سلطنت مدیاتک بر بازار تراشه‌های موبایل همچنان ادامه دارد

media tek.jpg

دوست‌داران بازار موبایل با کمپانی مدیاتک آشنایی بسیار دارند و حالا براساس داده‌های شرکت مشهور کانترپوینت که در زمینه‌ی تحلیل بخش‌های مختلف بازار موبایل فعالیت می‌کند، این شرکت توانسته بازار تراشه‌های موبایل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ باز هم برای خود کند. . طبق این گزارش، بازار تراشه‌های موبایل در این محدوده‌ی زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد داشته و از سوی دیگر تعداد تراشه‌های ۵G در مقایسه با سال قبل تقریبا دو برابر شده است.

این بررسی‌ها در بازه زمانی بین ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲1 انجام شده و شرکت مدیاتک توانسته 40 درصد بازار این بازار در سراسر دنیا را مال خود کند. این موفقیت به لطف افزایش تقاضا برای تراشه‌های ۴G و ۵G به دست آمده است. بر اساس گزارش مالی شرکت مدیاتک، درآمد این شرکت هم افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به عرضه‌ی چندین گوشی پرچم‌دار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ و افزایش قیمت تراشه‌ها در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱، به نظر می‌رسد روند افزایش درآمد مدیاتک ادامه پیدا می‌کند.

نامی که در رتبه دوم این جدول دیده می‌شود نیز این روزها زیاد به گوش می‌رسد و آن هم "کوالکام" است. در کمال تعجب بعد از شرکت اپل، نام Unisoc قرار دارد که توانسته ۱۰ درصد از این بازار را کسب کند و بالاتر از سامسونگ قرار گرفته است. HiSilicon هم که زیرمجموعه‌ی هواوی محسوب می‌شود و وظیفه‌ی ساخت تراشه‌های گوشی‌های این شرکت را بر عهده دارد، به دلیل تحریم‌های آمریکا تا حد زیادی از کار افتاده و سهم بازار آن به ۲ درصد رسیده است.

2-19.jpg
-

در این گزارش آمده که در این مدت به دلیل مشکلات مربوط به تولید تراشه‌های ۵G، تقاضا برای تراشه‌های ۴G افزایش پیدا کرده و مدیاتک هم توانسته در این زمینه عرض اندام کند. از سوی دیگر، کوالکام در بازار تراشه‌های ۵G حرف اول را می‌زند و توانسته ۶۲ درصد از تراشه‌های ۵G بازار موبایل را تامین کند. اپل هم در رتبه‌ی سوم این بازار قرار گرفته ولی بر اساس گزارش‌ها، این شرکت برای تامین قطعات آیفون به مشکل برخورده و در گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ تاثیر این مشکلات مشخص خواهد شد.

شرکت UNISOC هم که در رتبه‌ی سوم قرار گرفته برای بسیاری از کاربران یک شرکت ناشناخته محسوب می‌شود. اما این شرکت چینی بخش بزرگی از تراشه‌های گوشی‌های پایین‌رده را تامین می‌کند. به عنوان مثال شرکت‌هایی مانند ریلمی، موتورولا، ZTE و حتی سامسونگ برای تامین تراشه‌های تعدادی از گوشی‌های پایین‌رده‌ی خود با این شرکت همکاری می‌کنند.

3-16.jpg
-

در رابطه با مدیاتک هم باید بگوییم که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده و طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. این شرکت تا چند سال قبل عمدتا به عنوان سازنده‌ی تراشه‌های ارزان و نه‌چندان قدرتمند شناخته می‌شد. ولی طی چند سال گذشته بودجه‌ی زیادی را صرف بهبود تراشه‌های خود کرده و در نتیجه کیفیت چیپست‌های این شرکت به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، مدتی قبل چیپست ۴ نانومتری Dimensity 9000 را معرفی کرد که بر اساس بنچمارک‌های صورت گرفته، رقیب قدرتمندی برای اسنپدراگون ۸ نسل ۱ محسوب می‌شود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: counterpoint research

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر