جیمز وب اطلاعات تازه‌ای را درباره منشأ اصلی آب روی زمین کشف کرده است

kjljk;o.jpg

در چند سال اخیر، دانشمندان یک فرضیه خیره‌کننده را مطرح کرده‌اند: آب موجود بر روی زمین ممکن است اصلاً از سیاره خودمان منشأ نگرفته باشد و ممکن است توسط یک دنباله‌دار به سیاره ما منتقل شده باشد. برای اثبات این فرضیه، ستاره‌شناسان دنباله‌دارهایی را جستجو کرده‌اند که معمولاً در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار دارند و حالا با استفاده از داده‌های جدید بدست آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، پیشرفتی در حل این معما انجام شده است.

با استفاده از طیف‌نگار مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب و بررسی ترکیب یکی از دنباله‌دارهای موجود در کمربند سیارکی، تیم تحقیقاتی برای نخستین بار شاهد حضور بخار آب در اطراف یک دنباله‌دار این منطقه شده‌اند. این پدیده در دنباله‌دار 238P/Read مشاهده شده و به تثبیت فرضیه‌ی اصلی آب‌دهی به زمین توسط دنباله‌دارها کمک می‌کند.

James-Webb-Earth-Water.jpg.webp
-

هرچند بیشتر دنباله‌دارها در مناطق دوردستی مثل ابر اورت قرار دارند که فاصله بسیار بیشتری با خورشید دارند و بنابراین یخ در آن مناطق فضایی بسیار راحت‌تر حفظ می‌شود، این دنباله‌دار خاص در کمربند اصلی سیارک‌ها مشاهده شده است.

این کشف به کمک ستاره‌شناسان برای فهمیدن نحوه‌ی رسیدن اولین مقادیر آب به زمین می‌رسد. استفانی میلام، یکی از عضو تیم تحقیقاتی، در یک بیانیه توضیح می‌دهد:

«وجود آب به این مقدار بر روی سیاره‌ی ما مانند یک معماست و ما هنوز مطمئن نیستیم که چطور این همه آب به اینجا رسیده است. این که بفهمیم آب در چه چارچوبی در سیستم شمسی ما پخش شده است، به ما کمک می‌کند که سایر سامانه‌های سیاره‌ای را بهتر درک کنیم و ببینیم که آیا قادر به حمایت از یک سیاره مشابه زمین هستند یا نه.»

Comet_1.jpg.webp
-

نکته‌ی متفاوت در کشف جیمز وب

با این وجود، یک جزئیت عجیب در مورد این دنباله‌دار وجود دارد. علیرغم اینکه جیمز وب تأیید کرده که بخار آب وجود دارد، هیچ سنجشی از دی‌اکسید‌کربن انجام نشده است. دنباله‌دارها معمولاً حاوی تقریباً 10 درصد دی‌اکسید‌کربن هستند و بنابراین عدم یافتن آن توسط دانشمندان چیزی شگفت‌انگیز است.

در توضیح این نکته، این احتمال داده شده که این دنباله‌دار ممکن است در یک منطقه با دمای غیر معمول تشکیل شده باشد که در آن دی‌اکسید‌کربن وجود نداشته است. یا شاید دی‌اکسیدکربن مربوط به دنباله‌دار به مرور زمان تبخیر شده باشد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: webbtelescope

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.

حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.