شرکت خودروسازی تسلا در نخستین فصل سال ۲۰۲۵ با چالشهای جدی مالی مواجه شده و نشانههایی از رکود در عملکرد این برند پیشرو مشاهده میشود.
طبق گزارشهای رسمی، فروش خودروهای تسلا در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افت داشته و سود خالص شرکت نیز با کاهش چشمگیر ۷۱ درصدی همراه بوده است. درآمد کلی تسلا نیز به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسید که ۹.۴ درصد کمتر از پیشبینی کارشناسان والاستریت بوده و زنگ خطر را برای سرمایهگذاران به صدا درآورده است.
تنها نقطه اتکای تسلا در این دوره، درآمد ناشی از فروش اعتبارات زیستمحیطی (Regulatory Credits) بوده که مانع از ثبت زیان خالص شد و بار دیگر وابستگی این شرکت به منابع غیرعملیاتی را نمایان ساخت.
نگرانیها از آینده رشد و تأثیر سیاستهای جهانی
تسلا در نامهای به سهامداران هشدار داده است که افزایش تعرفهها و تغییرات ژئوپلیتیکی، چشمانداز توسعه شرکت را با تهدید جدی روبهرو کردهاند. بهویژه بخش انرژی تسلا که وابسته به سیاستهای تجاری بینالمللی است، از تنشهای موجود میان چین و ایالات متحده آسیب دیده و مسیر رشد آن با ابهامات فراوانی همراه است. این موضوع باعث شده که تسلا فعلاً قادر به ارائه پیشبینی دقیق از عملکرد سال ۲۰۲۵ نباشد.
ثبت بدترین آمار فروش سهماهه در سه سال گذشته
در بازهی گزارششده، تنها ۳۳۶ هزار دستگاه خودرو توسط تسلا به مشتریان تحویل داده شد؛ آماری که بهعنوان ضعیفترین عملکرد فصلی شرکت از سال ۲۰۲۲ تاکنون ثبت شده است. این روند نزولی، انتقادات جدی سرمایهگذاران را در پی داشته و بسیاری، نبود تمرکز مدیریتی و غیبت پررنگ ایلان ماسک از فرآیندهای عملیاتی را از دلایل اصلی این افت عنوان کردهاند.

اعتراضات اجتماعی و فشارهای جدید علیه تسلا
فعالیتهای بحثبرانگیز ایلان ماسک در حوزه سیاست و رسانههای اجتماعی، موجی از واکنشهای منفی را برانگیخته و منجر به شکلگیری جنبشی با نام «Tesla Takedown» شده است. این کمپین مردمی با هدف تحریم محصولات تسلا راهاندازی شده و حتی گزارشهایی از حملات فیزیکی به فروشگاهها و خودروهای این برند منتشر شده است.
وعده خودروهای ارزانتر؛ راه نجات یا شعار تبلیغاتی؟
در حالیکه وعده تولید خودروهای خودران و اقتصادی از سوی ماسک هنوز رنگ واقعیت نگرفتهاند، تسلا از برنامههای آینده خود برای عرضه مدلهای مقرونبهصرفهتر سخن گفته است. با اینحال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنها راه عبور از بحران کنونی، بازگشت تمرکز مدیران ارشد بر هسته اصلی کسبوکار یعنی تولید و فروش خودروهای الکتریکی باکیفیت است.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: digitalassets.tesla.com
ثبت نظر