ایجاد انقلاب در رم‌های لپ‌تاپ بسیار نزدیک است

laptop.jpg

یک استاندارد جدید برای حافظه‌های رم لپ‌تاپ معرفی شده که به کاهش ابعاد، افزایش ظرفیت و سرعت منجر می‌شود.

حالا زمان آن رسیده که به‌آرامی از استاندارد رم SO-DIMM خداحافظی کنیم؛ یک استاندارد که در برخی از بهترین لپ‌تاپ‌ها به‌کار می‌رود. JEDEC، مؤسسه‌ی جهانی استاندارد قطعات الکترونیکی، استاندارد جدیدی با نام CAMM2 را تأیید کرده است که ظرفیت بیشتر و فضای کمتری ارائه می‌دهد.

به گفته رسمی JEDEC، ماژول CAMM2 نسخه‌ی بهبود یافته‌ای از ماژول CAMM است و ابتدا توسط شرکت دل تولید و در لپ‌تاپ دل Precision 7670 معرفی شده است. CAMM2 پیشرفت‌هایی را نسبت به SO-DIMM دارد؛ اما به کاربران امکان ارتقا و تعویض حافظه را می‌دهد و دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانند از این استاندارد استفاده کنند. با استاندارد CAMM2، انتظار می‌رود که این نوع رم به‌مرور زمان گسترده‌تر شود.

CAMM2 در دو نوع DDR5 و LPDDR5(X) عرضه می‌شود، که نسخه LPDDR5 به دلیل مصرف انرژی کمتر خود امکان ارتقا را فراهم می‌کند. این استاندارد می‌تواند فرکانس رم لپ‌تاپ DDR5 را به بیش از ۶٬۴۰۰ مگاهرتز افزایش دهد، که لپ‌تاپ‌ها را قادر به رقابت با سیستم‌های دسکتاپ می‌سازد.

رم انقلابی لپ تاپ

یکی از ویژگی‌های جالب CAMM2 این است که می‌تواند با استفاده از ماژول رم تک‌کاناله، رم دو کاناله را فعال کند، بدون نیاز به ماژول اضافی. بنابراین، این قابلیت به ارتقاء عملکرد حافظه کمک می‌کند.

اگرچه استاندارد جدیدی برای رم معرفی شده است، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا به‌طور کامل در بازار لپ‌تاپ‌ها جا بیافتد و تأثیر گذار شود. لپ‌تاپ‌های آینده احتمالاً بهره‌مندی‌های جذابی خواهند داشت؛ اما احتمالاً به دلیل افزایش قیمت حافظه، اولین دستگاه‌های استفاده‌کننده از استاندارد جدید گران‌تر خواهند بود.

به‌تدریج خواهیم دید که CAMM2 گسترده‌تر شده و SO-DIMM را جایگزین می‌کند، همانطور که در مورد رم DDR4 و DDR5 اکنون رخ می‌دهد؛ هر دو وجود دارند اما استقبال از DDR5 بیشتر و قیمت آن متعادل‌تر شده است.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: jedec.org

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر