شوک به اینتل؛ اپل مشتری انحصاری تراشه‌های پیشرفته‌ترین خط تولید TSMC است

jhhjgj.jpg

به ادعای منابع آگاه، پردازنده‌های سه‌نانومتری TSMC امسال به‌صورت انحصاری برای اپل تولید می‌شوند. بر‌اساس گزارش خبرگزاری دیجی‌تایمز، امسال تنها محصولات اپل از پردازنده‌های سه‌نانومتری TSMC بهره‌مند خواهند بود. در ضمن، TSMC از سال ۲۰۲۴ به بعد قصد دارد پردازنده‌های مبتنی بر لیتوگرافی سه‌نانومتری خود را به شرکت‌های دیگر نیز ارائه دهد.

ادعاهای دیجی‌تایمز نیز به‌صورت منتشر شده اشاره دارد که مدتی پیش اعلام شده است که TSMC بخشی از تولید پردازنده‌های سه‌نانومتری خود را به اینتل می‌سپرد. با توجه به اطلاعات جدید، اپل به‌طور موقت به عنوان مشتری انحصاری پردازنده‌های سه‌نانومتری TSMC در نظر گرفته می‌شود.

قبلاً، اپل پردازنده‌های سری A خود را برای محصولات خود در کارخانه‌های سامسونگ و TSMC تولید می‌کرد، اما تغییرات در تعامل با TSMC باعث شد تا اپل با سامسونگ تعامل خود را متوقف کند و تولید پردازنده‌های سری A را به TSMC واگذار کند.

همچنین، مک‌های مجهز به سیلیکون اپل نیز تجربه مشابهی را کرده‌اند. اپل تصمیم گرفت با پایان همکاری با اینتل، تراشه‌های اختصاصی سری M خود را تنها در کارخانه‌های TSMC تولید کند، که این تصمیم به خوبی عملکرد مثبتی داشته است زیرا این شرکت توانست تراشه‌هایی با عملکرد بالا و مصرف انرژی پایین تولید کند.

در سال‌های اخیر، اینتل برای رقابت با TSMC با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و در حال حاضر در رقابت با آن عقب‌افتاده است. با این وجود، اینتل می‌داند که کامپیوترهای ویندوزی به پردازنده‌های سه‌نانومتری نیاز دارند تا با رقبای خود رقابت کنند. آخرین نسل پردازنده‌های اینتل (نسل ۱۴ دسکتاپ) که به‌زودی معرفی می‌شوند، احتمالاً از تکنولوژی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده خواهند کرد.

براساس گزارش دیجی‌تایمز واکنش‌های منابع در زنجیره‌ی تأمین نشان می‌دهند که اینتل در ابتدا قصد داشت تولید پردازنده‌های نسل ۱۵ آرو لیک را به TSMC بسپارد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که پیشرفت پروژه‌هایش را کمی کندتر کرده است. از این رو، TSMC احتمالاً تا سال آینده پردازنده‌های سه‌نانومتری را برای اینتل تولید نخواهد کرد.

باید منتظر بمانیم تا اپل در ماه شهریور گوشی‌های سری آیفون ۱۵ خود را با پردازنده‌ی سه‌نانومتری A17 معرفی کند. احتمالاً این تغییرات منجر به افزایش قیمت CPU آیفون ۱۵ خواهد شد، به همین دلیل انتظار می‌رود که محصولات اپل در نسل جدید گران‌تر باشند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: digitimes

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر