کارشناس شبکه افق: رئیس‌جمهور آمریکا کیفی دارد که می‌تواند در لحظه با آن اینترنت را قطع کند

kif.JPG

کارشناس مهمان برنامه فرامتن از شبکه افق در بخشی از گفت‌وگوی خبری در این برنامه اعلام کرد رفع تحریم‌های اینترنتی علیه ایران از سوی آمریکا یک بازی سیاسی است و ایران به یک اینترنت ملی نیاز دارد. این کارشناس همچنین اعلام کرد آمریکا هر لحظه که بخواهد می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؛ چرا که یک کیف در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است که با آن می‌توان با یک حرکت، اینترنت جهانی را قطع کرد.

«محمد لسانی» کارشناس فضای مجازی و مدرس سواد رسانه‌ای در برنامه فرامتن که از شبکه افق صداوسیما پخش شد، اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا در هر لحظه می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند. او دراین‌باره گفت: «همواره دو کیف همراه رئیس‌جمهور آمریکا است که یکی کیف دستور حمله نظامی است و دیگری کیفی است که در آن دستور به قطع اینترنت جهانی صادر می‌شود.» لسانی تأکید کرد رئیس‌جمهور آمریکا در هر لحظه که احساس کند اینترنت علیه اوست، این شبکه جهانی را در لحظه قطع می‌کند.

ContentImages_161229.jpg
-

لسانی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد به‌خاطر این موضوع که قطع اینترنت جهانی در دست آمریکا قرار دارد، ایران نیازمند یک شبکه اینترنت ملی است تا درصورت قطع اینترنت جهانی، کار روزمره مردم معطل نماند. این موضوعی درحالی مطرح می‌شود که وزارت ارتباطات و سایر مقام‌های دولتی چندین‌بار تأکید کردند چیزی به نام اینترنت ملی وجود ندارد و آن‌ها به‌دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستند که به‌معنای قطع اینترنت جهانی نیست.

محمد لسانی در این برنامه از رقابت با محصولات خارجی دفاع و تأکید کرد اینترنت جهانی مانند تنفس است و باید وجود داشته باشد، اما از آن سو اعلام کرد داشتن اینترنت ملی نیز ضروری است: «نباید ارائه خدمات به مردم در هنگام قطع اینترنت جهانی با اختلال مواجه شود. باید سیستم بانکی کشور و سیستم‌های پزشکی به مردم سرویس خود را ارائه دهند.»

لسانی در ادامه برنامه فرامتن رفع تحریم‌های آمریکا در چند ماه گذشته را یک بازی سیاسی خواند و گفت هدف آمریکا از این کار تجهیزکردن معترضان ایرانی در برابر حاکمیت است: «چرا آمریکا در تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی اقدام به رفع تحریم ایران نمی‌کند تا در این فناوری‌های های‌تک بتوانیم کارهایی بکنیم؟»

گفتنی است تا چند سال پیش کلید اینترنت در دست نهادی به اسم آیکان بود که با آمریکا قرارداد داشت، اما چند سالی می‌شود که دولت آمریکا دیگر دخالتی در این سازمان ندارد و تحت نظر سازمان ملل فعالیت دارد. هرچند سخنگوی آیکان نیز پیش‌تر تأکید کرده است که این سازمان به‌طور کی قادر به دخالت یا تعدیل محتوای اینترنت نبوده و نیست. در بدترین سناریو ممکن، دولت آمریکا با افزایش بسیار شدید تحریم‌ها شاید بتواند خرید اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت را مشکل‌تر کند، اما امکان قطع اینترنت یک کشور دیگر را ندارد. درواقع باید گفت اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی از کشورهای جهان را از آن بیرون کند.

لسانی پیش از این دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاور رسانه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده و سردبیری مجله همشهری پایداری را نیز برعهده داشته است. او هم‌اکنون به‌عنوان مدرس دوره‌های شناخت رسانه‌های اجتماعی در مؤسسات فرهنگی فعالیت دارد و مشاور رسانه‌ای و کارشناس سواد رسانه‌ای است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر