توسعه بازی Marathon تاکنون با مشکلات زیادی روبرو بوده و به نظر میرسد که این دشواریها همچنان ادامه دارد! اکنون استودیوی بانجی به استفاده بدون اجازه از آثار یک هنرمند خارجی محکوم شده و صحبتهای سازندگان نیز این موضوع را تایید میکند.
ماجرا از جایی آغاز شد که Fern Hook، هنرمند مستقل، در شبکههای اجتماعی اعلام کرد که حین تست نسخه آلفای بازی Marathon متوجه شده که طرحهای سال 2017 او بدون اجازه در محیطهای بازی استفاده شده است.
او در پیام خود نوشت:
«بانجی مجبور نیست من را برای ساخت اثری که به شدت از زبان طراحی من بهره میبرد، استخدام کند اما به وضوح کارهای من آنقدر خوب بودهاند که بدون پرداخت هزینه یا نسبت دادن، آنها را در بازی خود استفاده کردهاند.»
در پاسخ به این ادعا، تیم توسعهدهنده بازی Marathon در حساب رسمی خود اعلام کرد:
«ادعای مطرح شده، بلافاصله بررسی و متاسفانه مشخص شد که یکی از کارکنان سابق شرکت ما این اثر را به صورت مستقیم وارد پروژه کرده است.»
بانجی در ادامه اضافه کرد که تیم هنری فعلی از این مسئله بیاطلاع بوده و اکنون بررسی دقیقتری در حال انجام است. همچنین اعلام شد که این استودیو با Fern Hook تماس گرفته تا رضایت و حقوق وی را جبران کند.
این استودیو ضمن محکوم کردن هرگونه سرقت هنری، تاکید کرد که آنها هرگز اجازه استفاده بدون مجوز از آثار هنرمندان را صادر نمیکند و برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی، فرآیند بررسی دقیقتری بر روی دارایهای بصری بازی در حال انجام است. صحبتهای بانجی نشان میدهد که آنها قصد نگاهی دوباره به تمام طراحیهای صورت گرفته توسط هنرمند سابق بانجی را دارند.

این نخستین بار نیست که بانجی با چنین اتهاماتی روبرو میشود. پیش از این نیز هنرمندانی مانند Julian Faylona و Tofu Bunny اعلام کردند که در بازی Destiny 2 و محصولات مرتبط با آن، از طراحیهای شخصی آنها بدون اجازه استفاده شده است.
این مسئله برای بار دیگر نشان داد که احترام به هنرمندان مستقل، همچنان یک چالش مهم در صنعت بازیسازی است. هرچند که استودیوی Bungie قول رسیدگی و جبران خسارات را داده اما افکار عمومی و فعالان هنری منتظرند تا عملکرد آنها را مشاهده کنند.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: eurogamer.net
ثبت نظر