آموزش ساخت کابل شبکه

آموزش ساخت کابل شبکه

در شبکه‌های محلی از کابل به‌عنوان محیط انتقال و به‌منظور ارسال اطلاعات استفاده می‌گردد. بنابراین یکی از مهم‌ترین و نخستین کارهای سخت‌افزاری در نصب و راه‌اندازی یک شبکه‌ی کامپیوتری محلی، ساختن کابل شبکه است. به این عمل سوکت زدن نیز گفته می‌شود. در ادامه نحوه‌ی ساخت کابل شبکه آموزش داده می‌شود.


در شبکه‌های محلی از کابل به‌عنوان محیط انتقال و به‌منظور ارسال اطلاعات استفاده می‌گردد. بنابراین یکی از مهم‌ترین و نخستین کارهای سخت‌افزاری در نصب و راه‌اندازی یک شبکه‌ی کامپیوتری محلی، ساختن کابل شبکه است. به این عمل سوکت زدن نیز گفته می‌شود. در ادامه نحوه‌ی ساخت کابل شبکه آموزش داده می‌شود.

 
انواع کابل شبکه

در شبکه دو نوع کابل وجود دارد؛ یکی کابل مستقیم (stright) و دیگری کابل کراس (cross over).
از کابل مستقیم برای اتصال end device ها (مثل کامپیوتر) به تجهیزاتی همچون سوییچ و روتر استفاده می‌شود و کابل کراس برای اتصال دو دستگاه end device به هم استفاده می‌شود. اما در حال حاضر به دلیل هوشمند شدن تجهیزات، استفاده از کابل کراس ضروری نیست و خود تجهیزات می‌توانند نوع ارتباط را تشخیص بدهند.

 
لوازم موردنیاز برای ساخت کابل شبکه

برای تهیه‌ی کابل شبکه به لوازم و تجهیزاتی نیاز است که در ادامه توضیح داده می‌شود.
 
کابل شبکه: کابل شبکه در انواع مختلف cat 4،cat5،cat 5e،cat 6 وجود دارد. در شبکه‌های کنونی معمولاً از کابل cat 5 به بالا استفاده می‌شود. یک کابل شبکه دارای ۴ زوج سیم به هم تابیده شده است. این ۸ سیم به رنگ‌های قهوه‌ای، سفید قهوه‌ای، سبز، سفید سبز، آبی، سفیدآبی، نارنجی و سفید نارنجی هستند.
کانکتور RJ-45: یک رابط استاندارد جهت اتصال تجهیزات شبکه است.
Stripper: برای جدا کردن روکش کابل کاربرد دارد.
آچار شبکه: برای پانچ کردن کابل زیر سوکت، کاربرد دارد.
تستر کابل: دستگاهی است که به کمک آن می‌توان صحت کارکرد کابل تهیه‌شده را تشخیص داد.


 
استانداردهای رنگ‌بندی کابل شبکه

ترتیب قرارگیری سیم‌های کابل بر اساس رنگ، دارای دو استاندارد است. برای ساخت یک کابل شبکه stright باید دو سر کابل از یک استاندارد استفاده کنند. به عبارتی ترتیب قرارگیری سیم‌های کابل بر اساس رنگ در دو سرکابل باید دقیقاً مثل هم باشد. در ادامه ترتیب قرارگیری سیم‌ها بر اساس رنگ در دو استاندارد بیان شده است:
استاندارد T-568A
سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفیدآبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای
استاندارد T-568B
سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفیدآبی، سبز، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای

 
نحوه‌ی ساخت کابل شبکه

در ادامه نحوه‌ی ساخت یک کابل شبکه stright آموزش داده می‌شود.
۱- از طریق stripper مقداری از روکش کابل را جدا کنید. به این صورت که کابل را داخل stripper قرار دهید و سپس یک دور stripper را بچرخانید. اما مواظب باشید که به سیم آسیب نرسد.  روکش کابل را خیلی بیشتر از اندازه سوکت جدا نکنید تا سیم خارج سوکت باقی نماند.

۲- سیم‌هایی که دو به دو به‌هم‌پیچیده شده‌اند را باز و آن ها را به آرامی صاف کنید. سپس بر اساس یکی استانداردهای گفته‌شده در بالا، سیم ها را کنار هم قرار دهید.

۳- به‌وسیله‌ی آچار شبکه سیم‌ها را دقیقاً به‌اندازه کمی کوچک‌تر از سوکت (به‌اندازه یک بند انگشت) ببرید.

۴- سیم‌ها را به درون سوکت وارد کنید تا جایی که مطمئن شوید تمام سیم‌ها به آخر سوکت رسیده‌اند. دقت کنید که ترتیب رنگ سیم‌ها به هم نخورد.


۵- در آخر سوکت را درون آچار شبکه قرار دهید و فشار دهید تا سوکت پانچ شود و صدای پانچ شدن را بشنوید. کابل شما آماده است.

۶- برای تست صحت کارکرد کابل شبکه، آن را به تستر وصل کنید. تستر دو بخش دارد و هر بخش یک ورودی  RJ-45 دارد. دو سر کابل را به تستر وصل کنید و تستر را روشن کنید. درصورتی‌که کابل درست کار کند، چراغ شماره یک در دو قسمت تستر با هم روشن می‌شود، چراغ شماره دو در دو قسمت تستر با هم و به همین ترتیب تمام چراغ‌ها روشن می‌شوند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر