اولین کارگاه "مدیریت فناوری، نوآوری و نقش فناوری اطلاعات در آن"

اولین کارگاه "مدیریت فناوری، نوآوری و نقش فناوری اطلاعات در آن"

مديريت فناوری يك مبحث بين رشته‌اي است كه علوم و مهندسي را با مديريت پيوند مي‌زند. از ديدگاه مديريت فناوری، فناوری اصلي‌ترين عامل توليد ثروت است و ثروت چيزي بيشتر از پول است كه مي‌تواند عواملي مانند ارتقاي دانش، سرمايه فكري، استفاده موثر از منابع طبيعي و ساير عوامل موثر در ارتقاي استاندارد و كيفيت زندگي را شامل شود

هدف از برگزاری کارگاه :
ارتقای سطح دانش عمومی مدیریت فناوری و نوآوری در سازمان و بنگاه های اقتصادی
بررسی نقش فناوری اطلاعات در مدیریت فناوری و نوآوری
 
شرح کارگاه :
مديريت فناوری يك مبحث بين رشته‌اي است كه علوم و مهندسي را با مديريت پيوند مي‌زند. از ديدگاه مديريت فناوری، فناوری اصلي‌ترين عامل توليد ثروت است و ثروت چيزي بيشتر از پول است كه مي‌تواند عواملي مانند ارتقاي دانش، سرمايه فكري، استفاده موثر از منابع طبيعي و ساير عوامل موثر در ارتقاي استاندارد و كيفيت زندگي را شامل شود
از ديدگاه دانشگاهي، رشته‌هاي متداول در حوزه علوم و مهندسي در اكتشافات علمي و خلق فناوری دخيل هستند و رشته‌هاي متداول در حوزه مديريت با مقولات مديريت بنگاه و مباحث اقتصادي، مالي، و بازاري و هم‌چنين سياست‌هاي عمومي و دولتي سروكار دارند. مديريت فناوری در واقع رشته‌هاي ناظر بر خلق فناوری را به رشته‌هاي ناظر بر تبديل فناوری به ثروت و رفاه بشري پيوند مي‌زند . اهميت مديريت فناوری از خودِ فناوری ناشي مي‌شود. در شرايط كنوني دنيا كه فناوری با رشد و بقاي سازمان‌هاي تجاري و صنعتي پيوندي ناگسستني دارد و زندگي فردي و اجتماعي انسان بدون فناوری غير قابل تصور شده است مديريت فناوری مقوله‌اي حياتي است.
بنابراين ضرورت آموزش‌هاي تخصصي در زمينه مديريت فناوری ناشي از شكافي است كه بين مهندسي و علوم از يك طرف، و مديريت كسب‌وكار از طرف ديگر به وجود آمده است. به طور كلي، ضرورت توسعه دانش مديريت فناوری و به طور خاص، ضرورت آموزش‌هاي آن از ضرورت خودِ مديريت فناوری و پيچيدگي‌هاي آن ناشي مي‌شود. مديريت فناوری نيازمند چنان تخصصي است كه مديران عمومي يا مهندساني كه آموزش‌هاي اين موضوع را نديده‌اند از آن بهره چنداني ندارند. مديريت فناوری آكنده از پيچيدگي‌ها و بايدها و نبايدهايي است كه برخورد با آن‌ها مستلزم دانش و به‌كارگيري رهيافت‌هاي تخصصي است. هرچند به‌كارگيري، ابداع، طراحي، نگهداري و ارتقاي فناوری از اموري است كه مهندسان و دانشوران (فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم) به آن مي‌پردازند، ولي مديريت فناوری در پهنه سازمان و هر جا كه پاي منافع سازماني در ميان باشد، در زمره تخصص مديران فناوری قرار مي‌گيرد.

سرفصل و زمانبندی دوره

زمان

موضوع

10:15- 9:00

بخش اول: آشنایی با مفهوم فناوری و چرخه عمر فناوری

  • تعریف فناوری، ماهیت و اجزای فناوری
  • انواع فناوری
  • طبقه بندی فناوری براساس میزان پیچیدگی
  • طبقه بندی  فناوری براساس حوزه کاربرد
  • طبقه بندی  فناوری از منظر راهبردی
  • چرخه عمر فناوری و تحلیل آن
  • طرح غالب و نبرد استاندارها
  • سطوح توانمندی فناوری و ظرفیت جذب
  • مدیریت فناوری

10:30- 10:15

پذیرایی و شبکه سازی

11:45- 10:30

بخش دوم: آشنایی با مفهوم نوآوری و نوآوری باز

  • تعریف نوآوری و آشنایی با مفهوم قیف نوآوری
  • انواع نوآوری
  • طبقه بندی نوآوری براساس میزان تغییر
  • طبقه بندی نوآوری براساس نوع تغییر
  • طبقه بندی نوآوری براساس میزان جدید بودن
  • منابع نوآوری و ضرورت شبکه سازی
  • نسل های نوآوری و تفاوت آن ها با یکدیگر
  • پارادایم نوآوری باز و انواع استراتژی های اجرای آن

12:30 11:45

کار عملی اول

14:00- 12:30

ناهار و نماز

15:30 14:00

بخش سوم: تجاری سازی نوآوری فناورانه و نقش فناوری اطلاعات درآن

  • آشنایی با مدل های مختلف فرایند نوآوری فناورانه و تجاری سازی
  • آشنایی با مدل کسب و کار و انواع آن
  • نقش فناوری اطلاعات در تجاری سازی نوآوری فناورانه

15:45 15:30

پذیرایی و شبکه سازی

16:30 15:45

کار عملی دوم

 

در بخش سوم مطالب به شرح زیر بیان خواهد شد:
-    نقش تحقیق و توسعه در نوآوری
o    تحقیق و توسعه چیست
o    نقش فناوری اطلاعات در تحقیق و توسعه
-    دست یابی به محصول جدید
o    جایگاه محصول جدید در مراحل نوآوری
o    هدایت فناوری اطلاعات در دست یابی به محصول جدید
-    تجاری سازی
o    اهمیت تجاری سازی
o    موانع تجاری سازی
•    مثال IPTV
•    سیاست گذاری
•    زیرساخت
•    مثال موتور سیکلت الکتریکی و اتومبیل الکتریکی
•    وجود رقبا
•    هزینه تکنولوژی
•    عدم وجود فاینانس
o    پارامترهای مهم در تجاری سازی
•    ارزیابی صحیح تکنولوژی
•    وجود بیزینس پلن
•    وجود نقشه راه (تفاوت مدیر و مهندس)
o    نقش فناوری اطلاعات در تجاری سازی
•    وجود سیستمهای متمرکز
•    وجود سطوح دسترسی اطلاعات
•    امکان تفکیک و تصفیه اطلاعات
•    مثال سیستمها اتوماسیون سازمانی
•    مثال دیجیتالی نمودن اسناد
-    ارتباط فناوری اطلاعا ت با مدیریت تکنولوژی در سازمان
-    جایگاه و ارتباط مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت تکنولوژی

این کارگاه برای گروه های زیر توصیه می گردد:
•    تمامی متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه فناوری و تحقیق و توسعه
•    مدیران سطوح مختلف سازمان‌ها و شرکت‌ها
•    گروه هایی که در صدد استفاده از مفاهیم کاربردی مدیریت فناوری در توسعه حرفه خود هستند
•    کسانی که به دنبال توسعه کارآفرینی و خلق ثروت در کسب و کار خود می باشند


زمان و مکان برگزاری:
زمان: پنج شنبه 5 اسفند 1395
مکان: سالن اجتماعات کارخانجات مخابراتی ایران

مهلت ثبت نام: تا تاریخ 2 اسفند ماه 95 (شایان ذکر است به دلیل برگزاری دوره به صورت کارگاهی ظرفیت ثبت نام محدود می باشد.)
 هزینه : دوره 1،200،000 ریال
شماره حساب: 10720470 بانک ملت
مکان: سالن اجتماعات کارخانجات مخابراتی ایران (آزادگان)
لازم به ذکر است درصورت ثبت نام گروه های 6 نفره یک نفر به صورت رایگان می باشد.
خواهشمند است فرم ثبت نام (پیوست) به همراه فیش واریزی را به نشانی ایمیل fars.irannsr@gmail.com  ارسال فرمایید.

جهت پرکردن فرم ثبت نام از این لینک استفاده نمایید.
برای  کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه سازمان تماس حاصل فرمایید.

 

هادی یدالهی

هادی یدالهی

هادی کارشناس نرم افزار دارد علاقه‌مند به دنیای نرم افزار آزاد و پایگاه داده است بیشترین فعالیت او در زمینه طراحی الگوریتم و نرم افزارهای آزاد هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و دیدن فیلم پر میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر