IBM موفق به ساخت اولین تراشه ۲ نانومتری جهان شد

Untitled-1.jpg

اولین تراشه 2 نانومتری جهان توسط کمپانی IBM ساخته شد، این فناوری در می‌تواند به پیشرفت چیپ‌ها کمک بسیار بزرگی کند. کمپانی IBM به صورت رسمی اعلام کرد که محقاقن توانسته‌اند ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای به اندازه یک ناخن جای دهند.

کمپانی IBM مدعی است که پردازنده‌های 2 نانومتری نسبت به پردازنده‌های 7 نانومتری عملکردی مشابه دارند اما در مصرف انرژی، 75 درصد بهینه‌تر شده و مصرف کمتری دارد. بسیاری از این تراشه‌ها که 2 نانومتری هستند، احتمالا تعادل بین عملکرد و بهره‌وری را حفظ خواهند کرد.

اگر از این پردازنده‌ها بر روی گوشی‌های استفاده شود، تقریبا حدود 4 برابر بیشتر از پردازنده‌های 7 نانومتری شارژ نگه‌ می‌دارد و مصرف انرژی به حداقل خواهد رسید. کمپانی IBM در این زمینه ادعا می‌کند که با ساخت این چیپ‌ها گوشی‌های هوشمند هر چهار روز یکبار به شارژ احتیاج خواهند داشت. حتی این پردازنده‌ها باعث افزایش سرعت و پردازش در لپ‌تاپ‌ها خواهد شد و حتی در خودروهای خودران کمک خواهد کرد تا اجسام و موانع را با سرعت بیشتری شناسایی کرده و واکنس خیلی سریع‌تری را نشان دهند.

این کمپانی همچنین مدعی شده که با فناوری ساخته شده 2 نانومتری؛ بهره‌وری انرژی مراکز داده، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی، شبکه ۵G و ۶G و محاسبات کوانتومی متاثر از این فناوری خواهد بود.

photo_2021-05-06_16-20-22-1.jpg
-

این گونه که به نظر می‌رسد کمپانی IBM همه را متعجب کرده و از سایر رقبای خود در تولید تراشه 2 نانومتری پیشی گرفته و برای آن‌ها خبر غیرمنتظره‌ای منتشر کرده. تراشه M1 اپل که پاییز سال گذشته معرفی شد، اولین چیپ است که برپایه‌ چیپ پنج نانومتری TSMC ساخته شده است. بقیه رقبا نیز مانند مانند کوالکام و AMD از تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند.

کمپانی اینتل در این روزها از تراشه‌های 10 و 14 نانومتری بهره‌ می‌گیرد و بعید به نظر می‌رسد که تا سال 2023 بتواند خود را به پردازنده 7 نانومتری برساند و آن را تولید کند. اما با این وجود تراشه‌هایی که کمپانی اینتل تولید می‌کند تراکم ترانزیستوری بیشتری نسبت به رقیبان خود دارد.

ممکن است که چندین سال آینده شاهد استفاده از تراشه‌های 2 نانومتری بر روی گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها باشیم، اما همین که یک کمپانی اعلام تولید تراشه‌های کارآمدتر و قدرتمندتر ۲ نانومتری را منتشر کرد، کار بسیار بزرگ و مهمی است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: videocardz

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر