اپل با بروزرسانی iOS 14.5 آدرس IP کاربر را از گوگل مخفی می‌کند

Untitled-1.jpg

کمپانی اپل با آپدیت سیستم‌عامل مخصوص به خود قابلیت جدیدی را به سافاری اضافه کرده است که در هنگام استفاده از قابلیت Safe Browsing، آدرس IP کاربران از گوگل مخفی مانده و حریم خصوصی آنها افزایش می‌یابد.

در iOS و iPadOS شاهد استفاده از مرورگر پیشفرض سافاری هستیم. این مرورگر قابلیتی به نام Fraudulent Website Warning دارد که به گفته اپل، در صورت بازدید از سایت‌های مشکوک به فیشینگ و یا به عبارت ساده‌تر، سایت‌هایی که در پشت پرده مشغول به سرقت اطلاعات کاربران هستند و نام کاربری، رمز عبور و حتی اطلاعات شخصی دیگر را در حافظه خود ذخیره می‌کنند، این مرورگر آن‌ها را شناسایی می‌کند و به کاربر هشدار می‌دهد.

البته این نکته نیز مهم است که اپل برای شناسایی این وبسایت‌ها از لیست سیاه کمپانی گوگل استفاده می‌کند که Safe Browsing نام دارد. در این لیست نام وب‌سایت‌هایی که مشکوک هستند و کلاهبرداری انجام می‌دهند ثبت شده است. گوگل برای این کار پیوند‌های هش شده را در لحظه برای مرورگر سافاری ارسال می‌کند تا این مرورگر اطلاعات دریافتی از گوگل و آن سایت در حال بازدید را با یکدیگر تطابق دهد و اگر یکی بود و این نام در لیست قرار داشت به کاربر هشداری را نمایش می‌دهد.

همان گونه که گفته شد پیشوندی که از سمت گوگل ارسال شد اگر با سایت بازدید شده تطابق داشته باشد مرورگر سافاری برای مطمئن شدن، کار دیگری انجام می‌دهد و آن‌هم این است که از گوگل نام کامل را درخواست می‌کند. این یعنی در دو مرحله این اعتبار سنجی انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از این آدرس ناقص نمی‌تواند از سایتی که کاربر قصد بازدید از آن را دارد، باخبر شود.

1LdNrgdJ6NWScyoYmXlhItt7aU8MDPBZz4vIZkJq6mk.jpg
تصویری از نسخه بتای iOS 14.5. اضافه شدن آدرس جدید proxy.safebrowsing.apple که عبور ترافیک از سرورهای اپل را نشان می‌دهد. -

اما در این بین گوگل نمی‌تواند آدرس URL سایتی که کاربر تصمیم گرفته از آن استفاده کند را تشخیص داده و داشته باشد و ممکن است که آدرس IP او را حین تعامل با سافاری جمع‌آوری شود و دوباره احتمال سرقت اطلاعات وجود دارد. اکنون اپل در نسخه 14.5 سیستم عامل آی او اس این مشکلات را کاملا حل کرده و این اتفاقات رخ نخواهد داد. اپل پس از انتشار این بروزرسانی، قابلیت Safe Browsing را به جای سرورهای گوگل از سرورهای خود عبور خواهد داد تا دیگر راهی برای نفوذ نباشد.

این کارها به اپل کمک خواهد کرد تا با قدرت بگویید که برای ارتقا حریم خصوصی کاربران خود تلاش می‌کند. البته اپل می‌خواهد با انتشار نسخه 14.5 سیستم‌عامل IOS برخی از اپلیکیشن‌ها را وادار کند تا پیش از ردیابی کاربران در اپ‌ها و وب سایت‌ها از کاربران آنها اجازه بگیرند. البته این قابلیت بسیار عالی که App Tracking Transparency نام دارد، مخالفانی از جمله توییتر و فیسبوک دارد که حرف آن‌ها این است که می‌گویند بر روی تبلیغات شخصی سازی شده کاربران تاثیر منفی خواهد گذاشت، اما چیزی که برای اپل مهم است حفظ حریم خصوصی کاربرانش است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: BGR

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

کاربر

چهارشنبه, 29 بهمن 1399

وقتی خود اپل هم نتونه بدونه اون موقع به حریم خصوصی کاربرانش اهمیت قائل شده

پاسخ

ثبت نظر