رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: استفاده از IPv6 به دستور کار اپراتورها گذاشته شده است

yurtfhythtry.jpg

بنا به اعلام سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مسئله استفاده از IPv6 به دستور کار اپراتورهای ارتباطی گذاشته شده و به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به بحث و بررسی خواهد شد.

IPv6 آخرین نسخه از پروتکل اینترنت می‌باشد که با نسخه متداول 4 (IPv4) تفاوت‌های زیادی دارد. در ورژن 6، آدرس‌ها با طول 128 بیت و گستردگی بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کنند و در گذشته تلاش‌های فراوانی برای انتقال به IPv6 در سطح جهان انجام شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به درخواستی مبنی بر فعال‌سازی پروتکل IPv6 توسط یک اپراتور ارتباطی جهت حل مشکلات پکت لاست و کاهش سرعت اینترنت این اپراتور، اظهار نمود: "استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورها قرار دارد و به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به مورد بررسی قرار خواهد گرفت."

در واقع، IPv4 به عنوان یک زیرساخت برای آدرس‌دهی اینترنت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، کمبود آدرس‌های IPv4 باعث مشکلات مختلفی برای سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در کشورها شده است. به منظور رفع این مشکلات، ورژن جدید IPv6 در بسیاری از کشورها پیاده‌سازی شده یا در حال پیاده‌سازی است.

به گفته مسئولان، در حال حاضر یک‌سوم آدرس‌های IPv4 در اختیار آمریکا قرار دارد. از طرفی، سرانه آدرس‌های IPv4 در ایران به نسبت 0.25٪ می‌رسد و این کشور در جایگاه 34 جهان از لحاظ تخصیص آدرس‌های IPv4 قرار دارد.

مزایای آدرس‌دهی ورژن 6، شامل افزایش فضای آدرس‌دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کارا، سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی می‌شود.

به طور کلی بیش از 12 میلیون آدرس IP در ایران وجود دارد که نشان‌دهنده 0.33٪ سهم کل IPv4 در دنیا می‌باشد. این در حالی است که نقص تعداد کافی از IPv4 موجب مشکلات گوناگون در راستای گسترش شبکه و فعالیت اپراتورها و کسب‌وکارها می‌شود.

تا کنون 20٪ از کاربران نهایی ایران به IPv6 مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی درحال اخذ مجوزهای لازم برای انتقال به IPv6 هستند. اقداماتی نیز در خصوص رزرو IPv6 توسط ایران صورت گرفته و این کشور از لحاظ رزرو IPv6 در جهان، در جایگاه 23 قرار دارد.

این اطلاعات منتشر شده است در حالی که گزارشی از کلودفلر نشان داده است که با وجود رشد استفاده از IPv6 در جهان، سهم این پروتکل در ارتباطات اینترنتی در ایران به تنها 5٪ می‌رسد. این در حالی است که در سطح جهان در ابتدای سال جاری میلادی، بیش از 40٪ ارتباطات براساس IPv6 صورت گرفته است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر