تهدید غیرمستقیم استارلینک توسط روسیه که شاید ماهواره‌های غیرنظامی هدف قرار گیرد

uk.JPG

یکی از دیپلومات‌های روسیه به کاهش تهدیدات فضایی سازمان ملل واکنش نشان داد و اعلام کرد که این امکان وجود دارد که ماهواره‌های غیرنظامی نیز مورد هدف قرار بگیرد، این اظهار نظر به احتمال زیاد اشاره مستقیمی به خدمات اینترنتی استارلینک در اوکراین بوده است.

کنستانتین ورونتسوف، رئیس نمایندگی روسیه در کارگروه دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد (UNODA) در بیانیه‌ای که ترجمه انگلیسی آن به‌صورت غیررسمی منتشر شده، اعلام کرد که ماهواره‌های غیرنظامی می‌توانند به اهدافی برای تلافی‌جویی تبدیل شوند. در این بیانیه آمده است:

«می‌خواهیم به یک رویه بسیار خطرناک اشاره کنیم که از سطح استفاده آسیب‌زا از فناوری‌های فضای ماورای جو فراتر رفته و در طول وقایع اوکراین خودنمایی کرده است. برای مثال، استفاده ایالات متحده و متحدانش از عناصر غیرنظامی از جمله زیرساخت‌های تجاری در فضای ماورای جو برای اهداف نظامی. به نظر می‌رسد همکاران ما متوجه نیستند که چنین اقداماتی در واقع متضمن دخالت غیرمستقیم در کشمکش‌های نظامی است. زیرساخت‌های شبه-نظامی می‌توانند به اهداف نظامی برای تلافی‌جویی تبدیل شوند.»

Tp4fgfjWPaTwcp34Jt7J4E.jpeg
-

واحد استارلینک اسپیس ایکس پس از حمله روسیه به اوکراین ترمینال‌های خود را به این کشور فرستاد تا دسترسی به اینترنت را که مختل شده بود، دوباره فراهم کند. اینترنت ماهواره‌ای این شرکت با تامین مالی دولت آمریکا به اوکراین رفت و به ارتش این کشور کمک کرد تا عملیات‌های خود را علیه روسیه انجام دهد.

ورونتسوف می‌گوید استفاده از ماهواره‌های غیرنظامی در این شرایط می‌تواند ناقض معاهده ماورای جو باشد: «اقدامات کشورهای غربی بی‌دلیل پایداری فعالیت‌های صلح‌آمیز فضایی و رویه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی روی زمین را به خطر می‌اندازد که به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه بر رفاه مردم اثر می‌گذارد. دست کم، این استفاده تحریک‌آمیز از ماهواره‌های غیرنظامی با توجه به معاهده ماورای جو که به استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو می‌پردازد، محل سوال است و باید به شدت توسط مجامع بین‌المللی محکوم شود.»

البته ظاهرا استارلینک تنها اپراتور ماهواره‌ای نیست که خدمات مهمی در اوکراین ارائه می‌کند. علاوه بر این شرکت Planet ،Maxar و BlackSky هم خدماتی مثل تصویربرداری از درگیری‌ها را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: space

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر