چگونه تراشه نورالینک میمون‌های آزمایشی را به کشتن داد

Untitled-1.jpg

به گفته ایلان ماسک، هیچ میمون آزمایشگاهی در اثر نصب تراشه نورالینک جان خود را از دست نداده است اما گزارشات و شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

شرکت نورالینک، یک شرکت فناوری در زمینه ساخت تراشه‌های ارتباط بین مغز و کامپیوتر است که در سال 2016 تاسیس و در سال 2017 به صورت عمومی معرفی شد. هدف این شرکت در ابتدا کمک کردن به افراد فلج یا کم توان بوده. این شرکت مشغول ساخت تراشه‌ای است که هنگام کارگزاری آن در سر بیماران، آنها را قادر به انجام کارهای مختلف کامپیوتری، تنها با استفاده از مغزشان می‌کند.

ایلان ماسک به تازگی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که مرگ میمون‌های آزمایشگاهی، تنها به دلیل بیمار بودن آن‌ها بوده و ارتباطی به تراشه نورالینک نداشته است؛ اما یک گروه پزشکی، سخنان او را رد کرده و خواستار تحقیقات گسترده راجع به این ادعا شده‌اند. به عقیده این گروه، علت مرگ میمون‌ها به دلیل روش‌های نامناسب ایمپلنت‌گذاری بوده است.

ماسک در تاریخ 10 سپتامبر در برنامه X (توییتر سابق)، برای اولین بار در جواب یک کاربر به مرگ یکی از میمون‌های آزمایشگاهی خود اعتراف کرد. در ادامه توضیح داد که محققان آزمایشگاهی تنها میمون‌های بیمار و نزدیک به مرگ را انتخاب می‌کنند و مردن آن حیوانات هیچ ارتباطی با آزمایش‌های این شرکت نداشته است. در پیامی که پاییز گذشته توسط ماسک منتشر شد، گفته است که ما به شدت مواظب سلامتی حیوانات آزمایشگاهی هستیم و تحقیقات انجام شده تنها به منظور تایید فرضیه‌ها بوده و به هیچ عنوان آزمایش‌های اکتشافی بر روی حیوانات انجام نداده‌ایم.

اما مصاحبه‌های انجام شده با کارمند سابق نورالینک و یک پژوهشگر فعال دانشگاه کلمبیا، تصویر کاملا جدیدی راجع به تحقیقات این شرکت به ما نشان می‌دهد. مدارکی که شامل سوابق دامپزشکی بر روی حیوانات است، برای اولین بار در سال گذشته منتشر شد و رنج وحشتناک حداقل دوزاده میمون اولیه این شرکت را نشان می‌دهد. این مدارک که در راستای هدف ارتباط مغز به کامپیوتر انجام شده است، به احتمالا بالا علیه اظهارات آقای ماسک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

9aba2650-589b-11ee-9bfe-62d2b50743a5.jpg
-

گروه پزشکی که خواستار بررسی و تحقیقات در این زمینه شده‌اند، یک کمیته خودساخته با هدف جلوگیری از آزمایشات بر روی حیوانات زنده هستند و ادعا کرده‌اند که اظهارات ماسک در رابطه با مرگ پستانداران دروغ بوده و خود او از دلیل واقعی مرگ آن‌ها آگاه است؛ همچنین اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاران این حوزه باید تمام حقیقت را راجع به ایمنی و پیامدهای این کار بدانند.

به گفته سرپرست این انجمن، تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات ایمن نیست و ادعای آقای ماسک راجع به مرگ حیوانات آزمایشی، تنها برای پنهان کاری و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر است. اسناد اخیر نشان می‌دهد که این شرکت بیش از 280 میلیون دلار، از طریق سرمایه‌گذاران خارجی جذب کرده است.

در طی یک سال از زمان تاسیس این شرکت، نورالینک تعداد زیادی از حیوانات را جهت آزمایش‌های مربوط به نصب تراشه در اختیار گرفت و از سپتامبر 2017 تا اواخر 2020، این شرکت به کمک مرکز ملی تحقیقات پستانداران کالیفرنیا (CNPRC)، آزمایشات مختلفی بر روی حیوانات زیادی انجام داده است. هدف ماسک از این کار، ایجاد انقلابی در زمینه تکنولوژی و امکان ارتباط انسان‌ها از طریق مغز با دیگر انسان‌ها و دستگاه‌ها بوده است.

بنابر سوابقی که انجمن پزشکان به آن‌ها اشاره کرده‌اند، نشان می‌دهد که پس از کارگزاری تراشه در مغز میمون‌ها باعث بروز یک سری مشکلات در حیوانات مانند اسهال خونی، فلج جزئی و ورم مغزی شده است. به طور مثال، یکی از جراحی‌ها که در دسامبر 2019 انجام گرفت، هنگام اتصال تراشه به مغز میمون، یک بخش داخلی دستگاه حین ایمپلنت‌گذاری شکسته شد که باعث عفونت‌های قارچی و باکتری شد. مشکل این تراشه برطرف شد اما سوابق پزشکی نشان می‌دهند که عفونت‌ها هیچوقت برطرف نشدند. این میمون که با نام "حیوان 20" شناخته می‌شد در 6 ژانویه 2020 مرد.

1200x0.jpg
-

در گزارش دیگری آمده که یک میمون ماده با نام "حیوان 15"، چند ماه پیش از مرگ، سر خود را بدون دلیل به زمین می‌فشرد که ممکن است نشانه‌ای از درد یا عفونت بوده. شواهد نشان می‌دهند که با وجود درد بسیاری که تحمل می‌کرده است، این میمون اغلب اوقات خود را در کف سلول خود دراز می‌کشیده و دست هم سلولی خود را می‌گرفته است. در گزارشات آمده که او هنگام مشاهده کارکنان شرکت، قابلیت کنترل لرزه‌های خود را نداشته؛ پس از چندین ماه مشاهده وضعیت و بهبود نیافتن، کارکنان مجبور به کشتن او شده‌اند. خون‌ریزی‌های مغزی، ناشی از تراشه‌ای که در سر او کار گذاشته شده بودند، باعث پارگی بخشی از قشرهای مغزی او شده بود.

این گزارشات به صورت کامل، با اظهارات ماسک راجع به مرگ میمون‌ها به دلیل بیماری قبلی در تضاد هستند. یک کارمند سابق شرکت نورالینک ادعاهای ماسک راجع به این مرگ‌ها را بی‌پایه و اساس خواند و گفت:" ما بعضی از میمون‌ها را چندین سال قبل از انجام هرگونه عملی در اختیار داشتیم. این میمون‌ها به یک سال آموزش نیاز داشتند تا نحوه رفتارکردن را یاد بگیرند، بنابراین مسئله نزدیک به مرگ بودن کاملا رد می‌شود."

سخنگوی دانشگاه دیویس که در انجام برخی از این آزمایشات دخیل بودند، گفته‌اند که ما هیچ نظری در مورد اظهارات ایلان ماسک ارائه نمی‌دهیم.

شرکت نورالینک چند روز پیش اعلام کرد که مجوزهای لازم برای آزمایشات بر روی انسان را دریافت کرده و آن‌ها را به زودی شروع خواهد کرد. اولین اقدام این شرکت، کنترل موس و کیبورد با استفاده از مغز، برای افراد فلج و ناتوان جسمی است.

نحوه انتخاب افراد منتخب یا چگونگی انجام این عمل مشخص نشده است اما امید است که بتوان پیشرفت چشم‌گیری در زمینه تکنولوژی را شاهد باشیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wired.com

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر