ساخت ویفرهایی از جنس الماس که قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات 1 میلیارد دیسک بلوری را دارد

vifer.JPG

محققان ژاپنی توانسته‌اند با آزمایشات خود به تولید انبوه ویفرهای 5 سانتی‌متری از جنس الماس دست پیدا کنند که می‌تواند برای حافظه کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد. حجم بسیار عجیب و شگفت‌انگیزی از داده‌ها (معادل یک میلیارد دیسک بلوری) با استفاده از خلوص بسیار زیاد الماس در این روش بدست خواهد آمد.

یک تیم تحقیقاتی که تشکیل شده از چند شرکت ژاپنی Adamant Namiki Precision Jewel Co و محققان "دانشگاه ساگا"، توانسته‌اند این ویفرها را توسعه دهند که به طور تئوری می‌توانند اطلاعات 1 میلیارد دیسک بلوری را ذخیره کنند. . به طور دقیق‌تر، یک دیسک Blu-Ray می‌تواند تا 25 گیگابایت داده را ذخیره‌سازی کند که با این وجود، ویفر ژاپنی‌ها که «Kenzan Diamond» نام گرفته، باید بتواند 25 اگزابایت (EB) داده را ذخیره کند.

یک نکته مهم در این ابداع مهم محققان این است، که الماس‌های مورد استفاده در این ویفرها، دارای غلظت نیتروژن کمتر از سه بخش در میلیارد (ppb) است که با این وجود، می‌توان گفت خلوص فوق‌العاده بالایی دارد. از الماس همیشه به عنوان یکی از مطمئن‌ترین مواد برای سیستم‌های محاسباتی کوانتومی مانند حافظه‌ها یاد شده است. با این حال، وجود نیتروژن بیش از اندازه در یک الماس، قابلیت‌های ذخیره‌سازی آن را مختل می‌کند. به گفته محققان، تاکنون هیچ ویفر دیگری با این اندازه و چنین درجه خلوصی ساخته نشده است.

photo_2022-04-30_15-45-20.jpg
-

در فرآیند ساخت از یک تغییر نسبتا ساده نیز استفاده شده است که سطح زیرلایه این ویفرها به شکل پله‌هایی ساخته شده که فشار را به صورت افقی در سطح آن پخش می‌کند و این امر از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. با این وجود، محققان می‌توانند ویفرهای الماسی بزرگتر با خلوص بالاتری بسازند.

آن‌ها امیدوارند تا ویفرهای الماسی Kenzan Diamond را در سال 2023 به بازار عرضه کنند و تا آن زمان روی دو برابر کردن قطر آن تا 10 سانتی‌متر تلاش خواهند کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: hothardware

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر