سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اولین انتخابات در کشور بر بستر بلاک چین را برگزار می‌کند

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور.jpg

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تصمیم دارد تا انتخابات دوره ششم خود را به صورت آنلاین و بر بستر بلاک چین برگزار کند.

این روزها با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و ایران، بسیاری از امور به صورت اینترنتی در حال انجام هستند. آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت کاملاً اینترنتی انجام می‌شوند، حتی بسیاری از کسب و کارها هم به صورت دورکاری به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. حالا جالب اینجاست که با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفته می‌شود که احتمالاً ششمین دوره از انتخابات سازمان نصر (سازمان نظام صنفی رایانه‌ای)، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

به گزارش زومیت، جعفر محمدی، عضو هیئت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در خصوص چالش‌های چنین انتخاباتی صحبت کرده است، چالش‌هایی مانند شفافیت، صیانت از آرا و... . از این رو اینطور به نظر می‌رسد که قرار است از بستر بلاک چین برای این انتخابات استفاده شود تا شفافیت آرا، تغییر ناپذیری و انکار ناپذیری آن‌ها تضمین شود. به گفته‌ی محمدی در انتخابات عمومی با تعداد رای دهندگان زیاد، این مشکلات بیشتر به چشم می‌خورد اما حالا و با وجود مشارکت کنندگان کمتر و رای‌دهندگان شناخته شده، مدیریت انتخابات آنلاین برای این صنف ساده‌تر خواهد بود.

وی همچنین توضیح داده است که برای برگزاری این انتخابات به صورت آنلاین، با دو شرکت فعال در حوزه‌ی بلک چین هم مذاکراتی شده است.

فرآیند انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر بستر بلاک چین

روال شرکت در انتخابات سازمان نصر بر بستر بلاک‌چین این‌گونه است که ابتدا شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها و اعضای حقیق (مشاوران)، نماینده‌ی خود را برای شرکت در مجمع و انتخابات، ازطریق پورتال سازمان به‌صورت رسمی معرفی می‌کنند. نمایند‌ه‌ی شرکت با شماره ملی و شماره تلفن همراهی که معرفی شده است، به سامانه رأی‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین وارد می‌شود و در بازه‌ی زمانی مشخص‌شده برای انتخابات، امکان ثبت رأی خواهد داشت. به‌دلیل ارسال توکن یک ‌بار مصرف در دو نوبت در زمان رأی‌گیری، احتمال مهندسی آرا به شدت پایین می‌‌آید.

در این فرایند، اطلاعات افراد با سامانه شاهکار و با سامانه عضویت سازمان تطبیق داده می‌شود اما کل این فرآیند تنها چند دقیقه طول می‌کشد. ضمناً همانطور که اشاره شد این انتخابات کاملاً به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و نیازی به مراجعه‌ی حضوری ندارد.

نکته‌ی مهم این است که نتیجه‌ی این انتخابات، دقیقاً بلافاصه بعد از پایان انتخابات مشخص می‌شود اما از آنجایی که این روال جدید است، برای اطمینان بیشتر، روال برگزاری و فرآیندها‌ی آن توسط هیأت نظارت بر انتخابات مجدداً بررسی خواهد شد.

ویروس کورنا در کنار تمام مشکلاتی که ایجاد کرده است و مرگ و میرهایی که به جای گذاشته است، شرایطی را به وجود آورده است تا فرآیندهای مختلف دست به دامان تکنولوژی شوند. برگزاری این انتخابات در گستره‌ی کوچک، تجربه‌ی بسیار خوبی خواهد بود که امید است راه را برای تبدیل شدن آن به روالی دائمی باز کند. از جمله مزایای برگزاری انتخابات بر بستر بلاک چین می‌توانیم به شفافیت و سلامت انتخابات، کاهش هزینه‌ها، سرعت بالا، از بین رفتن خطاهای انسانی، احراز هویت دقیق و... اشاره کنیم.

اخبار ایران:

آذری‌ جهرمی : فیلترینگ عامل اصلی افت کیفیت اینترنت است

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: زومیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

IL

دوشنبه, 26 آبان 1399

بعد کی قراره رای بده؟ دیدن اخرین انتخابات بدجوری ابروریزی شد گفتن الکترونیک کنیم که هم گند ۵درصدش درنیاد هم ۵درصدو بکنیم ۷۵ درصد :))

پاسخ

ثبت نظر