10 حقیقت جالب در مورد شرکت مایکروسافت (Microsoft)

10 حقیقت جالب در مورد شرکت مایکروسافت (Microsoft)

10 حقیقت جالب در مورد شرکت مایکروسافت (Microsoft)

40 سال با مایکروسافت
این هفته شاهد بیستمین سالگرد ورود Windows 95 به بازار است ، نسخه ای بدوی از ویندوز که موقعیت شرکت مایکروسافت را در بازار بعنوان سازنده پیشرو  در صنعت رایانه های شخصی تحکیم بخشید . شرکت مایکروسافت تاریخچه ای داستانی دارد که از سال 1975 شروع شد . در طی این 40 سال اگرچه این شرکت گاهی دیر به بازی امد همیشه بخشی از یک انقلاب بزرگ در صنعت رایانه بوده است . اگرچه جنبه های زیادی از داستان این شرکت برای همه شناخته شده در این نوشتار 10 نکته وجود دارد که کمتر کسی از ان خبر دارد .

microsoft1

مایکروسافت در نیو مکزیکو تاسیس شد
شعبه اصلی شرکت مایکروسافت در ردموند ایالت واشنگتون قرار دارد اما این شرکت در ماه اپریل (فروردین) سال 1975 در نیو مکزیکو تاسیس و در سال 1986 به ردموند منتقل شد .

تصویر پیش زمینه Windows XP ، پربیننده ترین تصویر در تاریخ
همه ما تصویر پیش زمینه Windows XP را دیده ایم ؛ چارلز او رییر (Charles O'Rear) این عکس را که بلیس (Bliss) نام دارد در بخش سونوما ایالت کالیفرنیا گرفت . شرکت مایکروسافت این تصویر را در سال 1996 خرید و به تصویر پیش زمینه همیشگی Windows XP مبدل کرد . از اینرو گفته می شود ممکن است بلیس پربیننده ترین عکس تاریخ باشد . نه تنها مایکروسافت هنگام فروش نسخه Windows XP در بیش از 90% از فروش خود از این تصویر استفاده کرد ، بلکه بیشتر کاربران نیز در سالهای بعد این تصویر را پیش زمینه رایانه خود قرار دادند.

microsoft2

شرکت مایکروسافت صدها ملیون دلار برای Windows 95 تبلیغ کرد
در ماه اوت (مرداد ) سال 1995 که مایکروسافت Windows 95 را به بازار آورد به فروشنده پیشرو در صنعت رایانه های شخصی مبدل شد . بودجه تبلیغاتی این نسخه که به گفته بعضی به 300 میلیون دلار می رسید ، در نوع خود بی سابقه بود . این تبلیغات را جی لنو (Jay Leno) ، موسیقی رولینگ استون (Rolling Stones) و اقدامات گران قیمت دیگری همراهی کردند اما نتیجه این کار نیز بسیار بزرگ بود زیرا تا 10 سال بعد از ورود این نسخه درامد سالانه شرکت 5 برابر شد .

microsoft3

نواختن موسیقی شروع Windows 95 توسط برایان انو (Brian Eno)
شرکت مایکروسافت دوباره برای Windows 95 سنگ تمام گذاشت و ساخت اهنگ اغازین این سیستم عامل را به برایان انو سپرد . انو در سال 1996 در توضیح ساخت این اهنگ گفت : " از من خواسته شد قطعه ای الهام بخش ، جهانی ، زیبا ، خوش بینانه ، پیشرو ، احساسی و مهیج بنوازم بنحوی که طول ان 3.25 ثانیه باشد . "
قطعه منتخب هشتادوپنجمین قطعه ساخته شده انو برای این منظور بود .

 شرکت مایکروسافت بمدت 7 سال در بازار گوشی های هوشمند شرکت اپل (Apple) را شکست داد
باوجود اینکه امروز ای فون (iPhone) برند برتر سازنده گوشی هوشمند مدرن در بازار است ، از اپتدا در این جایگاه قرار نداشت . در اوایل سال 2000 ، 7 سال قبل از ورود ای فون به بازار ، مایکروسافت مشغول نصب Windows mobile برروی رایانه های جیبی و گوشی های هوشمند بود . این تجربه نشان می دهد چرا استیو بالمر (Steve Ballmer) هنگام ورود ای فون به بازار علاقه ای به ان نداشت .

microsoft4

تمایل بیل گیتس به دادن لقب "مدیر میانجی" به Windows 1.0
اگر بیل گیتس به مسیر خود ادامه می داد و Windows 1.0 را مدیر میانجی می خواند دنیای رایانه اکنون بسیار متفاوت بود . با گذشت زمان ، گیتس اسم ویندوز را بر مدیر میانجی ترجیح داد .

ماوس مایکروسافت ، اولین سخت افزار تولیدی شرکت مایکروسافت که در سال 1983 ساخته شد
اگرچه شرکت مایکروسافت درامد ملیاردی خود را از ساخت نرم افزار بدست می اورد ، با ساخت سخت افزار کاملا بیگانه نیست . در واقع اولین محصول سخت افزاری مایکروسافت ، ماوس مایکروسافت بود که در سال 1983 ، قبل از اینکه شرکت اپل با ساخت ماوس بازار را تسخیر کند ، ساخته شد . این قطعه دارای دو دکمه بود و طراحی چندان خوبی نداشت .

microsoft5
مایکروسافت تقریبا شرکت سگا (Sega) را خرید
قبل از ساخت ایکس باکس ( Xbox ) و ورود ان به بازار مایکروسافت به بدست اوردن مالکیت سگا برای پیشی جستن از پلی استیشن Playstation شرکت سونی (Sony) بسیار نزدیک شده بود . در ان زمان دستگاه دریم کست (Dreamcast) شرکت سگا محبوبیت بسیار زیادی داشت و شرکت مایکروسافت ان را یک موقعیت استراتژیک حمله به سونی تلقی می کرد . اما بیل گیتس واقعا باور نداشت که سگا بتواند بر سونی غلبه کند .

درخشش استیو بالمر در یک پیام بازرگانی عجیب برای Windows 1.0
استیو بالمر مقام ارشد اجرایی پیشین شرکت مایکروسافت و مالک کنونی کلیپرهای لوس انجلس ، تقریبا از اپتدای شروع فعالیت شرکت مایکروسافت با ان همراه بود . بالمر مانند بیل گیتس در رشته ریاضیات از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد ، این خصیصه فیلم تبلیغاتی این فروشنده را جالبتر کرد .

microsoft6

مایکروسافت ، پیشگام در اندیشه دیسکهای نرم افزاری رایگان
ایا زمانی که شرکت امریکا آنلاین (AOL) در اواسط و اواخر دهه 90 بازار را با سی دی رام و دیسکهای فلاپی تسخیر کرد به یاد دارید؟ مایکروسافت همین ایده را در سال 1983 در ذهن داشت . برای کمک به فروش Windows 1.0 در سال 1983 شرکت مایکروسافت نرم افزارهایی نمایشی را بصورت رایگان بهمراه مجله های رایانه ارائه می کرد .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر