چین پیشتاز جهانی در ثبت اختراعات هوش مصنوعی

china ai

براساس گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، چین با فاصله زیادی در صدر ثبت اختراعات هوش مصنوعی قرار دارد.

تعداد اختراعات چین در زمینه هوش مصنوعی مولد، مانند چت‌بات‌ها، به‌طور چشمگیری بیشتر از سایر کشورها است. داده‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تعداد پتنت‌های چین در این حوزه شش برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب خود، ایالات متحده، است.

هوش مصنوعی مولد که قادر به تولید متن، تصویر، کد برنامه‌نویسی و حتی موسیقی بر اساس اطلاعات موجود است، با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. طبق گزارش WIPO، در دهه گذشته بیش از ۵۰٬۰۰۰ درخواست ثبت اختراع در این زمینه ارائه شده که یک‌چهارم آن‌ها تنها در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است. کریستوفر هریسون، مدیر بخش تحلیل ثبت اختراع در WIPO، اظهار داشت: «حوزه هوش مصنوعی در حال رشد و گسترش است و انتظار داریم نفوذ آن همچنان افزایش یابد

مقایسه تعداد ثبت اختراعات چین و ایالات متحده

چین بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بیش از ۳۸٬۰۰۰ اختراع در زمینه هوش مصنوعی مولد ثبت کرده است، درحالی‌که ایالات متحده در همین بازه زمانی تنها ۶٬۲۷۶ اختراع به‌ثبت رسانده است. هریسون افزود که درخواست‌های ثبت اختراع چینی در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها از رانندگی خودکار تا نشر و مدیریت اسناد را شامل می‌شود.

china ai
-

سایر کشورهای پیشرو در ثبت اختراعات هوش مصنوعی

داده‌های WIPO نشان می‌دهد که کره‌جنوبی، ژاپن و هند به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند و در بین آن‌ها هند از بیشترین سرعت رشد برخوردار است. از پیش‌گامان ثبت اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی می‌توان به شرکت‌های چینی ByteDance، مالک اپلیکیشن تیک‌تاک و علی‌بابا و همچنین مایکروسافت اشاره کرد.

هریسون به حوزه علمی اشاره کرد که مولکول‌های ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی مولد می‌توانند فرآیند ساخت دارو را تسریع کنند. وی تأکید کرد: «داده‌های ثبت اختراع نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در آینده تاثیر عمیقی بر بسیاری از بخش‌های صنعتی خواهد داشت

 

اگر علاقه‌مند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکه‌های اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.

منبع خبر: wipo.int

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر