چگونگی بهره‌برداری گوگل از موقعیت انحصاری خود در تبلیغات

Google got away with charging publishers

گوگل با استفاده از شبکه‌ی گسترده‌ی تبلیغاتی خود، توانسته است از ناشران تبلیغات آنلاین کمیسیون‌های قابل‌توجهی دریافت کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده اکنون به دنبال اثبات این موضوع است که گوگل نه‌تنها برای بهبود خدمات خود، بلکه برای حفظ انحصار در بازار تبلیغات دیجیتال، سیستم‌های سرور تبلیغاتی و پلتفرم AdX خود را به هم متصل کرده است تا همچنان کمیسیون‌های بالایی را از این صنعت دریافت کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که گوگل سال‌ها کمیسیون ۲۰ درصدی از تبلیغات پلتفرم خود دریافت می‌کرده است، حتی اگر این میزان بیشتر از سایر رقبای این صنعت بوده باشد. بر اساس ادعای وزارت دادگستری، این موضوع گواهی بر انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات آنلاین است و نشان می‌دهد که این شرکت از جایگاه قدرتمند خود برای دریافت مبالغ بالا استفاده می‌کند.

در جریان دادگاه ضد انحصار دوم وزارت دادگستری علیه گوگل، نرخ بالای سهم این شرکت از درآمد تبلیغات آنلاین به بحث اصلی تبدیل شد. مستنداتی که در دادگاه ارائه شد، شامل ایمیل‌های داخلی مدیران گوگل از سال ۲۰۱۸ است که نشان می‌دهند آن‌ها از مشکلات توجیه این کمیسیون بالا آگاه بوده‌اند. به عنوان مثال، جاناتان بلک، یکی از مدیران گوگل، در ایمیلی گفته بود که «در بلندمدت، دفاع از کمیسیون ۲۰ درصدی غیرممکن خواهد بود

با این حال، گوگل به دلیل کنترل شبکه‌ای بزرگ از تبلیغ‌دهندگان، همچنان به استفاده از این روش ادامه داد. به‌طوری‌که ناشران برای دسترسی به این شبکه وسیع، مجبور بودند از پلتفرم AdX گوگل استفاده کنند. کریس لاسالا، مدیر سابق فروش گوگل، در شهادتی بیان کرد که این شرکت به دلیل تقاضای زیاد و منحصر‌به‌فرد از سوی AdWords قادر به حفظ این کمیسیون بالا بود.

google-adx-cover-colour
-

همچنین در ایمیل‌های داخلی، مدیران گوگل اعتراف کرده بودند که قدرت AdX به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از این سیستم برای دریافت کمیسیون‌هایی بالاتر از حد معمول استفاده کنند.

سخنگوی گوگل، جکی برته، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناشران در هنگام استفاده از فناوری تبلیغاتی گوگل، بخش عمده‌ای از درآمد خود را حفظ می‌کنند و هزینه‌های گوگل شفاف و مطابق با استانداردهای بازار است. حتی در صورت استفاده از تمام ابزارهای گوگل، ناشران همچنان حدود ۷۰ درصد از درآمد تبلیغات را دریافت می‌کنند

با این حال، قاضی دادگاه به این نتیجه رسید که گوگل در بازار تبلیغات آنلاین انحصار دارد و قراردادهای چندمیلیارد دلاری با شرکت‌هایی مانند اپل نیز از نظر قانونی چالش‌برانگیز است.

 

اگر علاقه‌مند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکه‌های اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.

منبع خبر: justice.gov

A_4k_portrait_of_an_25_years_old_iranian_boy_in_the_office_for_a

علی احمدی - کارشناس تولید محتوا

سلام من علی احمدی عاشق بازی، گیم و تکنولوژی هستم. اگر دوست دارید تجربیات و محوتاهای من رو دنبال کنی یا نظر در رابطه با من داشتی خوشحال می‌شم که توی کامنتا با من در ارتباط باشی.....


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر