فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در نشست خبری روز سهشنبه ۶ آذر ماه اعلام کرد که ریشه فیلترینگ به موضوع صیانت بازمیگردد.
به گفته وی، ۸۵ درصد از کاربران اینترنتی در کشور از فیلترشکن استفاده میکنند و گردش مالی بازار فروش این ابزارها به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. او با اشاره به این آمار تأکید کرد: «این ارقام نشاندهنده نیاز جدی به بازنگری در سیاستهای مسدودسازی است.»
دلایل و اهداف فیلترینگ از نگاه دولت
مهاجرانی اظهار داشت که فیلترینگ با هدف صیانت از کاربران و کاهش آسیبهای امنیتی در دورههای حساس اجرا شده است. وی فیلترینگ را ابزاری مشابه شرایط حکومت نظامی دانست که ممکن است در برهههایی لازم باشد، اما تأکید کرد که بازنگری در این سیاست ضروری است.
سخنگوی دولت خبر از اتفاق نظر سران قوا در مورد حل موضوع فیلترینگ داد و یادآور شد: «این مسئله یکی از وعدههای انتخاباتی رئیسجمهور بوده و در نشست سران قوا بر سر آن اجماعی صورت گرفته است. همچنین در شورای عالی فضای مجازی این موضوع به یک کارگروه تخصصی سپرده شده است.» او ضمن اشاره به مقاومتهای احتمالی، ابراز امیدواری کرد که رفع فیلترینگ در آینده نزدیک عملی شود و خبرهای مثبتی در این زمینه منتشر شود.
تقویت حکمرانی دولت بر فضای مجازی پس از رفع فیلترینگ
مهاجرانی تأکید کرد که دولت به دنبال افزایش حکمرانی در فضای مجازی است. او اعلام کرد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزههای اقتصاد دیجیتال، تولید محتوای هدفمند و مدیریت فضای مجازی فعالیتهای موثری انجام داده است.» دولت برنامه دارد پس از حذف محدودیتها، نظارت بر پلتفرمهای داخلی و خارجی را در سه بخش فنی، فناورانه و فرهنگی تقویت کند.
به نظر میرسد که رفع محدودیتهای اینترنتی، همراه با برنامههای دولت برای حکمرانی هوشمندانهتر، میتواند گامی موثر در جهت توسعه زیرساختهای دیجیتال و افزایش شفافیت در فضای مجازی باشد.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: فیسیت
ثبت نظر