شرط جنجالی واتساپ؛ اطلاعات خود را با فیسبوک به اشتراک بگذارید یا واتساپ را پاک کنید!

Untitled-1.jpg

این گونه که به نظر می‌رسد قرار است کاربران واتساپ تا تاریخ ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) شرایط جدید را بپذیرند. این شرایط جدید مبنی بر اشتراک اطلاعات خود با فیسبوک است که کاربران باید با آن موافقت کنند در غیر این صورت باید قید استفاده از این پیام رسان را بزنند.

واتساپ، امروزه در سراسر جهان پرطرفدارترین پیام‌رسان است و بیشترین تعداد کاربر را در بین رقیبانش دارد. این شبکه اجتماعی سیاست‌های حریم خصوصی خود را به‌تازگی تغییر داده و با اعلام کردن پیامی به کاربران خود، گفته است که این اپلیکیشن اطلاعات شما را با فیسبوک (که صاحب این سرویس است) به اشتراک خواهد گذاشت. البته کاربران زمان دارند تا مدت یک ماه این کار را انجام دهند و این شرط را بپذیرند، در غیر این صورت دیگر نمی‌توانند از واتساپ استفاده کنند.

در سال 2014 شاهد خرید واتساپ توسط کمپانی فیسبوک بودیم. در همان زمان این شرکت قول داد که در رابطه با حریم خصوصی کاربران خود کمترین اطلاعات را داشته باشد. براساس اخبار جدیدی که به گوش می‌رسد، گفته های اخیر واتساپ با قول هفت سال پیش در تضاد است و حتی داستان اینجا جالب میشود که اگر این شرایط را نپذیرید دیگر قادر به استفاده از واتساپ نخواهید بود.

نسبت به سال‌های گذشته این روزها کاربران بیشتر به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند و این روزها شرکت‌های بزرگی هم به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به آن، جریمه‌های مالی سنگینی شده‌اند. حالا آن چیزی که مشخص است سیاست‌های جدید کمپانی فیسبوک است که ممکن است تعداد زیادی از کاربران واتساپ از دست بروند و یک ضرر بزرگ به این شرکت وارد شود.

اطلاعاتی که کاربران در زمان نصب واتساپ، اجازه دسترسی به آن را صادر می‌کنند با پذیرفتن شرایط حریم خصوصی با فیسبوک نیز به اشتراک گذاشته میشود این اطلاعات شامل موقعیت مکانی، آدرس آی‌پی، مدل گوشی هوشمند، سیستم‌عامل، میزان باتری، قدرت آنتن‌دهی، مرورگر، شبکه‌ و شماره‌ی تلفن گوشی هوشمند، سرویس‌دهنده‌ی اینترنت، زبان، منطقه‌ی زمانی و حتی IMEI گوشی؛میشود. حتی به غیر از این اطلاعات نحوه‌ی ارسال پیام، تماس، نوع گروهی که در آن عضو هستید، جایگاه اجتماعی، تصویر و نام پروفایل، آخرین زمان آنلاین بودن و مواردی از این قبیل هم با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهد شد.

Untitled-2-10.jpg
-

یک نکته جالب اینکه بخشی تحت عنوان معاملات و پرداخت‌ها (Transactions and Payments data) که در واتساپ در نظر گرفته شده است، حتی اطلاعات مربوط به این بخش نیز برای اپلیکیشن فیسبوک ارسال خواهد شد. هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است که این شرکت ‌برای چه تمام اطلاعات مردم را نیاز دارد، اما خودشان می‌گویند که برای اهداف تحقیقاتی این اطلاعات جمع‌آوری می‌شود.

در همین حین اخباری منتشر شده است که فیسبوک می‌تواند این اطلاعات را که از واتساپ دریافت می‌کند. با دیگر شرکت‌های خود نیز به اشتراک بگذارد. حتی در شرایطی که شخصی از واتساپ برای برقراری ارتباط با شرکت‌های شخص ثالث استفاده می‌کند، اطلاعات دریافت شده ممکن است برای این شرکت‌ها هم ارسال شود. یک ماهی از درخواست اپل می‌گذرد، شرکت کوپرتینویی یک ماه پیش به توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد آن‌ها هر اطلاعاتی که از کاربران دریافت می‌کنند باید با اپل به اشتراک بگذارند.

نکته‌ی جالب دیگر در این رابطه اما زبان نوشتاری این شرایط است. ظاهرا سیاست حریم خصوصی واتساپ با در نظر گرفتن آنچه که به آن اضافه شده ۸۰۰۰ کلمه دارد و در آن از لغت‌های تخصصی حقوقی استفاده شده و بدین ترتیب کاربرانی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند، به خوبی آن را متوجه نمی‌شوند. به نظر می‌رسد عدم انتشار خبری رسمی برای عموم کاربران، به نوعی یک بی‌احترامی به تمام کاربرانی است که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

این اتفاق در نوع خود بسیار عجیب است و اینکه بدین شکل برای کاربران متنی سر بسته ارسال شده و در ادامه آن تهدید به عدم اجازه استفاده از واتساپ صادر شده، این موضوع را عجیب‌تر نشان می‌دهد. با این گفته‌ها به نظر می‌رسد که باید کاربران شرایط این پیام‌رسان را بپذیرند و در غیر این صورت به فکر استفاده از رسانه اجتماعی دیگری باشند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: gsmarena

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


10 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

شنبه, 20 دی 1399

هیچ چیز رایگان نیست...
کاربر در قبال استفاده از سیستم، اطلاعات خصوصی خود را پرداخت میکند!

پاسخ

جی

شنبه, 20 دی 1399

یه نرم افزار جایگذین خوب معرفی کنید

پاسخ

ذثاظشی

یک‌شنبه, 21 دی 1399

همشون جاسوس افزار هستن توییتر واتساپ اینستاگرام تلگرام وایبر لاین ...
ولی باز تلگرام و وایبر بهتره چون استفاده ازشون راحت ترهستش

علیرضا اعرابی

یک‌شنبه, 21 دی 1399

سروش! :)

آرمان

یک‌شنبه, 21 دی 1399

تلگرام با 7 روش فیلترینگ سامورایی از همه اینها سریع تر و قوی تره

پاسخ

مجید

یک‌شنبه, 21 دی 1399

سلام
سلام بهتربن جایگزین واتساپ پیام رسان سیگنال است . بگفته ایلان ماسک کازشناس سایبری و ریچاد اسنودن به کاربران واتساپ : از سیگنال استفاده کنید.

پاسخ

حسین

یک‌شنبه, 21 دی 1399

پیشنهاد می کنم از پیام رسان گپ استفاده کنید. در چندماه اخیر و بدون هیچ حمایت خاصی از نهاد یا سازمانی به پیشرفت های خیلی خوبی رسیده و مدیران این پیام رسان چشم انداز خوبی رو برنامه ریزی کردن.

پاسخ

علی

دوشنبه, 22 دی 1399

جک گفتیا:))))))))))))))

علی

چهارشنبه, 24 دی 1399

آره گپ خوبه. کیفیت تماس صوتی‌ش به پای واتساپ میرسه. محیط کامل و قشنگی هم داره.

mmn5

شنبه, 27 دی 1399

تا تلگرام هست نیازی به واتساپ نیست،واتساپ بود و نبودش فرقی نداره

پاسخ

ثبت نظر