تغییر راه برنامه نویسی با Eve

تغییر راه برنامه نویسی با Eve

تمرکز زیادی بر روی یاد دادن کد در چند ساله اخیر شده است، ولی Eve – عرضه شده برای اولین بار، در این ماه- روش متفاوتی را پی می گیرد. بیشتر از آنکه شما را به سمت برنامه نویس کامپیوتر سوق دهد، چیستی برنامه نویسی و خلق یک روش بهتر برای تعامل با کامپیوتر را توضیح می دهد.


به صورت خلاصه، این محیط، ساده و در دسترس است. Chris Granger، پایه گذار این زبان، در پست وبلاگی خود نوشت: "در طول سالها، برنامه نویسی، ذاتا، نشانه ای برای خلق برنامه ها بوده است. ولی در واقع، آنچه که بیشتر مردم در تلاش برای انجام آن هستند، به کار گرفتن کامپیوتر برای فکر کردن و محاسبات و ارتباط و انتقال نتایج است."
نسخه O، برنامه Eve، اولین قدم در این راه است. سایت رسمی در مورد این پروژه، اینگونه توضیح داده است: "Eve، محیطی است با شباهت اندکی به اکسل که به شما اجازه می دهد تا به راحتی با حرکت سطرها و ستون ها در طول جدول، برنامه بنویسید. در زیر این محیط، یک پایگاه داده قوی، یک زبان منطق زمانی و یک محیط توسعه انعطاف پذیر قرار گرفته است که به شما اجازه ی ساخت هرچیزی از یک وبسایت ساده تا الگوریتم های پیچیده را می دهد."
در عوض نوشتن متن در ویرایشگر، درگ و دراپ کردن دستورات در این محیط رایج است. با این کار بجای ترجمه کار خود به زبان سطح متوسط کامپیوتر، دقیقا به کامپیوتر می گویید که چه کاری میخواهید انجام دهید.
نسخه O، مسلما از یک محیط بدون خطا به دور است،  ولی باز هم این پروژه تا حد بسیاری می تواند ماموریت Eve را به سرانجام برساند و به توسعه دهندگان، علاقمندان و افراد دیگر این توانایی را بدهد که یک محیط آزمایشی را بدون تکه کد تجربه کنند.
خلق Eve
در بعضی موارد، Eve نیز راهی مانند IFTTT (If This Then That) را طی می کند. این ابزار کارهایی مانند اتصال به سرویس ها و ایجاد اتوماسیون را که کار توسعه دهندگان می باشد، راحت و آسان کرده است. حال، هرکسی می تواند با استفاده از واسط گرافیکی آسان، آن را انجام دهد.
با توجه به بیانه ی Eve، هدف از این کار، خلق محیطی است که افراد بتوانند بدون درگیر شدن با سینتکس زبان برنامه نویسی، بر روی مسائل سخت تمرکز کنند.
شروع از صفر
ورودی ها و خروجی های این زبان، به سادگی اکسل می باشد، و برنامه های ساخته شده توسط Eve را می توان توسط لینک وب، به اشتراک گذاشت. ولی در نهایت، این به عنوان یک ابزار ساده باقی نخواهد ماند بلکه برنامه نویسان می توانند قابلیت های Eve را با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت خود، گسترش دهند.
نسخه O این نرم افزار، یک پایگاه داده، کامپایلر، پرس و جوی زمان اجرا، ویرایشگر داده و ویرایشگر پرس و جو را ارائه می دهد. نسخه های قبلی Eve، بیشتر آزمایشی بودند و برای خلق پروژه های بزرگ مناسب نبودند.
Granger اذعان کرده است که هنوز کارهای بسیاری است که باید انجام داد. باید نسخه ای را عرضه کرد که ویژگی های بیشتر و خطاهای کمتری را داشته باشد و از این مرحله به بعد می توان با این دید، پیش رفت.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر