در دنیای امروز که شور و هیجان خودروها رو به افول است، بی ام و M5 همچنان پرچمدار جذابیت و قدرت باقی مانده است.
باواریاییها با رونمایی از نسل جدید M5، هیجانبازان را بار دیگر غافلگیر کردهاند. این هیولا نه تنها عنوان قویترین M5 تاریخ را به خود اختصاص داده، بلکه با اتکا به پیشرانه هیبریدی و پکیج باتریها، سنگینترین لقب را نیز از آن خود کرده است.
مشخصات فنی که نفس را در سینه حبس میکند:
قلب تپنده M5 جدید، همانند نسلهای گذشته، یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری با توربوشارژر دوقلو است. اما این بار، یک موتور الکتریکی نیز در گیربکس 8 سرعته اتوماتیک آن جای گرفته تا مجموع قدرت به 717 اسب بخار و گشتاور به 1000 نیوتن متر برسد.
موتور بنزینی به تنهایی 577 اسب بخار نیرو تولید میکند و 194 اسب بخار دیگر از طریق موتور الکتریکی به آن اضافه میشود. این مجموعه قدرتمند شباهت زیادی به قوای محرکه BMW XM دارد، با این تفاوت که در M5 بهینهسازی شده است. پکیج باتری 14.8 کیلووات ساعتی آن نیز از XM کوچکتر است.
با وجود این قدرت خارقالعاده، BMW ادعا میکند که M5 جدید تنها در 3.4 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت این خودرو به طور استاندارد 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است، اما با سفارش بسته M Driver، میتوانید این محدودیت را تا 305 کیلومتر بر ساعت افزایش دهید. برد حرکتی تمام الکتریکی M5 نیز 40 کیلومتر است.
رانندگی با M5 جدید چنان لذتبخش است که گویی یک موجود زنده به نیازهای شما پاسخ میدهد. با فشار بیشتر روی پدال گاز یا قرار دادن گیربکس در حالت اسپرت پلاس، موتور بنزینی روشن میشود و تمام توان خود را به رخ میکشد.
تنوع رانندگی برای هر سلیقهای:
برای رانندگی با M5 جدید، سه حالت رانندگی در نظر گرفته شده است: راحت (Comfort)، اسپرت (Sport) و اسپرت پلاس (Sport Plus). در حالت راحت، موتور بنزینی بیشتر خاموش است و سیستم تعلیق در نرمترین حالت خود قرار دارد. در حالتهای اسپرت، موتور بنزینی همیشه روشن است و برای تجربه حداکثر هیجان، میتوانید با پرداخت هزینه بیشتر، حالتهای رانندگی داینامیک و داینامیک پلاس را سفارش دهید. در این حالتها، سیستم تعلیق و قوای محرکه به طور کامل در خدمت شما هستند و میتوانید لذت رانندگی بینظیری را تجربه کنید.
تجهیزاتی در حد و اندازه یک ابرخودرو:
سیستم ترمز M5 جدید در جلو از کالیپرهای شش پیستونی و دیسکهای 16.1 اینچی تشکیل شده است. در عقب نیز کالیپرهای تک پیستونی شناور با دیسکهای 15.7 اینچی وظیفه متوقف کردن این غول را بر عهده دارند. برای ارتقای بیشتر، میتوانید ترمزهای سرامیکی کربن M را با دیسکهای بزرگتر و سبکتر سفارش دهید. رینگهای خودرو نیز در جلو 20 و در عقب 21 اینچی هستند.
فنرهای M5 نسبت به سری 5 استاندارد سفتتر شدهاند. سیستم تعلیق محور عقب نیز به طور کامل بازطراحی شده و از اتصالات پنجگانه و بازوهای کنترلی تقویتشده بهره میبرد. سیستم تعلیق جلو نیز از نوع جناغی دوبل است و شاسی خودرو با ضربهگیرهای الکترونیکی تطبیقی تقویت شده است. راننده میتواند میزان سفتی یا نرمی این ضربهگیرها را به دلخواه خود تنظیم کند.
ظاهر شیک و مدرن
M5 جدید در 9 رنگ استاندارد عرضه میشود، اما میتوانید با پرداخت هزینه بیشتر، رنگهای سفارشی و خاص را نیز سفارش دهید.
اما راز سنگینی M5 چیست؟
با وجود همه این آپشنها و پیشرانه قدرتمند، M5 جدید وزنی معادل 2.5 تن دارد که حتی از فورد F-150 با کابین چهاردر و سیستم AWD نیز بیشتر است!
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: motor1
ثبت نظر