براساس نظرسنجی جدید که در مراسم GDC 2025 صورت گرفته است، 80 درصد از توسعهدهندگان در حال ساخت بازی برای پلتفرم PC هستند. این رقم نسبت به سال گذشته که 66 درصد بوده، رشد چشمگیری داشته است.
آمار جالبی که به تازگی منتشر شده، نشان میدهد تعداد توسعهدهندگانی که بازیهای خود را برای پلتفرم PC طراحی میکنند، در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشتهاند و این روند همچنان افزایشی است. در سال 2021، تنها 58 درصد از سازندگان بر ساخت بازی برای PC تمرکز داشتند اما این رقم در سال 2024 به 66 درصد رسید و اکنون به 80 درصد رسیده است.
طبق نظرسنجی، تنها 38 درصد از سازندگان روی PS5 یا PS5 Pro کار میکنند و 34 درصد از توسعهدهندگان، در حال ساخت بازی برای کنسولهای ایکسباکس سری X/S هستند. این تغییر نشان میدهد که PC به عنوان پلتفرم اصلی برای تجربه بازی انتخاب شده و احتمالا تعداد استودیویهای بازیسازی برای کنسول در آینده کاهش پیدا کند.
از طرفی باید اشاره کرد که بازار PC به دلیل سختافزارهای قابل ارتقاء، دسترسی گستردهتر و رشد درآمد، گزینه جذابتری برای سازندگان است. پیش از این گزارش شده بود که میزان فروش بازی در کامپیوتر، چند برابر کنسول است و با درآمد 40.4 میلیارد دلاری، بیشترین رشد در صنعت بازیسازی را داشته است.
علاوه بر این، گسترش جامعه گیمرهای PC و امکاناتی که این پلتفرم در اختیار سازندگان قرار میدهد، ساخت بازی برای کامپیوتر را به یکی از بهترین انتخابها برای توسعهدهندگان تبدیل کرده است.
همچنین در این مراسم، صحبتهایی راجع به تغییرات صنعت گیم در سالهای اخیر و اخراجهای گسترده صورت گرفت. براساس آمار، 10 درصد از توسعهدهندگان بازی در سال گذشته شغل خود را از دست دادهاند و بسیاری از آنها همچنان به دنبال فرصتهای شغلی جدید میگردند.
تمرکز سازندگان بر ساخت بازی در پلتفرم کامپیوتر، نشان میدهد که محبوبیت کنسولها کاهش پیدا کرده اما باید اشاره کرد که همچنان عده زیادی مشغول ساخت بازی برای انواع مختلف کنسولها هستند. در حال حاضر، تنها 8 درصد از توسعهدهندگان بر روی نینتندو سوییچ 2 تمرکز دارند اما با انتشار رسمی این دستگاه، تعداد سازندگان با افزایش چشمگیری همراه خواهد شد.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: tech4gamers.com
ثبت نظر