نماینده مجلس: سامانه پایش زندگی، سرک کشیدن به حریم خصوصی مردم است

majless.jpg

در لایحه برنامه هفتم توسعه که روز گذشته تصویب شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظیفه‌ای مکلف شده است. این وظیفه شامل راه‌اندازی یک سامانه برای رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور می‌شود. طبق این ماده، دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده نیز مکلف هستند که به‌صورت برخط داده‌های خود را به این سامانه ارائه دهند.

این ماده از ابتدا با مخالفت‌های زیادی از سوی کارشناسان و فعالان حوزه‌های مختلف مواجه شد. یکی از اصلی‌ترین انتقادات به این ماده، نقض حریم خصوصی شهروندان است. به گفته کارشناسان، این ماده به دولت اجازه می‌دهد تا به اطلاعات شخصی و خصوصی شهروندان از جمله اطلاعات خرید و فروش، رفت‌وآمد، ارتباطات و حتی اطلاعات پزشکی و سلامت آن‌ها دسترسی داشته باشد. این امر می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های مختلف از اطلاعات شخصی شهروندان شود.

نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی که یکی از مخالفان این ماده است، در این باره می‌گوید: «این ماده در حقیقت رصد و پایش آنلاین رفتارهای مردم را قانونی می‌کند.» او معتقد است که این ماده می‌تواند شامل همه شئونات مردم شود و هرگونه بهره‌برداری و سوءاستفاده از اطلاعات فردی مردم ممنوع است.

نوری قزلجه اظهار داشته است که پلتفرم‌ها، دستگاه‌های دولتی و هر کسی که داده‌های افراد را در اختیار دارد، مکلف به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه هستند و متأسفانه برای آن‌ها هیچ محدودیتی تعیین نشده است.

او از شورای نگهبان خواسته که به ایرادات این مصوبه توجه کند و در صورت لزوم تصریح کند که هرگونه بهره‌برداری و سوءاستفاده از اطلاعات فردی مردم ممنوع است و این موضوع جرم‌انگاری شود.

در صورت تصویب این ماده، نگرانی‌های زیادی در خصوص نقض حریم خصوصی شهروندان و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی آن‌ها وجود خواهد داشت. بنابراین، ضروری است که این ماده به گونه‌ای اصلاح شود که با حقوق شهروندان و قانون اساسی مغایرت نداشته باشد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر