موسس ویکی‌پدیا از سرویس جدیدی رونمایی کرد

موسس ویکی‌پدیا از سرویس جدیدی رونمایی کرد

موسس ویکی‌پدیا از ويكي تريبون، براي جلوگیری از پخش اخبار دروغ و جعلی رونمايي كرد.

به گزارش فيسيت، به نقل ازجي اس ام، جیمی ویلز یکی از پایه گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا، ساعاتی پیش از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد.

شعار اصلی سرویس ویکی تریبون این است : "اخبار معیوب و ناقص است و ما این نقص را برطرف خواهیم کرد."

به گفته ویلز: «این نخستین باری است که شهروندان خبرنگار و خبرنگاران کاملاً حرفه ای در کنار هم و به صورت یکپارچه و متحد به انتشار و درج اخبار و یا ویرایش آنها برای تکمیل هرچه بیشتر خبر می پردازند و توسط جامعه ای بزرگ که حقایق را بررسی و بعد بازنگری می کند مورد پشتیبانی قرار می گیرند.

شباهت ويكي تريبون با ويكي پديا

  • همه میتوانند در ایجاد آن مشارکت داشته باشند.
  •  نویسندگان یک خبر باید برای هر موضوع یک یا چند منبع موثق را ذکر کنند.
  • ویکی تریبون همانند ویکی پدیا کاملاً رایگان و فاقد هرگونه آگهی تبلیغاتی خواهد بود .

و اما تفاوت...

  •  گروه اصلی نویسندگان ویکی تریبون مبلغی را بابت حق التحریر دریافت خواهند گرفت اما ممکن است در مواردی یک داوطلب مطلبی را بنویسد و یکی از کارکنان ویکی تریبون آن را اصلاح کند.
  • در ویکی تریبون همانند ویکی پدیا مردم عادی میتوانند خبرها را به دلخواه ویرایش و یا اصلاح کنند، با اینکه مردم می توانند محتویات هر مطلبی را در ویکی تریبون تغییر دهند اما ویرایشات آنها برخلاف ویکی پدیا تنها زمانی قابل مشاهده خواهد بود که داوطلبان مورد اعتماد و از قبل مشخص شده‌ی ویکی تریبون یا یکی از کارمندان ویکی تریبون آن خبر را تایید کرده باشند.

جیمی ویلز هدف خود از راه اندازی 'ویکی تریبون' را ارائه اخبار"داده محور و بی طرف" دانسته که قرار است با معضل "اخبار کاذب و دروغی و غیر واقعی" مقابله کند و گفته شده است كه در این سایت از هیچگونه تبلیغاتی استفاده نخواهد شد و هر کاربر می تواند کمک مالی مورد نظر خود را در قبال امکان تغییر و انتخاب موضوعات به این پروژه اهدا کند.

 ویکی تریبون با اتکا به سرمایه مردمی و عدم نمایش هرگونه تبلیغات، می تواند از انتشار مقالات و تیترهای جهت دار که طعمه ای برای کلیک مخاطبان هستند به دور بماند. تا به این ترتیب همواره به عنوان یک منبع خبری موثق در بین مردم شناخته شود.

آقای ویلز معتقد است الگوی رایج سایت‌ها و سرویس های خبری فعلی که بر اساس تبلیغات شکل می گیرد و همین موضوع باعث شده رسانه های خبری خواسته یا ناخواسته به دنبال خبرهایی باشند که به قول معروف «کلیک خور» باشند که همین موضوع سبب افت استانداردهای مربوط به رسانه های خبری شده است.

پیش‌بینی می‌شود که این سرویس جدید، پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اخبار را داشته باشد اما ممکن است میزان‌ تأثیرگذاری‌اش محدود باشد.

با كانال تلگرام فيسيت همراه باشيد


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر