طاقچه از دسترس خارج شد،میلیون‌ها کاربر از دسترسی به کتاب‌های خود محروم شدند

ghjghjg.JPG

پلتفرم خرید آنلاین کتاب صوتی و الکترونیکی "طاقچه" دقایقی پیش از دسترس خارج شد و میلیون‌ها کاربر از حق دسترسی به کتاب‌های خود محروم شدند. به‌نظر می‌رسد این خروج از دسترس طاقچه به دلیل اعلام وزارت ارشاد که این پلتفرم مجوز ندارد، صورت گرفته است، اگرچه برخی حواشی مرتبط با این پلتفرم در شبکه‌های اجتماعی، علت اصلی را توجیه می‌کنند.

بررسی‌های فیسیت نشان می‌دهد که در حال حاضر حتی با استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی نیز امکان دسترسی به سایت و اپلیکیشن طاقچه وجود ندارد.

این در حالی است که مسدودسازی اخیر حق دسترسی کاربران به این پلتفرم را محدود کرده است. اخیراً طاقچه با انتشار گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ خود، از همکاری این پلتفرم با حدود ۱۹۰۰ ناشر از سال ۱۳۹۳ تا پایان قرن خبر داد. این پلتفرم حدود ۷ میلیون نصب، بیش از یک میلیون کاربر فعال در ماه و همچنین مطالعه بیش از ۵۸۵ هزار کتاب توسط حدود ۸۰ هزار کاربر را در کارنامه عملکرد سال ۱۴۰۰ خود دارد.

براساس پیگیری‌های ما، این خروج از دسترس طاقچه بدون هیچ اخطاری قبلی برای این مجموعه رخ داده است.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، عصر روز گذشته اعلام کرد که ممانعت از فعالیت انتشار محتوای فرهنگی بدون مجوز از وزارت فرهنگ را در دستور کار خود قرار داده است. این نهاد همچنین اذعان داشت که براساس اسناد بالادستی و در راستای "ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال" از فعالیت طاقچه ممانعت به عمل می‌آورد.

چند روز پیش تصویری از چند کارمند استارتاپ طاقچه منتشر شد. با فاصله کمی، خبرگزاری فارس در کمپینی اعلام کرد که این پلتفرم باید به دلیل مسئله حجاب تحریم شود. این خبر طبعاً در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی از دو سوی ماجرا داشت و چند ناشر نیز اعلام کردند که ارتباط خود با این پلتفرم را قطع می‌کنند.

با این حواشی، طاقچه نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و به‌نظر می‌رسید این موضوع همین‌جا به پایان می‌رسد. اما روز گذشته، دستیار رئیس مجلس در شبکه فیلترشده‌ توییتر، موضوعی بحث‌برانگیز مبنی بر جریمه این پلتفرم پس از تصویب لایحه حجاب و عفاف را مطرح کرد.

گفتنی است که دیجی‌کالا، ازکی و طاقچه ازجمله استارتاپ‌هایی هستند که طی روزهای اخیر بابت حجاب کارکنانشان با پلمب، لغو مجوز یا مسدودسازی روبه‌رو شده‌اند. انجمن فین‌تک شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، ضمن مخالفت با اقدام سلبی صورت‌گرفته با استارتاپ‌ها، این دست اقدامات را مانعی بزرگ و بحران‌زا بر سر راه توسعه‌ بخش خصوصی دانست که نتیجه‌ای جز ناامیدی و افت‌مهاجرت نخواهد داشت.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر