۱ آگوست، روز جهانی وب مبارک

۱ آگوست، روز جهانی وب مبارک

تیم برنزلی در ماه مارچ سال ۱۹۸۹ میلادی، برای حل مشکل سیستم ارتباطی شرکت سرن و ایجاد راهی برای آسان کردن ارتباط کارمندان از طریق لینک‌ها، برای اولین ایده‌ی وب امروزی را مطرح کرد؛ اما به‌زودی متوجه شد که این ایده قابلیت جهانی شدن را دارد. هر سال اولین روز ماه آگوست به عنوان روز جهانی وب، در کل دنیا جشن گرفته می‌شود.

سال‌های پیش تیم برنزلی، پژوهشگر علوم رایانه و کارمند مؤسسه سرن ایده‌ای برای شرکت خود ارائه داد که بیشتر پیشرفت‌های کنونی دنیای کامپیوتر را مدیون همین ایده هستیم.

وی در ماه مارچ سال ۱۹۸۹ میلادی، برای حل مشکل سیستم ارتباطی شرکت سرن و ایجاد راهی برای آسان کردن ارتباط کارمندان از طریق لینک‌ها، برای اولین ایده‌ی وب امروزی را مطرح کرد؛ اما به‌زودی متوجه شد که این ایده قابلیت جهانی شدن را دارد.

در سال ۱۹۹۰ برنزلی به همراه رابرت کایلیائو، این ایده را به‌عنوان پیوند و دسترسی به اطلاعات مختلف، به‌صورت تارنمایی از گره‌هایی که کاربران به دلخواه در میان آن‌ها حرکت می‌کنند، ارائه دادند. برنزلی در ماه دسامبر همان سال، اولین وب‌گاه را به وجود آوردند و در ۷ آگوست سال ۱۹۹۱ میلادی آن را به‌عنوان یک پروژه بر روی گروه خبری alt.hypertext منتشر کرد.

این تصویری از تیم برنزلی، مخترع شبکه جهانی وب، در سال ۱۹۹۴ است که در کامپیوتر مقابل او، نسخه اولیه وب را مشاهده می‌کنید.

تیم برنزلی، مخترع شبکه جهانی وب

پروفسور دولف دیتر هیور، مدیر کل شرکت سرن در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ چنین می‌گوید: اگر اصل علمی وجود نداشته باشد پس معیاری هم برای سنجش علم نیست. پس ما باید تعادل رو به هم بزنیم.۲۳ سال پیش دنیای وب در اینجا متولد شد و جهان رو به‌طور چشمگیری تغییر داد.

استفاده از وب و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره به صورت آنلاین، باعث راحت‌تر شدن زندگی عمومی مردم شده است. به علاوه وب باعث شده است تا علم محدود به مرز خاصی نباشد و به راحتی در اختیار همگان قرار گیرد. به دلیل تمام مزایایی که وب برای زندگی ما به ارمغان آورده است، هر سال اولین روز ماه آگوست به عنوان روز جهانی وب، در کل دنیا جشن گرفته می‌شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر