4 مسئله نگران کننده درمورد Windows 10

4 مسئله نگران کننده درمورد Windows 10

4 مسئله نگران کننده درمورد Windows 10


بهرحال قضاوت نادرست نیز دربروز این نگرانیها نقش دارد . برخی از نگرانیهای موجود درمورد این سیستم عامل حقیقت دارند و برخی دیگر براساس شایعاتی هستند که به داستانهایی تمام عیار در مورد این سیستم عامل مبدل شده اند .
بنابراین در این نوشتار ویژگیهای Windows 10 کاملا موشکافی و 4 نگرانی اصلی موجود درمورد ان بررسی می گردد . مطالب زیر را بخوانید تا بدانید حقیقت موضوع چیست .
نگرانی اول : وای فای سنس تمام رمزهای وای فای کاربر را به اشتراک می گذارد :
وای فای سنس برای متصل کردن وای فای دستگاه کاربر به دستگاه دوستان و همکاران طراحی شده است اما موضوعی که وای فای سنس را به یک نگرانی مبدل می کند این است که این قابلیت بطور خودکار همه رمزهای وای فای کاربر را با مخاطبان اسکایپ (Skype) و اوت لوک (Outlook) و دوستان کاربر در فیس بوک (Facebook) و حتی دوستان دوستان کابر در فیس بوک به اشتراک می گذارد .
برای مطالعه بیشتر موضوع? Is Microsoft’s Edge browser ready for business را بررسی کنید .
منبع اصلی این شایعه مقاله ای بود که با تیتر " وای  Windows 10 رمز وای فای شما را با دوستان دوستانتان به اشتراک می گذارد " در سایت خبری یو کی تک (UK tech news site) ثبت شد . از ان به بعد موضوع جدی شد ومباحث مشخصی در مورد امنیت و موضوعاتی فرا تر از ان به میان امدند .
حقیقت : وای فای سنس رمزهای کاربر را به اشتراک نمی گذارد .
در اپتدا به این موضوع می پردازیم که وای فای سنس دقیقا چیست و چطور کار می کند . چگونه این قابلیت کاربر را قادر می سازد به شبکه وای فای متصل شود و چگونه کاربر می تواند درصورت تمایل ان را غیرفعال کند .
وای فای سنس برمبنای فلسفه محکمی ساخته شد : اسانترسازی پیدا کردن و اتصال به شبکه های وای فای . وای فای سنس بدون دادن دسترسی به رمزهای شبکه ، شبکه کاربر را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارد . رمزها در سرور میکروسافت رمزگذاری و ذخیره می شوند ازاینرو برای دیگر کاربران قابل مشاهده نیستند .
بطور مثال کاربر می تواند پهنای باند شبکه خانگی خود را با دوستانش به اشتراک گذارد بدون اینکه رمز وای فای خود را نشان دهد .
میکروسافت این ایده را خلق نکرد ، موسسه ای با نام الکترونیک رایت گروپ الکترونیک فرانتیر فاندیشن (electronic rights group Electronic Frontier Foundation) ایده ای را با نام جنبش باز وای فای (Open Wireless Movement) پروراند ، در واقع وای فای سنس حتی یک نواوری جدید هم نیست زیرا در گوشیهای های همراه مجهز به سیستم عامل ویندوز فون 8.1 (Windows Phone 8.1) نیز به کار رفته است . اما با وجود اینکه افراد زیادی از ویندوز فون استفاده می کردند توجه زیادی به این قابلیت نداشتند .
همچنین باید درنظر داشت که هزاران نفر از این ویژگی استفاده می کنند بدون اینکه با مشکلی مواجه شوند . بطور مثال اگر کاربر از مسیریاب (router) کام کست (Comcast) استفاده کند مسیریاب بطور خودکار یک اشتراک از شبکه کاربر برای دیگر استفاده کنندگان کام کست نیز ایجاد می سازد . اگر در مکانی نقطه وای فای ایکس فینیتی (Xfinity ) شلوغی دیدید بدانید که کاربری که دارای مسیریاب کام کست است پهنای باند شبکه خود را به اشتراک گذاشته .
وای فای سنس بطور پیش فرض در Windows 10 روشن است . اما حتی در این حالت هم رمزهای شبکه کاربر را با دیگر کاربران به اشتراک نمی گذارد . کاربر در هر حالت بر اینکه با کدام شبکه و گروه ، وای فای خود را به اشتراک گذارد کنترل دارد و برای مجاز ساختن دسترسی باید اقداماتی را انجام دهد . باید بخاطر داشت که حتی در حالت اشتراک سازی نیز از رمزها حفاظت می شود و کاربران مهمان به دیگر دستگاه های متصل و فایلهای رایانه ای دسترسی نخواهند داشت .
  می توان براحتی همه تنظیمات وای فای سنس را مدیریت کرد 
جهت مجاز سازی دسترسی دیگر کاربران به وای فای باید به مسیر Settings / Network & Internet / Wi-Fi / Manage Wi-Fi Settings رفت . در بالای صفحه تنظیماتی ارائه شده است که مجاز بودن و نحوه استفاده از وای فای را کنترل می کند . همه این تنظیمات بصورت پیش فرض در حالت روشن قرار دارند .
اگر به پایین صفحه مراجعه شود گزینه "Manage known networks." دیده می شود . در این قسمت نام تمام شبکه هایی که کاربر به انها متصل شده است  قرار دارد . اشتراک سازی تنها زمانی انجام می شود که کاربر روی گزینه شبکه ( network) کلیک کند و گزینه اشتراک سازی (Share) را فعال سازد ، حتی در این حالت هم اشتراک سازی لزوما با تمام کاربران انجام نمی شود .
کاربر می تواند انتخاب کند که ایا پهنای باند خود را به اشتراک گذارد یا خیر
در قسمتی به نام "For networks I select, share them with my" سه گزینه برای اشتراک سازی وجود دارد که عبارتند از : مخاطبان کاربر در Outlook.com ، اسکایپ و دوستان کاربر در فیس بوک . هرکدام از این سه گزینه را که کاربرغیرفعال کند ، دسترسی کاربران ان قسمت غیرفعال می شود . اگر کاربر بخواهد وای فای سنس را بطور کامل خاموش کند باید گزینه همه انها " all of them" را غیرفعال سازد .
متاسفانه نمی توان دسترسی به شبکه را برای افراد خاصی از یک گروه مجاز ساخت یا محدود کرد، به عبارت دیگر دسترسی یا برای همه افراد یک گروه فعال می شود یا برای هیچ کدام .
از نظر نویسنده هنوز هم این ویژگی یک مزیت محسوب می شود زیرا ممکن است بطور مثال برای کاربر مخاطبان فیس بوک نسبت به مخاطبان اسکایپ متفاوت باشند . اما اگر کاربر مخاطبان زیادی را در یک قسمت داشته باشد این خصیصه برای وی یک مزیت درنظر گرفته نمی شود .
نکته : شبکه های صنفی که از استاندارد وای فای 802.1X استفاده می کنند را نمی توان با استفاده از وای فای سنس به اشتراک گذاشت .
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در زمینه وای فای سنس به بخش سوالات متداول (FAQ)میکروسافت مراجعه کنید .
 نگرانی دوم : بروزرسانیهای Windows 10 بطور خودکار روی رایانه کاربر نصب می شود ، این یک خصیصه بد است .
مشکل قضیه این است که برخلاف انچه در سیستم عاملهای قبلی ویندوز " windows " وجود داشت ، Windows 10 به کاربر این انتخاب را نمی دهد که چه زمانی ، کدام بروزرسانی روی رایانه نصب شود . حال اگر میکروسافت یک بروزرسانی جدید ایجاد کند چه کاربر بخواهد چه نخواهد این بروزرسانی روی رایانه وی نصب می شود ، این مسئله می تواند مشکلاتی برای رایانه بوجود بیاورد مثلا باعث خراب شدن درایوهای جانبی مانند چاپگر شود .
این ترس را در واقع خود میکروسافت ایجاد کرد . زمانیکه کاربر قبول می کند Windows 10 را روی رایانه خود نصب کند ، باید در بخش توافق نامه نصب EULA ، بخش بروزرسانیها را مطالعه کند . نرم افزار بطور خودکار بروزرسانیهای برنامه ها یا سیستم کاربر را جستجو ، دانلود و نصب می کند . کاربر بروزرسانیها را تنها از میکروسافت یا یک منبع مطمئن دریافت می نماید و میکروسافت سیستم کاربر را با نصب بروزرسانیها ، ارتقاء می دهد . با قبول کردن این توافقنامه ، کاربر در واقع پذیرفته است که بروزرسانیها بطور خودکار روی سیستم وی نصب شود .
حقیقت : پزیرش خودکار بروزرسانیهای Windows 10 خصیصه بدی نیست ، به روشهای زیادی می توان از بروز مشکلات ناشی از این امر جلوگیری کرد .
حقیقت دارد که اگر کاربر نسخه خانگی ویندوز 10 (Windows 10 Home edition) را داشته باشد ، در زمینه نصب بروزرسانیهای Windows 10 اختیاری ندارد – میکروسافت بروزرسانیها را ارسال و سیستم کاربر انها را نصب می کند .
اما اگر کاربر نسخه حرفه ای Windows 10 را داشته باشد (Windows 10 Pro) در این زمینه حق انتخاب دارد . کاربر می تواند انجام بروزرسانیها را برای چندین ماه به تعویق اندازد . کاربر باید  به مسیر Settings / Update & security / Windows Update / Advanced options برود و در گزینه "Choose how updates are installed" ، گزینه "Defer upgrades." را فعال سازد . در این حالت انجام هر بروزرسانی به مدت چندین ماه به تعویق می افتد ، بعد از اتمام این زمان Windows 10 بروزرسانها را نصب می کند . مزیت این روش در این است که اگر یک بروزرسانی نادرست وجود داشته باشد ، قبل از نصب شدن برروی سیستم کاربر اصلاح می شود . تنها استثنا بروزرسانیهای امنیتی هستند که بدون تعویق روی سیستم کاربر نصب می شوند .

  کاربران Windows 10 Pro می توانند انجام بروزرسانی های سیستم عامل را  چندین ماه به تعویق بیندازند .      
بروزرسانی های خودکار روی تمام نسخه های Windows 10 Enterprise نصب نمی شود . باوجود اینکه در Windows 10 خانگی گزینه تعویق بروزرسانی "Defer upgrades"  وجود ندارد ، راه هایی مخفی موجود است که کاربر می تواند با استفاده از انها انجام بروزرسانی ها را به عقب بیندازد . اگر کاربر در تنظیمات Windows 10 لحاظ کند که ازاتصال بررسی شده " metered connection" استفاده می کند ، تنظیماتی که در ان کاربر پهنای باند شبکه خود را تعییر می دهد ، می تواند انجام به روزسانیها را به تعویق بیندازد ( این امر تنها زمانی ممکن است که کاربر به شبکه وای فای متصل باشد ، درصورتیکه از کابل اترنت استفاده شود این امکان وجود ندارد ) حتی اگر از نسخه خانگی  استفاده کند . به این منظور باید به مسیر Settings / Network & Internet / Advanced options رفت و گزینه "Metered connection" را فعال کرد .
هنگامیکه این کار انجام شد ، ویندوز اپدیت " Windows Update" به کاربر می گوید که چه زمانی یک بروزرسانی اماده است اما این بروزرسانی را دانلود و نصب نمی کند . کاربر می تواند به اختیار خود با کلیک کردن روی گزینه دانلود که درزیر ان بروزرسانی خاص قرار دارد ، بروزرسانی را دانلود و نصب کند . بروزرسانیهای امنیتی  در این حالت هم بدون دادن دسترسی به کاربر انجام می شود .
همچنین می توان درصورتیکه یک بروزرسانی خاص مشکلاتی را بوجود اورد ان را پاک کرد . برای این کار باید به مسیر Settings / Update & security / Advanced Options / View your update history / Uninstall updates رفت و هربروزرسانی که موردنظر است را پاک کرد .
  Windows 10 کاربر را قادرمی سازد بروزرسانیهای مشکل دار را پاک کند.
درواقع میکروسافت به یک ابزار مخفی مجهز است که به بررسی اینکه ایا بروزرسانی نصب شده مشکلی دارد یا خیر می پردازد، این ابزار درصورتیکه تشخیص دهد یک بروزرسانی مشکل ایجاد کرده است ان را پاک و از ارائه مجدد ان جلوگیری می کند ( توضیحات این ویژگی در پایین این صفحه قرار دارد . ) .
باید گفت که نصب بروزرسانیهای امنیتی روی سیستم کاربران بطور خودکار یک مزیت است . نه تنها این مزیت ، رایانه ها را ایمن تر می سازد بلکه یک حالت ایمنی کلی ایجاد می کند . محافظت از رایانه شخصی یک کاربر نه تنها برای ان شخص مفید است بلکه از دسترسی هکرها به ان رایانه جلوگیری می کند .
اما می توان گفت که بله نصب بروزرسانیهای غیرامنیتی بطور خودکار یک عیب به شمار می اید مخصوصا زمانیکه این بروزرسانی مشکلاتی ایجاد کند ، در هرحال باید بیاد داشت که می توان این بروزرسانیها را پاک کرد .
نگرانی سوم : استفاده از شبکه سازی جفت جفت (peer-to-peer networking) توسط میکروسافت برای بروزرسانی ویندوز ، سرعت شبکه کاربر را کاهش می دهد .
میکروسافت در Windows 10 از حیله هایی از برنامه های شبکه سازی جفت جفت نظیر بیت تورنت (BitTorrent) برای توزیع کارامدتر بروزرسانیها استفاده کرده است . نه تنها هر کاربر می تواند بروزرسانیها را از سرور مرکزی دریافت کند بلکه بروزرسانیها از یک رایانه به رایانه شخصی دیگر نیز منتقل می شود . این امر کاربران شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) را با این ترس مواجه کرده است که راندمان شبکه سازی کاهش می یابد .
حقیقت : Windows 10 از شبکه سازی جفت جفت برای توزیع بروزرسانیها استفاده می کند اما می توان این قابلیت را غیرفعال کرد ، درواقع ممکن است یک انشعاب دیگر باعث کم شدن کارایی شبکه کاربر شود .
همانطور که میکروسافت در بخش سوالهای متداول در مقاله ای باعنوان بهبود انتقال بروزرسانیهای ویندوز گفت ، وقتی که کاربر یک بروزرسانی یا برنامه را از فروشگاه ویندوز (WINDOWS STORE) دانلود می کند ، ممکن است کل فایل یا بخشی از ان از یک رایانه شخصی دریافت گردد و رایانه کاربر هم به رایانه فرستنده فایلی را بفرستد.
باید در ذهن داشت که تنها پهنای باند اپلود کاربر با ارائه فایل به دیگر رایانه ها تحت تاثیر قرار می گیرد و این موضوع پهنای باند دانلود را با مشکل مواجه نمی کند .
میکروسافت اولین شرکتی نیست که از این فناوری استفاده می کند ، بیت تورنت و مدیا استریمینگ سرویس پاپ کورن تایم (media-streaming service Popcorn Time) که محبوبیت زیادی دارند نیز از این ویژگی استفاده می کنند . تا یک سال پیش اسپاتیفای موزیک استریمینگ سرویس (Spotify music-streaming service) از فناوری جفت جفت برای ارسال موسیقی به برنامه های دسکتاپ (desktop application ) خود استفاده می کرد . همچنین گفته می شود نتفلیکس (Netflix) هم از فناوری جفت جفت برای ارسال فیلم استفاده می کند .
باید توجه داشت که میکروسافت برای ارائه بروزرسانیها تنها از سرور میکروسافت استفاده می کند . میکروسافت به خبررسانی کامپیوتر وورد (Computerworld) گفته است که دانلود بروزرسانیهای Windows 10 از ویندوزاپدیت (Windows Update) انجام می شود .
در Windows 10 قابلیت جفت جفت بطور پیش فرض فعال است اما کاربر می تواند این قابلیت را کاملا غیرفعال کند یا به نحوی تنظیم سازد که بروزرسانیها را از این طریق دریافت کند اما فایلی ارسال نشود .
 کاربرمی تواند بروزرسانیهای جفت جفت را غیرفعال و یا نحوه عملکرد آن   را تنظیم سازد .
برای غیرفعال سازی کامل قابلیت جفت جفت کاربر باید مسیر Settings / Update & security / Windows Update / Advanced options / Choose how updates are delivered را دنبال کند . در این حالت بروزرسانیها از سرور میکروسافت دریافت می شود و رایانه کاربر هیچ فایلی را به رایانه دیگری نمی فرستد .
اگرچه می توان از قابلیت جفت جفت برای کاهش پهنای باند اینترنت استفاده کرد ، برای این منظور باید این ویژگی را تنها به شبکه کاربر متصل ساخت . با این کار دیگر رایانه ها بروزرسانیها را تنها از رایانه اول دریافت می کنند . این امر باعث می شود مصرف اینترنت درمجموع کاهش یابد .
برای دریافت بروزرسانیها از این طریق ( و ندادن ان به رایانه های دیگر ) باید تنظیمات را درحالت فعال باقی گذاشت و گزینه "PCs on my local network." را انتخاب کرد . با این کار رایانه کاربر بروزرسانیها را تنها از خود به رایانه دیگرمی فرستد .
نگرانی چهارم : Windows 10 از نظر نگه داشتن تنظیمات شخصی مشکل دارد .
اگر عبارت "Windows 10 privacy nightmare"  را درسایت گوگل (Google) جستجو کنید بیش از 8.4 میلیون نتیجه دریافت می کنید . هشدارهای نویسنده با تیتر " ویندوز 10 ، مردابی از تنظیمات خصوصی که باید اصلاح شود " "Windows 10 is currently a privacy morass in need of reform." نیز در میان این یافته هاست . تنها نویسنده این نظر را ندارد . علاوه بر این یکی از نویسندگان گفته است windows 10 ، HIPAA ( قانون قابلیت حمل و جوابگویی بیمه سلامت فدرال ) را نقض کرده است .
بیشتر نگرانیهایی که در زمینه تنظیمات پیش فرض خصوصی Windows 10 وجود دارد ، دراثر استفاده از گزینه " express install option  " در هنگام نصب ، ایجاد می شوند . این گزینه های پیش فرض باعث می شود که Windows 10 ، اطلاعات مخاطب و تقویم کاربر را به سرور میکروسافت بفرستد . در این حالت یک ادرس تبلیغاتی" advertising ID " برای کاربر ایجاد می شود که از طریق اینترنت قابل ردگیری است و هنگام استفاده از برنامه های ویندوز ؛  مکان ، ضربه کلید و داده های صوتی کاربر را به سرور میکروسافت می فرستد و نشان می دهد . در مجموع این وضعیت بصورت یک کابوس برای کاربرانی که دوست دارند تنظیمات خصوصی انها مخفی بماند بروز می کند .
حقیقت : با تغییر تنظیمات ، کاربر می تواند از اطلاعات خود محافظت کند .
Windows 10 تنها برنامه ای نیست که چنین وضعیتی را ایجاد می کند . رخ دادن چنین وضعیتی در حال حاضر بسیار معمول است ، بسیاری از برنامه ها نظیر سیستم عاملهای گوشی همراه ، جستجو در سایت گوگل و ... وضعیتهای مشابهی را ایجاد می کنند . بطور مثال سیری (Siri) برای ارائه سرویسهای خصوصی مانند ارائه اطلاعات در مورد شرایط اب و هوای محلی و یا محل نزدیکترین رستوران ، در ردیابی مکان و تنظیمات کاربر مانند ویژگی کورتانا ویندوز 10 " Windows 10's Cortana " عمل می کند .
درواقع هرزمانی که کاربری از رایانه استفاده می کند در ازای انجام ساده تر کارها ، اطلاعات خصوصی خود را ارائه می دهد . حقیقت دارد که Windows 10 اطلاعات شخصی را نشان می دهد اما اگر کاربر از این وضعیت ناراضی است می تواند به روشهای مختلف تنظیمات شخصی را تغییر دهد و به این مشکل پایان دهد .
تنظیمات Windows 10 لیست وسیعی از موضوعات را دربر می گیرد که کاربر را قادر می سازد عملکرد کورتانا ، دوربین و ... را تغییر دهد .
برای ایجاد تغییرات باید از Settings / Privacy شروع کرد . در این مرحله در یک منو ، در سمت چپ ، موضوعات زیادی گنجانده شده است که از طریق ان کاربر می تواند تنظیمات زیادی را برای تقویم ، دوربین و کورتانا تغییر دهد . در این منو موضوعات فراوانی قرار دارد که نویسنده تنها به مهمترین انها می پردازد .
ادرس تبلیغاتی : باید از General topic شروع کرد . از این قسمت به میکروسافت گفته می شود در برنامه ها و اینترنت از ادرس تبلیغاتی کاربر استفاده نکند . تنظیمات دیگری را نیز می توان از این قسمت تغییر داد مثلا اینکه به Windows 10 گفته شود داده های تایپ شده کاربر را به میکروسافت نفرستد . اگر تنظیمات شخصی اهمیت زیادی برای کاربر داشته باشد ، کاربر می تواند از این قسمت همه تنظیمات را ( بجز اسمارت اسکرین فیلتر (SmartScreen Filter ) که از کاربر در مقابل کلاهبرداری ها و سرقت اطلاعات محافظت می کند ) غیرفعال سازد .
ردیابی مکان : در بخش مکان (Location) کاربر می تواند ردیابی مکان را کاملا غیرفعال و سوابق مکانی خود را پاک سازد . ( توجه در صورت غیرفعال سازی این گزینه کورتانا غیرفعال می شود . )
اما اگر کاربر بخواهد برای استفاده از برخی از برنامه ها مانند اعلام شرایط اب و هوایی از این قابلیت استفاده کند باید این ویژگی را فعال باقی گذارد و به پایین صفحه ، به قسمت "Choose apps that can use your location" برود و برنامه هایی را که باید از مکان وی استفاده کنند را انتخاب کند .
کورتانا : اگر کاربر نسبت به همه اطلاعاتی که کورتانا درباره وی تهیه می کند بسیار محتاط باشد باید این قابلیت را غیرفعال کند . باید در قسمت پایین سمت چپ صفحه روی گزینه " Windows 10 search box " کلیک  کرد ، پس از این لیستی با 5 موئلفه ظاهر می شود . کاربر باید گزینه نوت بوک " Notebook" ( سومین گزینه از بالای لیست ) را انتخاب کند و به بخش تنظیمات وارد شود .
از این قسمت کاربر می تواند کورتانا را کاملا غیرفعال یا ویژگیهای موردنظر خود را انتخاب نماید . مثلا یکی از کارهایی که کورتانا بصورت پیش فرض انجام می دهد این است که اطلاعات ایمیل کاربر را بررسی کند و به او یک هشدار برای یاداوری زمان پرواز او بفرستد . غیرفعال سازی این ویژگی از این قسمت انجام می شود .
دور سنجی (Telemetry) : یک سری از تنظیمات شخصی وجود دارد که کاربر نمی تواند انها را بطور کامل غیرفعال سازد . Windows 10 بطور مخفیانه اطلاعاتی را در زمینه نحوه استفاده از سیستم عامل ، مثلا اینکه کاربر از چه برنامه ای بیشتراستفاده می کند ، جمع اوری می سازد همچنین عکسهایی فوری از حافظه گرفته و به سرور میکروسافت می فرستد . میکروسافت معتقد است همه این اطلاعات که برای او دورسنجی نام دارد برای بهبود Windows 10 ، سخت افزارها و سرویسهای مرتبط با این سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد .
کاربر ناحدی می تواند نوع اطلاعاتی را که قابلیت دور سنجی Windows 10 درمورد او ارسال می کند را تعیین سازد . برای این کار کاربر باید به مسیر Settings / Privacy / Feedback & diagnostics برود . زیر سرفصل "Diagnostic and usage data" تنظیماتی با عنوان "Send your device data to Microsoft." ارائه شده است . این بخش بطور پیش فرض در حالت کامل " Full" قرار دارد که بیشترین میزان اطلاعات را به سرور میکروسافت می فرستد . می توان این تنظیمات را در حالت پایه " Basic" ( که کمترین میزان اطلاعات را جمع اوری می کند ) ، یا بهبود یافته " Enhanced" ( که میزان متوسطی از اطلاعات را ارسال می کند ) قرار داد .
می توان نوع اطلاعات دورسنجی که توسط سرور میکروسافت دریافت می   شود را تعیین کرد .
طبق اطلاعات موجود در بخش سوالات متداول میکروسافت ، در حالت پایه تنها اطلاعاتی جمع اوری می شود که برای عملکرد ویندوز حیاتی هستند ، همچنین ممکن است برخی از ویژگیها یا برنامه ها عملکرد درستی نداشته باشند یا اصلا کار نکنند .
در حال بهبود یافته اطلاعات بیشتری از قبیل تعدد یا میزان استفاده از یک برنامه یا ویژگی و برنامه ای که بیشترین استفاده را داشته است ، ثبت می شود اما درحالت کامل سرور اطلاعاتی نظیر فایل سیستمها یا عکسهای گرفته شده از حافظه را دریافت می کند. ممکن است زمانیکه کاربر درحال کار بایک سند است برای ان سند مشکلی بروز کند ،  این اطلاعات ممکن است بطور اتفاقی بخشی از این سند باشد .
اما در هرحال میزانی از اطلاعات به میکروسافت فرستاده می شود . طبق گزارش خبرنگار کامپیوتر وورد می توان این ویژگی را بطور کامل در Windows 7 یا Windows 8.1 غیرفعال ساخت .
نتیجه چیست ؟ اگر کاربر بخواهد از Windows 10 استفاده کند ، میکروسافت مانند بسیاری از سرورهای انلاین اطلاعاتی را درمورد وی جمع اوری می کند . اما از نظر نویسنده این وضعیت یک کابوس برای اطلاعات شخصی نیست .
سخن آخر :
برخی از ویژگیهای Windows 10 ابهامات و نگرانیهای زیادی را بوجود اورد . برخی از این ابهام و نگرانیها صحت دارد ، بطور مثال Windows 10 بطور پیش فرض اطلاعات زیادی را درمورد کاربر جمع اوری می کند، همچنین واقعیت دارد که کاربران نسخه خانگی Windows 10 باید همه بروزرسانیها را قبول کنند مگر اینکه برای به تعویق انداختن انها به راهکارهای مخفی متوسل شوند ، علاوه براین درست است که میکروسافت می تواند بهتر توضیح دهد که چگونه تنظیمات پیش فرض توسط کاربر نغییر کند یا در هنگام نصب Windows 10 چه تغییراتی ایجاد شود .
 اما دیگر نگرانیها تنها شایعه هستند . در بیشتر حالتها کاربر می تواند تنظیمات را به نحوی تغییر دهد که سیستم عامل بیشتر طبق سلایق او کار کند . همچنین این مسئله که وای فای سنس رمز کاربر را به دوستان دوست وی هم ارائه می دهد ، داستانی بیش نیست .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر