شرکت OpenAI برای مقابله با نمونه‌های رقیب می‌خواهد نشان تجاری GPT را ثبت کند

openai.jpg

احتمالاً OpenAI نگرانی زیادی درباره برند ChatGPT دارد. در چند ماه اخیر، نرم‌افزارهای زیادی با نام‌هایی مانند ThreatGPT، MedicalGPT، DateGPT و TruthGPT عرضه شده‌اند که همه از نام GPT برای چت‌بات مشهور این شرکت استفاده می‌کنند. به همین دلیل، شرکت تلاش می‌کند تا نشان تجاری GPT را به نام خود ثبت کند. با این حال، این شرکت با مشکلاتی روبروست.

به گزارش تک‌کرانچ، با عرضه چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT در ماه نوامبر، این نام به شهرت جهانی رسید و همه با آن آشنا شدند. سپس بسیاری از شرکت‌ها نیز به سرعت پسوند GPT را برای معرفی محصولات خود به کار گرفتند. با این حال، OpenAI اقدام به ثبت نام تجاری GPT برای جلوگیری از استفاده سایر شرکت‌ها از این پسوند کرد.

این شرکت در ماه گذشته، از دفتر پتنت و نشان تجاری آمریکا (USPTO) درخواست افزایش سرعت رسیدگی به درخواست ثبت نام تجاری GPT خود کرد. این درخواست برای جلوگیری از تولید تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های تقلبی و کپی کننده نام ChatGPT صورت گرفته است.

chatgpt-getty.jpg
-

بااین‌وجود درخواست آن‌ها هفته گذشته رد شد. USPTO اعلام کرد که وکلای OpenAI هزینه‌های مربوطه را پرداخت نکرده و مدارک مناسب برای توجیه درخواست ویژه خود را به دست آن‌ها نرسانده‌اند. حالا با توجه به درخواست‌های زیادی که در صف بررسی این سازمان قرار دارند، اگر OpenAI دوباره بخواهد برای این منظور اقدام کند، باید تا 5 ماه منتظر بماند.

آیا امکان ثبت نشان تجاری GPT وجود دارد؟

GPT مخفف «ترنسفورمر از پیش تعلیم‌یافته زایا» است و حرف T در آن به «ترنسفورمر» اشاره دارد که یک معماری شبکه عصبی است و اولین‌بار در سال 2017 توسط گوگل معرفی شده است. بنابراین آیا OpenAI اصلاً می‌تواند این نشان تجاری را ثبت کند؟ «جفرسون شر»، مشاور گروه مالکیت‌های فکری Carr & Ferrell، می‌گوید بله، چون قبلاً هم IBM توانسته بود این کار را انجام دهد. نام این شرکت مخفف «ماشین‌های تجاری بین‌المللی» بود. بنابراین اگر رویه‌های قبلی در پیش گرفته شود، امکان ثبت نام تجاری GPT وجود دارد.

منتها حتی اگر USPTO با ثبت نشان تجاری GPT مخالفتی نداشته باشد، یک بازه زمانی در نظر گرفته خواهد شد تا شرکت‌های رقیب بتوانند مخالفت خود را با ثبت این نام اعلام کنند. از طرف دیگر، OpenAI باید ثابت کند که عموم مردم GPT را به‌عنوان یک نشان تجاری می‌شناسند و آن را اصطلاحی عمومی برای اشاره به هوش‌های مصنوعی زایا در نظر نمی‌گیرند.

بااین‌حال، انجام تمام این کارها مدت زیادی طول خواهد کشید که این اتفاق مطمئناً به نفع OpenAI نخواهد بود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techcrunch

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر