اپل و نوکیا یک قرارداد طولانی‌مدت جدید برای مجوز استفاده از پتنت‌ها امضا کردند

بافعتغفتع.JPG

اپل و نوکیا اعلام کرده‌اند که قرارداد طولانی‌مدت جدیدی در زمینه مجوز استفاده از پتنت امضا کرده‌اند. بر اساس این قرارداد، سازنده آیفون مجاز به استفاده از اختراعات ثبت‌شده توسط نوکیا در زمینه شبکه 5G و فناوری‌های دیگر خواهد بود.

قرارداد مجوز قبلی این دو شرکت تا پایان سال 2023 اعتبار داشت و به همین دلیل، نوکیا و اپل قرارداد جدیدی را جایگزین آن کرده‌اند. اگرچه شرایط دقیق این معامله اعلام نشده است، اما اپل می‌بایست از اول ژانویه 2024 برای استفاده از پتنت‌های نوکیا هزینه‌ای را پرداخت کند.

نوکیا بیش از 20 هزار پتنت در اختیار دارد که 5500 مورد از آن‌ها به فناوری 5G مربوط می‌شود. این شرکت پتنت‌های خود را با شرایط منصفانه، معقول و بدون تبعیض (مجموعه‌ای از شرایط شناخته شده به عنوان FRAND) به سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهد، زیرا بسیاری از آن‌ها ضروری محسوب می‌شوند. با این شرایط، شرکت‌ها می‌توانند با قیمت مناسبی مجوز استفاده از فناوری‌های نوکیا را به‌دست آورند.

"جنی لوکاندر"، رئیس بخش تکنولوژی نوکیا، در بیانیه‌ای اظهار داشت: "خوشحالیم که به‌صورت دوستانه قرارداد مجوز پتنت طولانی‌مدت جدیدی را با اپل امضا کرده‌ایم. این قرارداد نشان می‌دهد که مجموعه پتنت‌های نوکیا و چندین دهه سرمایه گذاری آن در تحقیق و توسعه و نیز کمک به استانداردهای سلولی و سایر فناوری‌ها قدرتمند است."

دعوای حقوق اپل و نوکیا بر سر قرارداد قبلی

Nokia-1024x576.jpg.webp
-

قرارداد بین اپل و نوکیا در سال ۲۰۱۷ بعد از یک سال از دعوای حقوقی بین دو شرکت به امضا رسید. در دسامبر ۲۰۱۶، اپل به نوکیا به خاطر استفاده غیرقانونی از حق اختراعات خود شکایت کرد و ادعا کرد که نهادهای غیرفعال با نوکیا همکاری می‌کنند تا از طریق آن درآمد زیادی از اپل و سایر تولیدکنندگان کسب کنند. پس از آن، اپل اعلام کرد که دیگر هزینه استفاده از پتنت‌های نوکیا در محصولاتی مانند آیفون را پرداخت نخواهد کرد.

در پاسخ به شکایت اپل، نوکیا یک لیست شامل ۳۲ پتنت را که این شرکت در ۱۱ کشور بدون مجوز از آن‌ها استفاده کرده است، منتشر کرد. در نهایت، اپل همواره با راه‌حل قضایی موافقت کرد و مبلغ ۲ میلیارد دلار را به نوکیا پرداخت کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: nokia

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر