واردات لوازم خانگی آزاد نشده؛ بخشنامه جدید تنها به بهبود استاندارد کالاها اختصاص دارد

lavazem khaneghi.jpg

پس از انتشار بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور که در آن اصلاحاتی در تصویب‌نامه سال 1388 در زمینه واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز اعلام شده بود و بر اساس آن، این محصولات مورد تحت مقررات اجباری استاندارد مصرف و برچسب انرژی قرار گرفتند، گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلف در رسانه‌ها منتشر شد.

اما در گفت‌وگو با ایسنا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران ادعاهای لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی را رد کرده و بیان کرده است که طبق مفاد این بخشنامه، واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز تنها در صورت انطباق با مقررات اجباری استاندارد و برچسب انرژی مجاز است.

اکبر پازوکی، نماینده این اتحادیه، اعلام کرده است که در حال حاضر محصولاتی همچون کولر گازی، قطعه موتور، پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی، موتور خردکن و هواپز به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند. با اعمال تغییرات، واردات محصولات رده‌های C، D و E ممنوع شده و تمامی محصولات باید در گرید انرژی A قرار گیرند.

پازوکی تاکید داشته است که این بخشنامه به معنای آزادسازی واردات نبوده و تنها به بهبود استاندارد کالاهای وارد شده اشاره دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز تصریح کرده که واردات لوازم خانگی تنها در محدوده دو رتبه برتر انرژی مجاز است.

این بخشنامه در واقع محدودیت‌هایی در زمینه واردات لوازم خانگی اعمال کرده است؛ به ویژه با تشدید استاندارد انرژی. بر اساس این بخشنامه، واردات لوازم خانگی با رتبه‌های انرژی C، D و E به شدت ممنوع شده و تنها محصولات با رتبه‌های A و B مجاز به واردات محسوب می‌شوند.

هدف اصلی این بخشنامه کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت لوازم خانگی وارداتی است. با این حال، برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند که این اقدام ممکن است منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی شود.

لازم به ذکر است که از سال 1397، واردات لوازم خانگی ممنوع بوده و در حال حاضر بسیاری از محصولات خارجی با گارانتی‌های تقلبی از طریق بازار قاچاق به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر