی گرفتن از Final Cut با خطایی در مدل ۸ گیگابایتی مواجه شد.


macbook-pro-tech-8gb-16gb-lightroom

همچنین، شتاب‌دهنده رهگیری پرتو بلندر در نمونه ۱۶ گیگابایتی به‌عنوان گزینه‌ای در دسترس بود؛ اما این گزینه در مک‌بوک پرو ۸ گیگابایتی در حین انجام عملیات‌های مشابه موجود نبود. دلیل این موضوع این است که کاهش مقدار رم در واقع مانع بهره‌گیری هسته‌های GPU از این ویژگی‌ها در مدل ۸ گیگابایتی می‌شود.

نتایج این آزمایش‌ها ممکن است برای کاربرانی که قصد خرید مک‌بوک پرو یا آی‌مک جدید با رم ۸ گیگابایتی را دارند، ناامیدکننده باشد. انتخاب گزینه‌های با ۱۶ یا ۲۴ گیگابایت رم به ترتیب هزینه‌های اضافی ۲۰۰ و ۴۰۰ دلار را به دنبال دارد و به دلیل ساختار یکپارچه رم در دستگاه‌های اپل، امکان ارتقا در آینده وجود ندارد.

شاید جالب باشد که لپ‌تاپ‌های رقیب با قیمت‌های مشابه مانند لپ‌تاپ مایکروسافت یا لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد به‌طور استاندارد دارای حداقل ۱۶ گیگابایت رم هستند. این در حالی است که مشتریان اپل برای هر نوع ارتقا باید حداقل ۲۰۰ دلار را به اپل پرداخت کنند.

آیا کانفیگ اولیه ۸ گیگابایتی اپل برای مک‌بوک پرو با قیمت ۱۵۹۹ دلار در سال ۲۰۲۳ واقعاً مناسب است؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: youtube_

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر