سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، صبح امروز با حضور محمود واعظی و سید رضا صالحی امیری، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بهره برداری رسید. این سامانه بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی و تطبیقی و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات، در خرداد ماه سال جاری، به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز و امروز در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات صبح امروز ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.

 

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات صبح امروز با حضور محمود واعظی و سید رضا صالحی امیری، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بهره برداری رسید. این سامانه بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی و تطبیقی و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات، در خرداد ماه سال جاری، به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز و امروز در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.

این سامانه بعد از ابلاغ قانون دسترسی آزاد اطلاعات و تدوین آیین نامه‌های آن، طراحی و راه اندازی شده است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم، درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد.

محمود واعظی امروز در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: با راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، ۴۵ روز است که مردم می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و همچنین دستگاه‌ها نیز باید اطلاعات خود را در اختیار این سامانه قرار دهند.

وی افزود اگر چه این نسخه‌ی آزمایشی، دارای نواقص و ضعف‌هایی است اما اگر دولت در پی مردمی بودن است باید برای ارتباط بین حاکمیت و مردم ابزاری در دست داشته باشد و این سامانه یکی از همین ابزارهاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که باید نظارت مردم بر دولت بیشتر از قبل شود. در این زمینه این سیستم می‌تواند راه گشا باشد.

وی بیان کرد که گر چه برای دسترسی آزاد به اطلاعات محدودیت‌هایی از جمله منافع و امنیت ملی و نظم عمومی، حریم خصوصی افراد و اسناد تجاری شرکت‌ها و اطلاعاتی که در تصمیم‌گیری‌های مهم مؤثر است، وجود دارد؛ اما اطلاعات باید در راستای شفاف سازی و رفع فساد در اختیار مردم قرار گیرد و مردم نیز باید به طور صحیحی از این اطلاعات استفاده کنند تا انگیزه دستگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن اطلاعاتشان بالا می‌رود.

وی بیان کرد راه اندازی هر چه سریع‌تر دولت الکترنیک، به این کار کمک بسیاری می‌کند بنابراین در تلاش هستند تا این کار را تا چهار هفته آینده انجام دهند.

واعظی فرهنگ‌سازی را یکی از موضوعات مهم دسترسی آزاد به اطلاعات می‌داند و معتقد است پس راه اندازی این شبکه و استفاده دستگاه‌ها از آن، دستگاه‌ها نباید در برابر در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به مردم، مقاومت نشان دهند. و مردم هم باید آموزش‌های لازم برای استفاده صحیح این اطلاعات را فرا بگیرند. وی این مسئله را یک قدم جدی برای نزدیک کردن مردم و حاکمیت باشد.

این سامانه امروز به صورت رسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت رسمی راه‌اندازی شد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر