10 شرکت برترارائه کننده سرویسهای بک آپ آنلاین

10 شرکت برترارائه کننده سرویسهای بک آپ آنلاین

10 شرکت برترارائه کننده سرویسهای بک آپ آنلاین

اگر یک موسسه تجاری یا سازمان تازه شروع به کار کرده باشد و یا حتی اگراین موسسه یک شبکه IT فعال با ساختار پیچیده  باشد ، باید برای این مجموعه یک سرویس بکاپ انلاین درنظر گرفت . با استفاده از سرویسهای ذخیره سازی ابری می توان مطمئن بود که اطلاعات از تهدیدهای مختلف نظیر پاک شدن اطلاعات بطور اشتباه توسط کارمندان ، مشکلات سخت افزاری یا دسترسی گسترده به سیستم در امان هستند .
قبل از انتخاب یک سرویس بکاپ انلاین برای یک سازمان باید به نکاتی که برای کاربر بعنوان یک متخصص فناوری اطلاعات (IT) یا مالک موسسه تجاری مهم است ، توجه داشت .  در این نوشتار بمنظور کمک به کاربر به توضیح مهمترین ویژگیهای یک سیستم بکاپ انلاین همچنین معرفی و مقایسه10 ارائه کننده سرویس بکاپ ذخیره سازی ابری برای موسسه های تجاری پرداخته شده است .
-    ظرفیت ذخیره سازی
ذخیره سازی یکی از مهمترین ویژگیهای یک سرویس بکاپ ابری تلقی می شود . دانستن میزان واقعی اطلاعات یک سازمان و درنظرگرفتن فضای اضافی مهم است . هزینه برخی از سرویسها بر مبنای میزان حجم اطلاعات ( GB یا TB ) ، تعداد دستگاه هایی که بکاپ می شوند ( رایانه یا گوشی همراه ) و یا ترکیبی از این دوحالت محاسبه می شود .
-    ویژگیهای بکاپ انلاین
سرویسهای بکاپ ابری ویژگیهای زیادی برای یک سازمان تجاری به ارمغان می اورد . برای داشتن یک انتخاب مناسب باید دانست چه ویژگیهای برای کاربر و سازمان حائز اهمیت است . یکی از مهمترین مشخصه ها ، نحوه تهیه بکاپ اطلاعات در سرور می باشد . اکثر سرویسها ، سیستم عاملهای شناخته شده نظیر ویندوز (Windows ) ، ایکس (X) و سیستم عاملهای گوشی همراه نظیر  iOS ، و اندروید (Android) را بکاپ می کنند اما درصورتیکه از سیستم عامل دیگری در شبکه استفاده می شود باید اطمینان حاصل کرد که سرویس بتواند سیستم عامل را پشتیبانی کند .
در برخی از سرویسها ، بکاپ افزایشی (incremental) یا پیوسته (continuous) ارائه می شود به این معنا که تنها از فایلهایی که اخیرا تغییریافته اند بکاپ گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که در کنار کنترل استفاده از پهنای باند (Bandwidth ) یک بکاپ جدید نیز ایجاد شده است . در بسیاری از سرویسها برای فایلی که اپلود (Upload) می شود محدودیت اندازه وجود دارد ، در برخی دیگر از سرویسها کاربر می تواند برای بکاپ گیری زمان بندی ایجاد کند تا در فواصل زمانی ثابت در ساعاتی که میزان کار کم است از اطلاعات بکاپ گرفته شود و پهنای باند حفظ گردد . علاوه بر این در برخی از سرویسها می توان نسخه های مختلفی از یک فایل ایجاد کرد ؛ به این معنی که اگر تغییری در یک فایل ایجاد شود نسخه های قبلی فایل موجود باشد تا کاربر بتواند فایل را به حالت اولیه برگرداند .
دیگر ویژگیها ، ابزارهایی هستند که دسترسی از فاصله دور را با استفاده از برنامه های گوشی همراه و یا وب سایت برای کاربر ممکن می سازد . با استفاده از این ابزار کاربر می تواند از هر سازمانی به اطلاعات دسترسی داشته باشد و یا می توان هنگامیکه شبکه قطع است کارهای عادی را در جایی دیگر انجام داد . علاوه بر این برخی از سرویسها ابزار اشتراک سازی یا همکاری ارائه می دهند که چند کاربر را قادر می سازد در یک زمان به فایل دسترسی داشته باشند ، درنتیجه نیازی به ارسال نسخه های مختلف از یک فایل نیست .
-    امنیت
وقتی از امنیت بحث می شود باید دانست چه معیاری برای سازمان اهمیت دارد . هنگام انتخاب یک سرویس ارائه کننده بکاپ انلاین ، کاربر باید به خدمات امنیتی سرویس در زمینه محافظت از اطلاعات نیز توجه کند . ویژگیهایی نظیر ارائه اتصال ایمن هنگام انتقال اطلاعات (نظیر 128-bit SSL) و رمزگذاری اطلاعات هنگام سپردن اطلاعات به سرور ذخیره سازی ابری باید مدنظرباشند .
دربرخی از سرویسها رمزگذاری بصورت یک گزینه در تنظیمات شخصی ارائه شده است به این نحو که رمزی که برای حفاظت از اطلاعات تعیین شده است به سرور ذخیره سازی ابری منتقل نمی شود و تنها در محیطی که کاربر تعیین می کند قرار می گیرد . مزیت این ویژگی در این است که اگر به سرور سازمان تجاوز شود اطلاعات مخفی باقی می مانند اما اگر کاربر رمز اطلاعات را گم کند حتی شرکت ارائه کننده سرویس ذخیره سازی ابری هم نمی تواند دسترسی مجدد برای کاربر ایجاد سازد .
ژئوداپلیکیشن (geo-duplication) ویژگی دیگری است که درخصوص امنیت باید مدنظر قرار گرفته شود . در این ویژگی دونسخه از اطلاعات در دوسرور شرکت ارائه کننده سیستم ذخیره سازی ابری ایجاد می شود تا درصورتیکه یکی از سرورها با مشکل روبرو شد اطلاعات کاربر قابل دسترس و امن باقی بماند .
-    پشتیبانی مشتری
پیاده سازی سرویس بکاپ انلاین روی یک ساختار شبکه ای ، فرایند ساده ای نیست . درنتیجه  بهتراست  از مزیت سیستم پشتیبانی مشتری که توسط شرکت ارائه می شود استفاده کرد . کاربر باید همه سیستمهای پشتیبانی از روشهای ساده پشتیبانی( نظیر پشتیبانی از طریق پست الکترونیکی (email) و تلفن ) گرفته تا سرویسهای پیشرفته ای مانند لیو چت (live chat) ، پشتیبانی 24/7 ، فیلم اموزشی یا وب سایت را مدنظر قرار دهد  تا بتواند سیستم خود را بسادگی به بکاپ انلاین مجهز کند .
حال با داشتن اطلاعات بهتری در زمینه ویژگیهای سرویس بکاپ انلاین به بررسی بهترین سرویسهای بکاپ ابری انلاین و مقایسه انها برای متخصصان IT و تاجران می پردازیم .
بهترین سرویس بکاپ ابری برای یک موسسه تجاری
قبل از خواندن مطالب زیر باید دانست که یک ارائه کننده سرویس بکاپ انلاین که برای هر وضعیت یا موسسه تجاری مناسب باشد وجود ندارد . اطلاعات زیر راه را به کاربر نشان می دهد که چگونه ارزیابی یا بررسی خود را شروع کند و یک انتخاب اگاهانه داشته باشد . بازهم با وجود این مقایسه و ارزیابی ، بهترین گزینه را نیازهای سازمان تعیین می کند .
همچنین باید توجه داشت که سرویسهای بعضی از شرکتهای زیر برای شرکتهای کوچکتر و برخی دیگر برای شرکتهای بزرگتر مناسب است . لب کلام این که برای هر وضعیت یک گزینه انتخاب وجود دارد . در این بررسی روی 4 ویژگی از قبیل ظرفیت ذخیره سازی ، ویژگیهای بکاپ ، امنیت و پشتیبانی مشتری تاکید بیشتری شده است .
بلک بلیز (BackBlaze)
بلک بلیز برای همه اطلاعات ازجمله اطلاعاتی که در هاردهای جانبی ذخیره شده اند بکاپ نامحدود تهیه می کند ، در این سیستم پردازشگر دسکتاپ (desktop client) بطور خودکار از همه فایلها بکاپ می گیرد . نرم افزار بلک بلیز کاربر را قادر می سازد با توجه به ویژگیهایی نظیر زمانبندی ، بسامد و برگرداندن فایلها ، برخی از اطلاعات را حذف کند . بلک بلیز برنامه های برای سیستم عامل اندروید و iOS ، برنامه گوشی همراه دارد در نتیجه کاربر می تواند از هرجایی به اطلاعات دسترسی داشته باشد. با این وجود بلک بلیز اطلاعات را در دستگاه های گوشی همراه همگام سازی نمی کند و برای میزان دانلود گوشی همراه محدودیت 30MB اعمال می سازد . بلک بلیز اطلاعات را قبل از اپلود سازی با SSL با استفاده از AES-128 bit رمزگذاری می  کند . در این سیستم همچنین می توان رمز شخصی برای اطلاعات تعیین کرد . برای دریافت پشتیبانی کاربران می توانند از تورهای اموزشی ، بخش سوالات متداول (FAQ ) ( با استفاده از وب سایت بلک بلیز) ، لیوچت و ایمیل استفاده کنند . در این سیستم امکان ارائه پشتیبانی از طریق تلفن وجود ندارد .
بلک بلیز هزینه سرویسها را براساس تعداد دستگاه ها تعیین می کند و مهمترین مزیت ان سادگی و ارزش این سیستم برای موسسه های تجاری است .
کربونیت (Carbonite)
ظرفیت ذخیره سازی در این سیستم از 250GB شروع می شود . کاربر در صورت گرفتن 12 TB ظرفیت ذخیره سازی ، 100 GB فضای ذخیره سازی رایگان دریافت می کند . در این سیستم بصورت انی (real-time ) از فایلها بکاپ تهیه می شود . کاربران نیز می توانند درهنگام داشتن دسترسی به اطلاعات بصورت انی از فایلها بکاپ تهیه کنند . کربونیت در دستگاه هایی که به ویندوز مجهز هستند نسخه های مختلفی از یک فایل تهیه می کند ، نرم افزارهای مدیریتی این سیستم گزینه های فراوانی را در اختیار کاربر قرار می دهد و با استفاده از برنامه های گوشی همراه می توان اطلاعات گوشیهای همراه اندروید را همگام سازی کرد . کربونیت هنگام انتقال اطلاعات از 128 SSL و بعد از ذخیره سازی از 128-bit AES برای رمزگذاری استفاده می کند . در این سیستم اطلاعات مازاد در همان مرکز اصلی داده ها ذخیره می شود . کاربران می توانند برای پشتیبانی از ایمیل ، لیوچت ، FAQ و فیلمهای اموزشی موجود در وب سایت کربونیت استفاده کنند . کربونیت همچنین کاربر را قادر می سازد اطلاعات را سریعا از طریق ایمیل دریافت کند . در این سیستم هزینه ها براساس ظرفیت ذخیره سازی تعیین می شود . در نهایت می توان گفت اگرچه هزینه سرویسهای کربونیت درمقایسه با دیگر رقبا کمی گرانتر است ،علاوه بر امنیت و پشتیبانی گزینه های فراوانی به کاربر ارائه می شود .
