رجیستری غیر حضوری تلفن‌همراه مسافری از مهرماه ممنوع می‌شود

رجیستری آنلاین گوشی.jpg

برای جلوگیری از دور زدن طرح رجیستری با استفاده از رجیستری گوشی مسافری، از ابتدای مهرماه سال جاری، رجیستری غیر حضوری تلفن مسافری ممنوع می‌شود.

از مهرماه سال 97 شاهد اجرایی شدن طرح رجیستری گوشی هوشمند بودیم. به دنبال اجرای این طرح، به مرور همه‌ی برندهای تولیدکننده گوشی، زیر چتر رجیستری رفتند. رجیستری گوشی‌های مسافری اما داستان به خصوص خود را داشت. حالا چند روز پیش شاهد انتشار اخباری بودیم که از ممنوعیت رجیستری گوشی‌های مسافری به صورت غیر حضوری از ابتدای مهرماه خبر می‌داد. درواقع مهرداد جمال ارونقی در این خصوص چنین توضیح داده است:

اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین از مهر ماه صرفا در محل مبادی ورودی کشور انجام می‌شود. بر این اساس، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین از مهر ماه سال جاری پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد.

-

درواقع مشکل از جایی شروع شد که بنا بود طرح رجیستری بتواند جلوی واردات غیر قانونی گوشی را بگیرد. با این حالا به مرور زمان شاهد ترفندهایی برای دور زدن این قانون بودیم که یکی از مهم‌ترین این ترفندها، سو استفاده از رجیستری گوشی‌های مسافری بود. حالا به نظر می‌رسد که ممنوعیت رجیستری گوشی‌های مسافری به صورت غیر حضوری هم به همین دلیل باشد. در این خصوص انجمن واردکنندگان موبایل چنین توضیح داده‌اند:

با گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح رجیستری که قرار بود جلوی واردات قاچاق موبایل را بگیرد، اما همچنان شاهد سوء استفاده سوداگران از خلاهای قانونی این طرح هستیم.

-

بنا به گزارشات مختلف، گفته می‌شود که در طی دو سال گذشته، شاهد واردات غیرقانونی بیش از صدها هزار گوشی موبایل به کشور بوده‌ایم که قیمت این گوشی‌ها اغلب بیشتر از 300 یورو بوده است که این واردات غیرقانونی با سو استفاده از رجیستری گوشی‌های مسافری صورت گرفته است. برای رفع این مشکل و عملا راه دور زدن طرح رجیستری، حتی طرح استعلام از گذرنامه هم مورد استفاده قرار گرفته بود اما احتمالا این طرح هم نتوانسته باشد به طور کامل جلوی واردات غیرقانونی گوشی مسافری را بگیرد و حالا رگولاتوری دست به دامان طرح جدید شده است.

منبع خبر: ایرنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر