شبکهای از کلاهبرداران چینی با ایجاد 76 هزار فروشگاه آنلاین جعلی، اطلاعات شخصی و بانکی حدود 800 هزار نفر در اروپا و ایالات متحده را به سرقت بردند.
این مجرمان با سوء استفاده از نام برندهای مشهور و ارائه تخفیفهای غیرواقعی، قربانیان خود را فریب دادهاند.
تحقیقی که توسط گاردین، دیزیت و لوموند انجام شده است ابعاد این کلاهبرداری بزرگ را آشکار میکند. در این طرح، کلاهبرداران با استفاده از دامنههای منقضیشده برای میزبانی فروشگاههای جعلی، ردیابی و شناسایی آنها را دشوارتر کردهاند.
فروشگاههای جعلی که عمدتاً کالاهای برندهای لوکس مانند دیور، نایکی، لاکست و ... را با قیمتهای بسیار پایین عرضه میکردند، به زبانهای مختلف اروپایی ترجمه شده بودند تا خریداران در سراسر اروپا و آمریکا را به دام بیندازند.
تاکنون حدود دوسوم از این فروشگاههای جعلی از دسترس خارج شدهاند، اما بیش از 22 هزار مورد از آنها همچنان فعال هستند و خطر کلاهبرداری از افراد را تهدید میکنند.
طبق برآوردها، اطلاعات کارت اعتباری (شامل کد امنیتی) حدود 476 هزار نفر در این طرح به سرقت رفته است. با این حال، هدف اصلی کلاهبرداران همیشه سرقت پول نقد نبوده است. در بسیاری از موارد، پس از پرداخت، به مشتریان اعلام میشد که تراکنش آنها به دلیل مشکلی از سوی بانک یا وبسایت با شکست مواجه شده است. در این میان، اطلاعات شخصی باارزشی از جمله نام، آدرس و مشخصات بانکی قربانیان در اختیار کلاهبرداران قرار میگرفت.
این کلاهبرداری آنلاین که از سال 2015 آغاز شده است، میلیونها پوند، یورو و دلار را به جیب کلاهبرداران چینی موسوم به "BogusBazaar" سرازیر کرده است.
نکات قابل توجه:
- این کلاهبرداری آنلاین یکی از بزرگترین موارد در نوع خود بوده است.
- فروشگاههای جعلی با سوء استفاده از نام برندهای معروف و ارائه تخفیفهای غیرواقعی، کاربران را فریب دادهاند.
- اطلاعات شخصی و بانکی حدود 800 هزار نفر در معرض خطر قرار گرفته است.
- کلاهبرداران چینی موسوم به "BogusBazaar" از سال 2015 تاکنون میلیونها دلار از طریق این اقدام مجرمانه به دست آوردهاند.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: theguardian
ثبت نظر