کرش پلن پرو (CrashPlan Pro)
کرش پلن پرو برای انواع فایلها بکاپ نامحدود تهیه می کند . در این سیستم می توان با استفاده از برنامه دسکتاپ و درگاه وب بطور پیوسته از فایلها بکاپ گرفت . متخصصان IT می توانند با استفاده از پنلهای کنترل مدیریتی نسخه های بکاپ را کنترل و طبقه بندی کنند ، همچنین با استفاده از برنامه کرش پلن که برای گوشی همراه ساخته شده است ازمکانهای مختلف به فایلها دسترسی داشته باشند . بمنظور تامین امنیت ، کرش پلن از رمزگذاری 448-bit Blowfish و 128-bit AES استفاده می کند . همچنین از فایلها بعد از ذخیره سازی دربرابر ویروسهای رایانه ای محافظت می شود . کاربران می توانند برای دریافت پشتیبانی از ایمیل ، لیوچت ، تلفن و پایگاه داده های FAQs موجود در سایت استفاده کنند . کرش پلن هزینه ها را برمبنای تعداد دستگاه ها تعیین می کند و بدلیل ارائه ظرفیت نامحدود و مدیریت اسان از طریق پردازشگر دسکتاپ گزینه ای عالی برای انواع موسسه های تجاری محسوب می شود . اگرچه در این سیستم نمی توان با استفاده از گوشی همراه دسترسی کاملی به اطلاعات داشت .
دراپ باکس تجاری (Dropbox For Business)
دراپ باکس تجاری برای 5 کاربر ،  5 TB فضای ذخیره سازی ایجاد می سازد ، کاربران می توانند درصورت نیاز 5 TB دیگرنیزفضا دریافت کنند . برای این سیستم مانند سیستم دراپ باکس کاربران شخصی (Dropbox for personal users) ، یک برنامه دسکتاپ (desktop app ) درنظر گرفته شده است که یک پوشه اشتراک همگام با سیستم ذخیره سازی ابری ایجاد می کند . علاوه براین می توان با استفاده از برنامه های گوشی همراه این سیستم ، اطلاعات را طبقه بندی کرد و تغییر داد . دراپ باکس با سرویسهای اینترنت گوناگون نیز کار می کند . اطلاعات با استفاده از SSL منتقل و با استفاده از 256-bit AES رمزگذاری می شوند . با استفاده از دراپ باکس کاربر می تواند از تایید دو مرحله ای (two-step (multi-factor)) بهره ببرد . برنامه دسکتاپ ، کاربران اصلی را قادر می سازد فهرست دسترسی را مشاهده و از مکانهای مختلف دسترسی دیگر کاربران را مسدود سازند . کاربران می توانند با استفاده از ایمیل ، تلفن و مرکز امدادرسانی انلاین پشتیبانی دریافت کنند . هزینه سرویس دهی در سیستم دراپ باکس براساس میزان ظرفیت ذخیره سازی و تعداد کاربران تعیین می شود . دراپ باکس تجاری گزینه خوبی برای موسسه های کوچک تجاری و مکانهایی که در ان برهمکاری کاربران تاکید می شود ، است . بزرگترین مزیت دراپ باکس اشنا بودن تعداد زیادی از کاربران با نحوه عملکرد این سیستم می باشد .
گوگل اپلیکیشن فور وورک (Google Apps For Work)
این سرویس به کاربرانی که تعداد انها بیش از 5 نفر است ، فضای نامحدودذخیره سازی ارائه می دهد . همانند گوگل درایو شخصی (Google Drive for personal users) ، در این سیستم نیز امکان به اشتراک گذاری و هماهنگ سازی اطلاعات از طریق سازمان و پایگاه های داده ها (Platform) وجود دارد . تنها اطلاعات خاصی که با گوگل درایو به اشتراک گذاشته شده است در سیستم ذخیره سازی ابری اپلود می شود . در این سیستم برنامه ها و سرویسهای زیادی برای همکاری کاربران درنظر گرفته شده است . اطلاعات با استفاده از SSL منتقل و با استفاده از 128-bit AES رمزگذاری می شود . همچنین کاربران می توانند از تایید دو مرحله ای استفاده کنند . بمنظور پشتیبانی کاربران اصلی می توانند از پشتیبانی تلفنی 24/7 ، ایمیل ، چت ، پایگاه های داده ها و مراکز اطلاع رسانی بزرگ انلاین استفاده کنند . در این سیستم قیمت سرویسها براساس تعداد کاربران و فضای ذخیره سازی تعیین می شود . در دنیای ذخیره سازی ابری ،گوگل اعتبار زیادی دارد ، دلیل این امر کاربرد اسان و اهمیت این سیستم برای موسساتی است که برروی همکاری میان کارمندان تاکید زیادی می کنند .
ای درایو بیزنس (iDrive Business)
ظرفیت ذخیره سازی ای درایو برای موسسه های تجاری از 250GB  تا 12.5TB متغیر است. در این سیستم می توان از اطلاعات بصورت پیوسته و یا بصورت فیزیکی از طریق انتقال اطلاعات توسط کاربر به ای درایو ، بکاپ گرفت . با استفاده از برنامه های گوشی همراه می توان به اطلاعات دسترسی داشت و گوشی های همراه را همگام سازی کرد همچنین از تغییرات ایجاد شده در فایلها باخبر شد . اطلاعات هنگام انتقال و ذخیره سازی ، با استفاده از 256-bit AES رمز گذاری می شود و سیستم می تواند یک کلید شخصی به کاربر ارائه دهد . کاربران اصلی می توانند با استفاده از ایمیل ، تلفن و لیوچت به پشتیبانی 24/7 دسترسی داشته باشند . ای درایو هزینه ها را براساس میزان ظرفیت ذخیره سازی محاسبه می کند و به مشتریان پشتیبانی همه جانبه بسیار خوبی ارائه می دهد اما محدودیت میزان ذخیره سازی این سیستم می تواند برای برخی از موسسه های تجاری نگران کننده باشد .
موزی پرو (MozyPro)
موزی پرو تا 1 TB فضای ذخیره سازی در اختیار کاربران می گذارد که می توان با دریافت فضای بیشتر این فضا را به فضای ذخیره سازی موزی اینترپرایس ( MozyEnterprise ) ارتقاء داد . در این سیستم امکان تهیه بکاپ بصورت انتخابی (Selective) ، افزایشی و خودکار وجود دارد و می توان با استفاده از برنامه های گوشی همراه به اطلاعات دسترسی داشت و انها را همگام سازی کرد  . اطلاعات با SSL transfer اپلود و به انتخاب کاربران با 256 AES یا 448 Blowfish key رمزگذاری می شود . کاربران می توانند با استفاده از تلفن ، لیوچت ، پایگاه اطلاع رسانی و تورهای انلاین ، پشتیبانی 24/7 دریافت کنند ، قیمت سرویسها نیز براساس ظرفیت ذخیره سازی تعیین می شود . موزی پرو یک پشتیبانی عالی و لیستی از برنامه های خوب برای گوشی همراه در اختیار کاربر می گذارد اما محدودیت 1TB این سیستم می تواند برای سازمانهای بزرگ مانعی تلقی شود .
نکستیوا (Nextiva)
با استفاده از نکستیویا می توان از فضای ذخیره سازی نامحدود و بکاپ پیوسته و  بکاپ کاملا طبقه بندی شده  بهره برد اما اندازه فایل در این سیستم به 4GB محدود شده است . در این سیستم می توان با استفاده از برنامه های گوشی همراه نکستیویا به اطلاعات دسترسی داشت و گوشی های همراه را همگام سازی کرد اما امکان تهیه نسخه های گوناگون از یک فایل وجود ندارد . در این سیستم برای ایجاد امنیت از رمزگذاری 128-bit SSL استفاده می شود و اطلاعات اضافی نیز ذخیره می شوند . کاربران اصلی می توانند با استفاده از ایمیل و وب سایتهای اموزشی ( که استفاده از انها اسان نیست ) پشتیبانی دریافت کنند . در این سیستم ظرفیت ذخیره سازی ، میزان هزینه ها را تعیین می کند . نکستیوا یک گزینه خوب برای موسسه های تجاری کوچک که بدنبال یک سرویس بکاپ ساده ابری هستند محسوب می شود .
اپن درایو (OpenDrive)
در اپن درایو فضای نامحدودبرای ذخیره سازی ارائه و قیمتها براساس تعداد دستگاه های موجود تعیین می شود . مشتریان می توانند از بکاپ پیوسته ، مداوم و طبقه بندی شده استفاده کنند همچنین از یک فایل چند نسخه ایجاد نمایند . با استفاده از برنامه گوشی همراه اپن درایو می توان به همه فایلها دسترسی داشت و اطلاعات گوشی همراه را با سیستم ذخیره سازی ابری همگام سازی کرد . اطلاعات با استفاده از 128-bit SSL درهنگام انتقال و همچنین ذخیره شدن در سرور ، رمزگذاری می شود . امکان اعمال کنترل اجرایی برای همه کاربران وجود دارد . در این سیستم اطلاعات در دومرکز داده های اپن درایو ذخیره می گردد . کاربران اصلی می توانند با استفاده از سایتهای اموزشی ، FAQs یا بطور مستقیم درساعات کاری از طریق ایمیل و تلفن پشتیبانی دریافت نمایند . درمجموع اپن درایو عبارتند از یک زیرساخت عالی متناسب با موسسه تجاری و کاربردی اسان برای کارمندان .
شوگرسینک (SugarSync)
خدمات شوگرسینک عبارتند از ارائه 5 TB فضای ذخیره سازی در کنار امکان تهیه بکاپهای پیوسته و گزینه های اجرایی برای ایجاد تغییرات بیشتر . سیستم همچنین کاربر را قادر می سازد 5 نسخه  ازاخرین تغییرات یک فایل را ذخیره سازی کند . برنامه گوشی همراه این سیستم امکان دسترسی به همه اطلاعات و اپلود اطلاعات جدید را فراهم می سازد . بمنظور ایمن سازی ، اطلاعات با استفاده از رمزگذاری TLS منتقل و با استفاده از رمزگذاری 256-bit AES ذخیره می شود . علاوه براین باید درنظرداشت که سیستم اطلاعات را در دو منطقه جغرافیایی جداگانه ذخیره می کند . پشتیبانی در این سیستم از طریق ایمیل و لیوچت صورت می گیرد .دریافت پشتیبانی با استفاده از تلفن ، هزینه های جانبی برای مشتری اعمال می کند . قیمت سرویسهای شوگرسینک براساس تعداد کل کاربران و میزان فضای ذخیره سازی تعیین می شود . اگرچه فضای ذخیره سازی شوگرسینک محدوداست ، سرویسهای این سیستم گزینه خوبی برای موسسات کوچک تجاری و سازمانهایی که امنیت برای انها در اولویت قرار دارد ، محسوب می شود .

tbl1.png

tbl2.png


همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است برای داشتن یک سرویس بکاپ گیری ابری انلاین ، گزینه های مختلفی وجود دارد . 10 شرکت ارائه کننده این سرویسها توسط نویسنده بررسی شده است اما نحوه استفاده از سیستم ذخیره سازی ابری برای تهیه بکاپ گزینه کاربر را تعیین می کند .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر