کدام سرویس ذخیره سازی ابری بهتر است ؟ وان درایو، دراپ باکس ، گوگل درایو یا باکس ؟

کدام سرویس ذخیره سازی ابری بهتر است ؟ وان درایو، دراپ باکس ، گوگل درایو یا باکس  ؟

کدام سرویس ذخیره سازی ابری بهتر است ؟ وان درایو (OneDrive) ، دراپ باکس (Dropbox) ، گوگل درایو (Google Drive) یا باکس (Box) ؟


ذخیره سازی فایلها با استفاده از سیستم ذخیره سازی ابری مزایای زیادی دارد . می توان با استفاده از گوشی همراه ، تبلت و یا هر وسیله دیگری که به اینترنت وصل می شود به فایلها دسترسی داشت ، علاوه بر این سیستم یک نسخه پشتیبان از فایلها ایجاد می کند ، درنتیجه با خراب شدن رایانه یا گم شدن گوشی همراه اطلاعات از بین نمی رود . اما انتخاب ارائه کننده این سرویس کمی سخت است .
از این رو اطلاعاتی از قبیل نحوه کار ، نقاط قوت و ضعف مشهورترین ارائه کنندگان این سیستمها در این مقاله گرداوری شده که در کنار گزینه های فرعی دیگری ارائه می گردد .
یادداشت نویسنده ، 2 شهریور 1394
مقایسه ارائه کنندگان سیستم ذخیره سازی ابری

 

--------- 

وان درایو

دراپ باکس

گوگل درایو

باکس

امازون کلود درایو

( Amazon Cloud Drive)

کپی

( Copy)

محدودیت اندازه فایل

10 GB

10 GB در وب ، بدون استفاده از برنامه دراپ باکس

5 TB

250 MB رایگان

5 GB

غیر رایگان

2 GB*

-

فضای ذخیره سازی رایگان

15 GB

2GB

15GB

10 GB

-**

15 GB

امکان کسب فضای ذخیره سازی بیشتر

بله

بله

خیر

خیر

خیر

بله

پرداخت

ماهانه2 $ برای 100 GB

ماهانه4 $ برای 200 GB

ماهانه7 $ برای 1 TB

 

 

ماهانه10 $ برای 1 TB

 

ماهانه2 $ برای 100 GB

ماهانه10 $ برای 1 TB

ماهانه10 $ برای 100GB

 

یک سال 12 $ برای میزان نامحدود عکس

  یک سال 60 $ برای میزان نامحدود فایل

 

ماهانه 5 $ برای 250GB

10$ برای 1 TB

سرویس عاملهای قابل پشتیبانی

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

لینوکس

بلک بری

کیندل فایر

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

بلک بری

ویندوز

مک

اندروید

iOS

کیندل فایر

ویندوز

مک

اندروید

iOS

لینوکس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*محدودیت اندازه برای برنامه های دسکتاپ وجود ندارد.
**این شرکت با داشتن اشتراک امازون پرایم (Amazon Prime) سرویس ذخیره سازی رایگان محدود ارائه می دهد .
 
قبل از شروع باید توجه داشت که ای کلود درایو اپل (Apple's iCloud Drive ) بدلیل اینکه سیستم عامل اندروید را پشتیبانی نمی کند و تنها باید از ان در اکوسیستم اپل ( ترکیب رایانه های مجهز به سیستم عامل مک و دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS ( استفاده کرد در لیست فوق قرار ندارد . اگر بیشتر از محصولات شرکت اپل استفاده می کنید دسترسی کمی به ذخیره سازی ابری خواهید داشت . برای اطلاعات بیشتر به سایت CNET's guide to Apple iCloud Drive مراجعه کنید .
 
وان درایو (اسکای درایو (SkyDrive)سابق )
اولین گزینه وان درایو ، سیستم انتخابی شرکت میکروسافت (Microsoft) ، است . کاربران Windows 8 و Windows 8.1 بطور پیش فرض این سرویس را روی سیستم عامل خود دارند که در فایل اکسپلورر (file explorer) ، کنار دیگر فایلها روی درایو سخت قرار داده شده است . با این وجود همه می توانند با دانلود این برنامه برای سیستم عاملهای مک و دیگر سیستم عاملهای قبلی ویندوز یا با دانلود برنامه های وان درایو اندروید ، iOS ، ویندوز موبایل و ایکس باکس از ان در وب استفاده کنند .
هرنوع فایلی را می توان در این سرویس ذخیره کرد و با رایانه های شخصی یا گوشی همراه به ان دسترسی داشت . سیستم ، فایلها را براساس نوع ، ذخیره و دسترسی را برای کاربر اسان می کند .
برنامه های اندروید ، iOS و ویندوزموبایل می توانند بطور خودکار فایل عکس را اپلود کنند به این نحو که وقتی کاربر با گوشی خود عکس می گیرد ، عکس بطور خودکار در سیستم ذخیره می شود . بزرگترین مزیت وان درایو این است که بخوبی با مجموعه برنامه افیس (Office ) میکروسافت نظیر برنامه های وورد (Word) یا پاور پوینت (PowerPoint) کار می کند، ازاینرو زمانی که کاربر از این برنامه ها استفاده می کند می بیند که فایلها در وان درایو ذخیره شده اند . اگر مجموعه برنامه Office 365 را داشته باشید و سندی را که در وان درایو ذخیره شده است باز کنید می توانید درکنار دیگر اشخاص با ان سند کار کنید و تغیرات ایجاد شده توسط انها را ببینید .
شرکت میکروسافت معتقد است وان درایو سیستمی خواهد بود که کاربران عکسهای خود را در ان ذخیره خواهند کرد و درحال ساخت یک فناوری است که بتواند با توجه به میزان اهمیت تصاویر انها را طبقه بندی کند . مثلا اگر از فرزندان ، غذایی خاص یا فضای پارک خودرو عکس گرفته شود ، وان درایو قادر خواهد بود به اهمیت هر عکس پی ببرد و عکس مهمتر را ذخیره کند . این روند تصویر بزرگتری است که خط مشی وان درایو و مسیر موردنظر میکروسافت تلقی می شود .
مزایا :
کارکرد بی مانند با دستگاه های ویندوز بدلیل ساخته شدن براساس سیستم عاملهای ویندوز .
باز کردن و ویرایش اسان فایلهای گرفته شده از وان درایو .
ثبت نام در وان درایو ، یک حساب میکروسافت برای کاربر ایجاد می کند که دسترسی به برنامه های اوتلوک (Outlook ) ، ایکس باکس لیو (Xbox Live) و دیگر خدمات میکروسافت را برای کاربر ممکن می سازد .
معایب:
 طبقه بندی خودکار فایلها توسط وان درایو همیشه بصورت صحیح صورت نمی گیرد .
بهترین کاربردها : در کار با ویندوز رایانه های شخصی ، تبلت ، گوشی همراه یا هر وسیله دیگری که دسترسی ساده به فایلها را برای کاربر ممکن می سازد .
 
دراپ باکس
دراپ باکس بدلیل مطمئن بودن ، کاربرد و نصب اسان در دنیای ذخیره سازی ابری محبوبیت فراوانی دارد . فایلها در سیستم ذخیره می شوند و کاربر می تواند هر زمانی با استفاده از وب سایت دراپ باکس ، برنامه های سیستم عامل مک ، ویندوز ، لینوکس (ابانتو (Ubuntu) ، ده بین (Debian) ،فدروا (Fedora) یا دیگر برنامه های کاربر) ، برنامه های گوشی همراه iOS ، اندروید ، بلک بری و کیندل فایر به انها دسترسی داشته باشد .
هرگونه فایل را می توان از طریق اپلود کردن در سایت یا اضافه کردن با استفاده از برنامه ها در دراپ باکس ذخیره کرد . این برنامه ها در سیستم پرونده ها قرار می گیرد از اینرو کاربر می تواند بسادگی انها را به سیستم ذخیره سازی ابری یا رایانه انتقال دهد . برنامه بصورت خودکار و سریع فایلها را در دستگاه ها همگام سازی می کند درنتیجه کاربر می تواند از هرجا و هر زمان به فایلها دسترسی داشته باشد . برای اپلود سازی فایلها در دراپ باکس با استفاده از برنامه های گوشی همراه یا رایانه  ، هیچ محدودیت اندازه ای وجود ندارد ، اما ذخیره سازی فایلهای سنگین با توجه به سرعت اتصال اینترنت کاربر چند ساعت طول می کشد .
باوجود اینکه دراپ باکس بدلیل سادگی ، نحوه طراحی و عملکرد خوب جوایز مختلفی دریافت کرده است و برنامه های خوبی برای گوشی همراه و رایانه دارد ، بعضی از اشخاص بدلیل طراحی اپتدایی و نداشتن قابلیتهای مختلف برای دیدن و طبقه بندی فایلها از ان ناراضی هستند .
دراپ باکس گزینه های مختلفی به کاربر برای گرفتن فضای ذخیره سازی اضافی ارائه می کند که عبارتند از 2GB فضا برای ثبت نام ، 250MB برای شرکت در تور اموزشی شروع ارائه خدمات ، 3GB فضا ( مجموعا تنها 1 بار )  برای استفاده از گزینه اپلود خودکار عکس در هر برنامه گوشی همراه و 500MB برای معرفی هر شخص جهت ثبت نام در سرویسهای دارای فضای بیش از 16GB یا معرفی 32 شخص .
مزایا :
عملکرد یکسان دراپ باکس در رایانه های شخصی ، سیستم عاملهای مک ، اندروید و iOS .
یادگیری اسان نحوه کار با سرویس بدلیل طراحی زیبا و ساده .
عملکرد بی مانند برنامه های این سیستم با سیستم پرونده های رایانه .
معایب :
عدم ارائه نحوه نمایش فایلها توسط سایت دراپ باکس
بهترین کاربردها : در اشتراک سازی اسان هنگام استفاده از چندین دستگاه
 
گوگل درایو
شرکت (Google) مجموعه کاملی از ابزار افیس را با سیستم ذخیره سازی ابری    ترکیب کرده است تا گوگل درایو را بسازد . در این سیستم ذره ای از هر کاربرد نظیر پردازشگر وورد  (Word Processor)، برنامه صفحه گسترده (spreadsheet application) و نمایش ساز (presentation builder) در کنار 15GB فضای رایگان ذخیره سازی به کاربر ارائه می شود .
اگر در سایت گوگل حساب دارید یک گوگل درایو برای شما در نظر گرفته شده است . تنها باید به سایت رفته و حساب خود را فعال کنید . در فضای ارائه شده می توان هر نوع فایل را ذخیره کرد اما کاربر باید این فضا را با حساب جیمیل (Gmail ) ، گوگل پلاس (Google+) و فضای ساخت هر سندی در گوگل درایو به اشتراک گذارد .
علاوه بر داشتن دسترسی به فایلها با استفاده از سایت درایو کاربر می تواند برنامه درایو را برای رایانه های شخصی و سیستم عامل مک (Mac) دانلود کند تا بتواند با استفاده از رایانه به فایلها دسترسی داشته باشد . سیستم ذخیره سازی ابری فایلهای طبقه بندی شده را همگام سازی می کند تا کاربر از هرجایی انها را در اختیار داشته باشد .
گوگل درایو در سیستم عامل کرومیوم (Chromium) گوگل ساخته شده است ، ازاینرو درصورت داشتن کروم بوک (Chromebook) ، گوگل درایو بهترین گزینه برای کاربر است . مانند دیگر سرویسهای ذخیره سازی ابری درایو دارای برنامه هایی برای سیستم عامل اندروید و iOS است تا کاربر بتواند فایلهای خود را با گوشی همراه سازماندهی کند .
گوگل درایو قابلیتهای برنامه های افیس را نیز دارد در نتیجه حتی اگر فایل با برنامه دیگری ساخته شده باشد می توان با استفاده از این سیستم ان را ویرایش کرد  . این سرویس برنامه های یدکی زیادی دارد که می توان با استفاده از انها سندی را امضا و یا با فکس ارسال کرد . گوگل اخیرا سیستمی بنام گوگل فوتوز (Google Photos) ، یک قفسه انلاین برای عکس ، ابداع کرده است که می توان با استفاده از ان عکسها را در البوم گذاشت . گوگل فوتوز بصورت جداول جداگانه در گوگل درایو قرار داده شده اما برای بررسی عکسها بهتراست به سایت googlephotos.com مراجعه کرد هرچند که برای بازگرداندن عکسها نیازی به دانلود کردن برنامه گوگل فوتوز نیست زیرا گوگل درایو این امکان را برای شما فراهم می کند .
یکی از مزیتهای گوگل درایو این است که کاربر می تواند با کشیدن و رها کردن فایل به سایت درایو انها را بصورت خودکار اپلود کند . با استفاده از گوگل درایو می توان به پیوستهای جیمیل دسترسی داشت و انها را به سیستم ذخیره سازی ابری منتقل کرد .
مزایا :
نیاز به تجهیزات کم در صورت داشتن حساب در سایت گوگل
امکان ذخیره اسان پیوستها در سیستم درصورت داشتن جیمیل
ساختن خودکار نسخه پشتیبان از عکسها بدون نیاز به برنامه گوگل فوتوز
معایب :
درصورت استفاده از ابزار گوگل درایو برای ساخت اسناد ، صفحات گسترده و ... باید جهت ویرایش این اسناد انها را به برنامه دیگری فرستاد .
اشتراک سازی اجباری فضا که در صورت زیادشدن تعداد نامه های موجود در جیمیل فضای گوگل درایو شخص کم می شود .
بهترین کاربردها : برای کاربران گوگل یا افرادی که به ابزارهای افیس در فضای ذخیره سازی ابری خود نیاز دارند .
 
باکس
هرکس می تواند در باکس بصورت رایگان حساب داشته باشد اما لیست بی انتهای ویژگیهای خصوصی و مشترک این سرویس  ، مخصوص کاربران رشته فناوری اطلاعات و تاجران است . باکس علاوه بر ارائه فضا برای ذخیره سازی امکان به اشتراک گذاشتن فایلها ، سپردن مسئولیت ، نظردهی در مورد کار دیگران و دریافت ابلاغیه بدلیل تغیرات ایجاد شده در فایل را فراهم می سازد .
با استفاده از وب سایت باکس می توان در باکس فایلهای متنی ساده ایجاد کرد و فایلها را دید . همانند سیستمهای ذخیره سازی دیگر می توان ، با دانلود برنامه ، فایلها را بین رایانه و سیستم ذخیره سازی ابری جابجا کرد .
بااستفاده از باکس همچنین می توان تنظیمات زیادی رابروی فایلها پیاده کرد ، بطور مثال می توان تعیین کرد چه کسی به فایلها دسترسی داشته باشد و یا فایل یا سندی را ویرایش یا اپلود کند . علاوه براین می توان برای فایلها رمز و تاریخ انقضاء اشتراک سازی تعیین کرد .
تاجران می توانند جهت ذخیره سازی اسناد ، برنامه های دیگری نظیر سلزفورس (Salesforce) و نت سوییت (NetSuite) را روی باکس نصب کنند . می توان با استفاده از برنامه هایی نظیر افیس و ادوب لایت روم (Adobe Lightroom) اسناد ذخیره شده در باکس را ویرایش کرد .
مزایا :
باکس ابزار زیادی نظیر امکان همکاری و ایجاد تغییرات شخصی به تاجران ارائه می کند .
معایب :
لیست نامحدود ویزگیهای اشتراک سازی و استفاده های شخصی می تواند برای کاربری که تنها می خواهد فایلهای خود را ذخیره کند گیج کننده باشد .
بدلیل داشتن ویژگیهای زیاد شخص برای مدیریت ساده چند پوشه وفایل احساس سردرگمی می کند .
بهترین کاربردها : تیم همکارانی که با یکدیگر روی یک پروژه کار می کنند و شرکتهای بزرگ که به فضای امنی برای به اشتراک گذاری فایلهایشان نیاز دارند .
 
امازون کلود درایو
امازون هرچیزی را که در جهان باشد خریدوفروش می کند و فضایی برای ذخیره سازی فایلهای گوناگون به کاربر ارائه داده است . از ساخت امازون کلود درایو تنها چند سال می گذرد اما این شرکت در فروردین ماه سال 1394 سیستمهای ذخیره سازی جدیدی برای ذخیره سازی عکس و ذخیره سازی انواع دیگر فایلها ابداع کرد .
هیچ یک از این سرویسها رایگان نیستند و مدت استفاده از انها3 ماه می باشد . هرشخصی که یکی از اعضای اصلی سایت امازون یا دارای یکی از دستگاه های کیندل فایر باشد می تواند بصورت رایگان از سرویس انلیمیتد فوتوز (Unlimited Photos) استفاده کند. درغیر اینصورت برای داشتن فضای ذخیره سازی باید سالانه 12 $ پرداخت .
انلیمیتد فوتوز به کاربر فضای نامحدود برای ذخیره سازی عکس ( با پسوندهای GIF, JPEG, BMP, TIFF و ... ) و 5GB فضا برای ذخیره سازی دیگر فایلها ارائه می کند .
با پرداخت سالانه 60$ برای سرویس انلیمیتد اوریتینگ (Unlimited Everything) ، کاربر می تواند انواع فایلها را بمیزان نامحدود ذخیره کند . محدودیت اپلودسازی برای تعداد فایلها وجود ندارد اما حجم هر فایل باید کمتر از 2GB باشد و یا اینکه کاربر از برنامه کلود درایو (Cloud Drive) استفاده کند .
برنامه کلود درایو برای سیستم عامل رایانه های شخصی و مک طراحی شده است و می توان با استفاده از ان فایلها را اپلود یا دانلود کرد . اما برخلاف دیگر برنامه های ذخیره سازی ابری ، کلود درایو امازون اجازه نمی دهد کاربر از رایانه به فایل دسترسی داشته باشد . می توان فایلهای مختلفی را اپلود یا دانلود کرد اما برای دیدن یا ایجاد تغییرات در فایل باید از وب سایت امازون استفاده کرد .
امازون کلود درایو سیستم عاملهای اندروید و iOS را پشتیبانی و عکسها و فیلمهای این سیستم عاملها را بطور خودکار اپلود می کند ، ازاینرو فایلها بلافاصله بعد از ضبط ، ذخیره می شوند . این قابلیت در گوشیهای همراه یا تبلتهای فایر امازون نیز وجود دارد .
مزایا :
اگر دارای حساب امازون هستید نیاز به ثبت نام برای سرویس جدید نیست و بسادگی می توان به کلود درایو متصل شد .
معایب :
برنامه با سیستم پرونده ها کار نمی کند و تنها می توان از ان برای دانلود یا اپلود کردن فایلها استفاده کرد .
تنها می توان از وب سایت گوگل درایو فایلها را دید و مدیریت کرد و نمی توان فایلی با بیش از 2GB حجم را اپلود کرد .
بهترین کاربردها : دارندگان تبلت یا گوشیهای همراه فایر امازون زیرا این دستگاه ها بخشی از این سیستم عامل هستند . استفاده از سرویس انلیمیتد فوتوز تنها برای کاربران اصلی امازون ممکن است .
 
کپی
کپی به شرکت شبکه های فناوری اطلاعات باراکودا (Barracuda) وابسته است اما کاربردی یکسان برای اشخاص ، تیمها و تاجران دارد . این سرویس همانند سرویسهای گوگل درایو و وان درایو 15GBفضای رایگان ذخیره سازی به کاربر می دهد .
یکی از بهترین ویژگیهای کپی عملکرد ان در قبال پوشه های به اشتراک گذاشته شده است . کاربر می تواند فضای خود را با اشخاصی که فایلها را با انها به اشتراک می گذارد تقسیم کند . بطور مثال اگر کاربر پوشه ای به حجم 20GB را با 4 شخص به اشتراک گذارد ، این پوشه تنها 5GB از فضای حساب هر شخص را اشغال می کند . این قابلیت با ویژگیهای سرویسهای دراپ باکس تفاوت دارد که در ان همه فضا تنها از یک شخص دریافت می شود .
مانند دیگر سرویسهای ذخیره سازی ابری ، کپی به نرم افزارهای سیستم عاملهای ویندوز ، مک ( همچنین لینوکس ) و گوشیهای همراه دارای سیستم عامل اندروید و iOS مجهز است .علاوه براین می توان از وب سایت کپی برای مدیریت فایلها استفاده کرد .
اگر کاربر به فضای ذخیره سازی بیش از 15 GB نیاز داشته باشد می تواند با پرداخت 10$ بطور ماهیانه 250GB فضا دریافت کند . کپی سرویسهای تجاری هم دارد که قیمت انها را تعداد کاربران تعیین می کند . هزینه این سرویس برای 5 نفر رایگان است اما برای داشتن فضای 1TB برای 10 نفر باید ماهانه 79$ ( یا سالانه 895$ ) پرداخت کرد . درصورت معرفی شخص دیگری می توان 5GB فضای ذخیره سازی دیگر نیز دریافت کرد .
مزایا :
کپی یک سیستم ذخیره سازی ساده ، سریع و یکپارچه است . با استفاده از این سرویس ، کاربر 15GB فضای رایگان دریافت می کند .
 قیمت مناسب هر سرویس  .
معایب :
به سختی می توان از کپی ایراد گرفت ، مانند دراپ باکس نقطه ضعف این سیستم وب سایت ان است . استفاده از نرم افزارهای سیستم و گوشی همراه نیز در این سرویس چندان اسان نیست .
بهترین کاربرد : برای کسانی که در جستجوی جایگزینی مناسب برای ارائه دهندگان سرویسهای ذخیره سازی ابری هستند .
دیگر سرویسها
مطمئنا شرکتهای فوق تنها ارائه کنندگان سرویسهای ذخیره سازی ابری نیستند .
شوگرسینک (SugarSync) ، جایگزینی مانند دراپ باکس که به برنامه های هر پایگاه گوشی همراه مجهز است  . در این سرویس بعد از استفاده از 5GB فضا بمدت 90 روز کاربر باید ماهیانه 7.5$ بپردازد تا بتواند از سرویس 60GB این شرکت استفاده کند ( با پرداخت هزینه بیشتر می توان فضای بیشتری در اختیار داشت . ) .
اسپیس مانکی (Space Monkey) نیز شرکت دیگری است که سرویسهای کاملا متفاوتی ارائه می کند . با پرداخت 200$ می توان یک هارد 2TB از شرکت دریافت کرد . باید از 1TB فضای هارد برای تهیه نسخه پشتیبان محلی از فایلهای گوناگون استفاده کرد . فایلها جهت انتقال به هارد دیگر کاربران به بیتهای الکترونیکی مبدل می شوند تا بتوان از دستگاهی دیگر به انها دسترسی داشت . اینجاست که 1TB فضای باقی مانده استفاده می شود ، این فضا برای ذخیره اطلاعات دیگر کاربران درنظر گرفته شده است . استفاده از این سرویس برای سال اول رایگان است اما پس از این دوره باید جهت استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری سالانه 49$ پرداخت .

 

 

--------- 

وان درایو

دراپ باکس

گوگل درایو

باکس

امازون کلود درایو

( Amazon Cloud Drive)

کپی

( Copy)

محدودیت اندازه فایل

10 GB

10 GB در وب ، بدون استفاده از برنامه دراپ باکس

5 TB

250 MB رایگان

5 GB

غیر رایگان

2 GB*

-

فضای ذخیره سازی رایگان

15 GB

2GB

15GB

10 GB

-**

15 GB

امکان کسب فضای ذخیره سازی بیشتر

بله

بله

خیر

خیر

خیر

بله

پرداخت

ماهانه2 $ برای 100 GB

ماهانه4 $ برای 200 GB

ماهانه7 $ برای 1 TB

 

 

ماهانه10 $ برای 1 TB

 

ماهانه2 $ برای 100 GB

ماهانه10 $ برای 1 TB

ماهانه10 $ برای 100GB

 

یک سال 12 $ برای میزان نامحدود عکس

  یک سال 60 $ برای میزان نامحدود فایل

 

ماهانه 5 $ برای 250GB

10$ برای 1 TB

سرویس عاملهای قابل پشتیبانی

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

لینوکس

بلک بری

کیندل فایر

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز

مک

اندروید

iOS

ویندوز موبایل

بلک بری

ویندوز

مک

اندروید

iOS

کیندل فایر

ویندوز

مک

اندروید

iOS

لینوکس

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر