دستور ping، پر کاربردترين دستور شبکه در CMD

دستور ping، پر کاربردترين دستور شبکه در CMD

CMD مخفف عبارت Command prompt و به معنی خط فرمان، یک رابط متنی در ویندوز است که از طریق تایپ دستورات خاصی در آن می‌توان بسیاری از کارهایی که توسط رابط گرافیکی انجام می‌شود را انجام داد.
یکی از متداول‌ترین استفاده‌ها از محیط CMD در شبکه است. دستورات بسیاری در زمینه‌ی شبکه وجود دارد که اولین و مهمترین آن‌ها دستور ping است. در ادامه قصد داریم به معرفی این دستور و روش کار با آن بپردازیم. با فیسیت همراه باشید.

 

دستور ping پركاربرد ترين دستور، براي عيب يابي شبكه و Troubleshootingاست.

 

CMD مخفف عبارت Command prompt و به معنی خط فرمان، یک رابط متنی در ویندوز است که از طریق تاپت دستورات خاصی در آن می‌توان بسیاری از کارهایی که توسط رابط گرافیکی انجام می‌شود را انجام داد.

یکی از متداول‌ترین استفاده‌ها از محیط CMD در شبکه است. دستورات بسیاری در زمینه‌ی شبکه وجود دارد که اولین و مهمترین آن‌ها دستور ping است. در ادامه قصد داریم به معرفی این دستور و روش کار با آن بپردازیم. با فیسیت همراه باشید.

 

روش‌های دسترسی به محیط Command prompt

برای دسترسی به محیط CMD چندین روش وجود دارد:

  • در ویندوز ۱۰ بر روی دکمه Start کلیک نموده و وارد قسمت All app شوید. سپس پوشه Windows system را یافته و آن را باز نمایید و برنامه‌ی  Command prompt را انتخاب کنید.
  • روی دکمه Start ویندوز کلیک نمایید و در قسمت Search عبارت Command Prompt و یا CMD را تایپ کرده و پس از پیدا شدن، روی آن کلیک نمایید.
  • کلیدهای پنجره و R را بفشارید تا برنامه Run باز شود. حالا عبارت CMD را در آن نوشته و Ok را انتخاب نمایید تا محیط CMD برای شما باز شود.
  • کلیدهای Win و X را بفشارید و پس روی Command prompt کلیک نمایید.

 

دستور Ping

اين دستور يكي از پركاربرد ترين دستورات شبكه است كه براي عيب يابي يا Troubleshooting در شبكه كاربرد دارد. با استفاده از اين دستور مي توانيد از برقراري ارتباط با سايت يا آي پي وارد شده مطمئن شويد. براي اطمينان از برقراري ارتباط با يك آي پي يا هاست پس از تايپ دستور ping يك فاصله گذاشته و سپس IP يا نام هاست را وارد كنيد. براي مثال براي اطمينان از اتصال به اينترنت مي توان آدرس يكي از  DNS هاي جهاني را ping كرد.

 

ping 4.2.2.4

 

 

در این صورت 4  بسته ی تستی بطور اتوماتیک به آدرس IP مورد نظر ارسال مي شود و نتیجه برقرار بودن يا نبودن ارتباط TCP/IP با آدرس وارد شده را نمایش می دهد. همچنین مدت زمان پاسخگویی و رسیدن بسته ی TCP/IP به آدرس مقصد را نیز تحت عنوان TTL مشخص می کند.

چنانچه از مقصد پاسخی دریافت نشود به معنی عدم ارتباط شما با آن آدرس می باشد. در واقع بدین معناست که به هردلیلی مشکل ارتباطی بین این دو آدرس وجود دارد که می بایست بررسی گردد.

دستور ping

 

دستور ping –t : با استفاده از پارامتر t در دستور Ping، میتوان تعیین کرد كه اين دستور تا زمانیکه توسط کاربر Interrupt نشده است ادامه داشته باشد. هنگامي كه ارتباط سيستم شما با آي پي مورد نظر برقرار نيست و شما در حال حل مشكل هستيد استفاده از اين دستور مي تواند باعث راحتي كار شما شود زيرا اين دستور به صورت دائم ارتباط شما با مقصد مورد نظر را چك مي كند و نيازي نيست براي هر بار تست، اين دستور را وارد كنيد.

نکته: برای پایان دادن به کار این دستور کلیدهای Ctrl+C را بفشارید.

دستور ping -t

در جدول زير برخي از كاربردي ترين زير شاخه هاي دستور ping آورده شده است. البته در نظر داشته باشيد كه اين دستورات روي ويندوز ويستا، 7 و 8 كاربرد دارد.

 

دستور كاربرد
a- آدرس Ip را به نام هاست تيديل مي كند.
n- دستور ping را به تعداد وارد شده انجام مي دهد.
-l size اندازه بافر را ارسال مي كند.
i- تعيين مدت زمان زنده بودن بسته در شبكه (TTl)
-w timeout مدت زمان صبر کردن برای هر پاسخ(به ميلي ثانيه)
R- استفاده از هدر مسیریابی برای تست مسیر معکوس نیز (فقط IPv6).
4-
تاكيد بر استفاده از IPv4
6- تاكيد بر استفاده ازIPv6

 


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

f . ebrahimi

شنبه, 17 خرداد 1399

سلام . دستتون درد نکنه این مطلب که امروز خیلی به کار من اومد

پاسخ

punisher

دوشنبه, 26 خرداد 1399

مطلب مفیدی بود ممنون
اگه ممکنه روش کم کردن پینگ خصوصا در بازیهای آنلاین رو آموزش بدبد که با چه روش یا روشهایی میشه پینگ رو کمتر کرد سپاس فراوان

پاسخ

خدیجه زارعپور

دوشنبه, 26 خرداد 1399

9 ترفند ساده برای کاهش پینگ بازی‎‌های آنلاین
https://faceit.ir/tricks/tricks-to-reduce-ping-in-online-game/

سعید

دوشنبه, 26 خرداد 1399

سلام- سوئیچ i رو اشتباه توضیح داده‌اید و از بقیه سوئیچ ها صرفه نظر کرده اید

پاسخ

سلطان

جمعه, 24 مرداد 1399

سلام برای اینکه بتونم ارتباط سیستم رو با سرور مرکزی چک کنم پینگ رو بستن چطور میتونم تست بگیرم.در ادارات دولتی منظور م است با تشکر

پاسخ

ثبت نظر