اتحادیه اروپا در سالهای اخیر توانسته است با فشار بر شرکتهای فناوری، تغییرات مهمی را به نفع مصرفکنندگان رقم بزند که ازجمله آنها میتوان به آوردن درگاه USB-C به آیفونها یا مجبورکردن اپل به پشتیبانی از قابلیت سایدلود در iOS اشاره کرد.
یکی دیگر از این تغییرات، اجبار پیامرسانهای محبوب مانند واتساپ به پشتیبانی و تعامل با رقبای خود است که میتواند ارتباط میان کاربران را آسانتر سازد. اکنون واتساپ درحال کار روی این تغییرات است و اولین تصویر از آن برملا شده است.
در گزارشی که اخیراً منتشر شده، یکی از رسانهها توانسته به قسمتی از کد تکمیلشده در ارتباط با قابلیت جدید واتساپ دسترسی پیدا کند. طبق این گزارش، بهنظر میرسد که ویژگی پشتیبانی از پیامرسانهای جانبی باید بهصورت دستی توسط کاربر فعال شود. به این منظور، کاربر باید از قسمت تنظیمات، وارد بخش اکانت شود و سپس گزینه Third-party chats را فعال کند. همچنین کاربران با ورود به قسمت Selected apps میتوانند انتخاب کنند که علاقه بهاشتراکگذاری شماره خود با کدام پیامرسانها خواهند داشت. برنامههای انتخابشده به کاربران اجازه میدهند تا از طریق شماره همراه به پروفایل شخص در واتساپ دسترسی داشته باشند و بتوانند به او پیام دهند.
مشابه با کاری که اپل برای سایدلود برنامهها کرد، واتساپ نیز در هنگام فعالکردن دستی قابلیت تعامل، اقدام به نمایش پیغام هشداری برای کاربر میکند. در این پیغام اشاره شده که امکان کلاهبرداری از طریق پیامهای دریافتی از سایر پیامرسانها بیشتر است. در سوی دیگر، ذکر شده که احتمال دارد قوانین دیگر پیامرسانها در نحوه نگهداری و استفاده از دادههای کاربران با واتساپ متفاوت باشد. شایان ذکر است که فعلاً در هنگام ارسال پیامهای بین پلتفرمی، تنها امکان واردکردن متن ساده در کنار تصویر و ویدیو وجود دارد و پشتیبانی از موارد دیگری مثل استیکرها، ریاکشنها، پیامهای حذفشونده و... وجود ندارد. امکان ارسال پیام به گروهها یا ایجاد گروه بین دو یا چند پلتفرم نیز هنوز درنظر گرفته نشده است.
پشتیبانی از پیامرسانهای دیگر در واتساپ چگونه است؟
اگرچه اتحادیه اروپا قوانینی را برای مبارزه با انحصارگرایی شرکتهای فناوری وضع کرده است، اما شیوه دقیقی برای اجرای این قوانین ابلاغ نشده است. همین موضوع معمولاً باعث میشود که شرکتها بتوانند روشهایی برای سختتر کردن استفاده از قابلیتهای جدید را در نظر بگیرند تا همچنان قادر به حفظ انحصار در پلتفرمهای خود باشند. برای مثال، اپل امکان سایدلود اپلیکیشنها در iOS را تنها برای کاربران اروپایی خود فراهم کرده و انجام آن نیز با کمی پیچیدگی همراه است؛ بهطوریکه احتمال دارد بسیاری از کاربران عادی علاقه چندانی به این کار نشان ندهند.
انتظار میرفت که متا (فیسبوک) به پشتیبانی از پیامرسانهای دیگر در واتساپ با رویه مشابهی همراه شود؛ مخصوصاً با توجه به این موضوع که متا حتی امکان جابهجایی پیام بین پلتفرمهای مختلف خود مانند اینستاگرام و واتساپ را به کاربران نمیدهد. متا در ماههای پیش جزئیات کمی درباره نحوه پشتیبانی از پیامرسانهای دیگر منتشر کرده است؛ اما موضع رسمی این شرکت، عدم انتشار جهانی این ویژگی بوده و آن را تنها برای کاربران اروپایی محدود کرده است.
پشتیبانی واتساپ از پیامرسانهای دیگر به کاربران این امکان را میدهد که از طریق رقبای این اپلیکیشن، مستقیماً پیام ارسال یا دریافت کنند. از جمله اپلیکیشنهای مهمی که از این تغییر بهرهمند میشوند، سیگنال و تلگرام هستند؛ درنتیجه کاربران دیگر نیازی به جابهجایی بین برنامههای مختلف برای دسترسی به چتها ندارند و میتوانند در پلتفرم دلخواه خود باقی بمانند. متا تضمین کرده است که تمامی مقررات و رمزگذاریهای مورد نیاز برای جابهجایی دادهها بهمنظور حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران را رعایت میکند.
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: androidheadlines.com
ثبت نظر