الگوریتم هوش مصنوعی جدید متا می‌تواند به‌طور همزمان موضوعات مختلف را فرا بگیرد

Untitled-1.jpg

تا به امروز سیستم‌های هوش مصنوعی نمی‌توانستند به صورت همزمان دو کار را انجام دهند، اما محققان واحد هوش مصنوعی متا که پیش‌تر با نام فیسبوک AI شناخته می‌شدند، توانسته‌اند الگوریتمی طراحی کنند که می‌تواند به‌طور همزمان شناسایی تصاویر، متون یا گفتار را به شبکه‌های عصبی بیاموزد.

در وبلاگ فیسبوک پستی منتشر شده و نام این الگوریتم را Data2vec اعلام کرده که نه تنها فرآیند یادگیری را یکپارچه می‌کند، بلکه در هر سه حوزه به‌صورت یکسان خوب عمل می‌کند. این پروژه براساس رویکردی موسوم به یادگیری خودنظارتی انجام وظیفه خواهد کرد. در این رویکرد شبکه‌های عصبی یاد می‌گیرند که خودشان الگوها را بدون نیاز به راهنما از میان مجموعه‌ای از داده‌ها پیدا کنند.

مدیر تیم هوش مصنوعی متا، مایکل آئولی و همکارانش در ابتدا تلاش می‌کردند تا از روش یادگیری خودنظارتی برای تشخیص گفتار استفاده کنند. اما وقتی کوشش سایر محققان در زمینه تصاویر و متون را شناسایی کردند، متوجه شدند که همگی با تکنیک‌های متفاوت به دنبال هدفی مشترک‌ هستند.

به زبان ساده اگر بخواهیم این الگوریتم را توضیح دهیم، این الگوریتم با یک شبکه عصبی دانش‌آموز و یک شبکه عصبی معلم سر و کار دارد. ابتدا شبکه معلم با تصاویر، متون و گفتارها آموزش داده می‌شود تا بعدا بتواند در زمان مواجهه با نمونه‌های جدید انواع داده‌ها را تشخیص دهد. مثلا وقتی تصویر یک سگ را می‌بیند، بتواند تشخیص دهد که در تصویر سگ وجود دارد.

Snimok-ekrana-2022-01-21-v-17.16.28.png
-

تفاوت مرحله قبل با این مرحله در اینجاست که شبکه دانش‌آموز لازم نیست خودش حدس بزند که یک داده چیست، بلکه باید حدس بزند شبکه معلم در صورت مواجهه با این داده چه حدسی می‌زد. الگوریتم برای شبکه دانش‌اموز تلاشی ندارد که برای خودش تصویر یا متن را حدس بزند و فقط به دنبال این است که به جوابی کلی از تفسیر معلم درباره تصویر یا متن برسد.

تا به امروز تمامی الگوریتم‌های یادگیری این مشکل را داشتند که نمی‌توانستند چند مهارت را به‌صورت همزمان فرا بگیرند. یعنی اگر به یک الگوریتم تشخیص تصاویر را می‌آموختید، برای تشخیص تصویر باید کار را از صفر شروع می‌کردید. اما محققان متا متوجه شده‌اند که سیستم آن‌ها در مقایسه با تکنیک‌های فعلی در شناسایی تصاویر و گفتارها بهتر عمل کرده و در زمینه درک متون در حد مدل‌های زبانی پیشرو ظاهر شده است.

متا حالا سعی دارد قابلیت‌های سیستم خود در زمینه یادگیری همزمان کارهای مختلف را افزایش دهد. مارک زاکربرگ می‌گوید این فناوری می‌تواند در متاورس استفاده شود. برای مثال اگر در حال آشپزی بودید و یادتان رفت که یکی از مواد را درون قابلمه بریزید، هوش مصنوعی این موضوع را به شما یادآوری می‌کند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: gigazine

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر